استقبال از آغاز اجرای برجام
استقبال از آغاز اجرای برجام

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۲۶ مهرماه به دولت این کشور دستور داد تا زمینه‌های لازم برای لغو و توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران را در «روز اجرای توافق هسته‌ای» فراهم کند. در همین زمینه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی، ضمن […]

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۲۶ مهرماه به دولت این کشور دستور داد تا زمینه‌های لازم برای لغو و توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران را در «روز اجرای توافق هسته‌ای» فراهم کند.

در همین زمینه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی، ضمن تأکید بر بر تعهد همه طرف‌ها برای اجرای توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سریع‌ترین زمان ممکن، از تصویب چارچوب قانونی اتحادیه اروپا برای رفع تحریم‌ها خبر دادند.

در همین حال، جان کری نیز روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: «این روزی مهم برای همه ما است و نخستین گام حیاتی در فرایند حصول اطمینان از صلح امیز بودن اهداف برنامه هسته‌ای ایران است.»

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در وین مهلتی ۹۰ روزه پس از صدور قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین کرده بود تا کشورهای طرف این توافق روندهای قانونی و سیاسی لازم در خصوص این توافق را انجام دهند. روز یکشنبه مصادف با پایان یافتن این مهلت بود و از ان به عنوان «روز تصویب یا پذیرش» یاد شده است.

جان کری در بیانیه خود تصریح کرده است: «همانگونه که در روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه) گفتم، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گامی قابل سنجش برای جلوگیری از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و حرکت به سمت شفافیت است. اگر این توافق به صورت کامل اجرا شود، قادرخواهد بود برای همیشه اطلاعات بی‌سابقه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران به دست دهد و همچنین پاسخگویی این کشور را به ارمغان بیاورد.»

وی اضافه کرده است: دستور لغو تحریم ها تا «روز اجرا»، به اجرا در نخواهد آمد، یعنی زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند ایران همه اقدامات لازم هسته ای را انجام داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه اظهار کرده است: «همچنانکه به سمت روز اجرا می‌رویم، من و کلیه اعضای هیات (امریکا) نه تنها هشیار و مراقب خواهیم بود که تا کجا آمده‌ایم، بلکه توجه خواهیم کرد تا به کجا باید رفت تا این توافق به طور کامل اجرا شود.»

روزی که ایران کلیه تعهدات تعیین شده در برجام در خصوص برنامه هسته‌ای خود را انجام دهد و این امر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گیرد، آن روز «روز اجرا» خواهد بود و همزمان آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های مربوطه را متوقف یا لغو خواهند کرد.

ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا نیز ضمن تاکید بر اهمیت «روز پذیرش» توافق در راستای فرایند حصول اطمینان از اهدف برنامه هسته ای ایران، گفته است: «امروز همزمان با به اجرا در آمدن برنامه اقدام مشترک (برجام)، ایران اقدامات خود در جهت برداشتن گام های اساسی و قابل راستی آزمایی برای به عقب برگرداندن برنامه هسته ایش را آغاز می کند و  این برنامه را  تحت یک نظام نظارت و بررسی دقیق قرار خواهد داد.»

همچنین جیکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا با استقبال از  آغاز اجرای توافق هسته ای با ایران گفته است:این نقطه عطف اولیه اهمیتی جهانی دارد. در واکنش به اقدامات هسته ای ایران،آمریکا ودیگر کشورها آماده لغو تحریم های هسته ای خواهند شد و همزمان به سمت اجرای موافق آمیز برنامه اقدام مشترک (برجام) و امنیت بیشتر جامعه جهانی حرکت خواهیم کرد.

در همین زمینه، فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است: «امروز، نقطه عطفی برای یک توافق تاریخی است» که حاصل یک دهه مذاکره بریتانیا و شرکا با ایران است.

وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای تصریح کرده است: «(با اجرای این توافق) اطمینان حاصل خواهد شد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، بنابراین منطقه را امن‌تر خواهد کرد و با برداشته شدن تدریجی تحریم فرصت برای پذیرش مجدد ایران در جامعه بین المللی فراهم خواهد شد.»

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرده است که  ایران به این نهاد اطلاع داده است که اجرای پروتکل الحاقی را «موقتاً» و «از روز اجرای توافق هسته‌ای» آغاز می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  تصریح کرده است که ایران پروتکل الحاقی را تا زمان تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اجرا می‌کند.