عملیات پاکسازی آراز چایی تا پایان ۲۰۱۶
عملیات پاکسازی آراز چایی تا پایان ۲۰۱۶

محمد جواد سروش با اشاره به سفر هیات ایرانی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در ۲۲ مهرماه به کشور ارمنستان افزود: در این سفر جلسه ای در کاخ نخست وزیری ارمنستان بین هیات ایرانی و ارمنستان برگزار شد که در آن جلسه معاون اول رییس جمهوری کنترل آلودگی رودخانه ارس را برای […]

Jolfa-Arasriverمحمد جواد سروش با اشاره به سفر هیات ایرانی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در ۲۲ مهرماه به کشور ارمنستان افزود: در این سفر جلسه ای در کاخ نخست وزیری ارمنستان بین هیات ایرانی و ارمنستان برگزار شد که در آن جلسه معاون اول رییس جمهوری کنترل آلودگی رودخانه ارس را برای کشور ایران بسیار مهم دانست.

به زودی برنامه عملیاتی کنترل آلودگی رودخانه ارس تدوین می شود

وی ادامه داد: ‘ آبراهامیان ‘ نخست وزیر ارمنستان در این جلسه وزرای انرژی و محیط زیست ارمنستان را مامور کرد در مدت یک ماه آینده از مکان آلودگی بازدید کنند و برنامه عملیاتی کنترل آلودگی رود ارس را تدوین و اجرایی کنند.

رفع کامل آلودگی رودخانه ارس تا پایان سال ۲۰۱۶

سروش تصریح کرد: نخست وزیر ارمنستان در این نشست متعهد شد تا پایان سال ۲۰۱۶ مشکل آلودگی ارس به طور کامل برطرف شود و در هیچ کدام از بخش های آب، رسوب و بیولوژیک آلودگی نداشته باشیم.
وی از نهایی کردن پیش نویس همکاری مشترک بین ایران و ارمنستان در خصوص کنترل آلودگی رودخانه ارس خبر داد و گفت: در این پیش نویس همه خواسته های طرف ایرانی لحاظ و مقرر شد پس از تایید وزارت امور خارجه دو کشور به امضای وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی ارمنستان برسد.
سروش با بیان اینکه نشست های کارشناسی بین دو کشور تا رسیدن به نتیجه کامل ادامه خواهد داشت اظهار کرد: بیستمین نشست کارشناسان در این زمینه یک ماه قبل در شهر تبریز برگزارشد.
 

توافق برای انجام مانیتورینگ و پایش آلودگی رودخانه ارس

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از برگزاری جلسه تخصصی بحث و تبادل نظر با قائم مقام وزیر محیط زیست ارمنستان خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد روش کار برای مانیتورینگ و پایش آلودگی در سه بخش آب سطحی، رسوبات و موجودات کف زی بر اساس استانداردهای مورد قبول دو طرف انجام شود.
سروش با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک شاهد پاک شدن رودخانه ارس از هر گونه آلودگی خواهیم بود، افزود: کشور ارمنستان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و خواسته کشورمان را برای رفع آلودگی رودخانه ارس اعلام کرد و مقرر شد که برنامه های تدوین شده هر چه سریع تر عملیاتی شود.
ارس یکی از طولانی ترین رودخانه های داخلی ایران با آبهای خروشان است که به دلیل آلودگی در مسیر خود به دومین چالش بزرگ زیست محیطی منطقه شمال غرب پس از دریاچه ارومیه تبدیل شده است.
این رودخانه به طول هزار و ۷۲ متر مرز بین ایران با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می دهد.

دورنانیوز