در میان ۴ دروازه بان اول این لیست که برحسب امتیاز دهی عنوان شده در صدر جدول قرار دارند، نام دو دروازه بان خارجی به چشم می خورد، چهار دروازه بانی که هر کدام رکوردی را به نام خود ثبت کرده اند. در این میان محمدرضا اخباری رده نهم این جدول و حامد لک رده […]

در میان ۴ دروازه بان اول این لیست که برحسب امتیاز دهی عنوان شده در صدر جدول قرار دارند، نام دو دروازه بان خارجی به چشم می خورد، چهار دروازه بانی که هر کدام رکوردی را به نام خود ثبت کرده اند. در این میان محمدرضا اخباری رده نهم این جدول و حامد لک رده دهم را به خود اختصاص داده اند.
۱- محمدرشید مظاهری؛ ۴٫۵ امتیاز

محمدرشید مظاهری یکی دو فصلی است که در ترکیب ذوب آهن درخشیده و خود را به عنوان یکی از دروازه بان های ملی پوش معرفی کرده است. عملکرد مظاهری حتی از چشم کی روش هم دور نمانده تا این دروازه بان در آخرین اردوی تیم ملی هم یکی از دروازه بان ها باشد. رشید مظاهری بعد از بسته نگه داشتن دروازه ذوب آهن مقابل سایپا به رکورد ۴۷۴ دقیقه گل نخوردن در بازی های رسمی دست یافت. مظاهری در دقیقه ۶۴ بازی هفته چهارم مقابل پرسپولیس دروازره اش باز شد. از آن به بعد این دروازه بان ۴ هفته متوالی دروازه اش را مقابل استقلال اهواز، فولاد، نفتد تهران و سایپا بسته نگه داشته و البته در بازی جام حذفی برابر گسترش فولاد هم گلی دریافت نکرده است. مظاهری هفته آینده و در لیگ برتر باید مقابل گسترش فولاد بازی کند. دیداری که می تواند رکورد او را از مرز ۵۰۰ دقیقه عبور بدهد.. وی تاکنون بیشترین کلین شیت را در میان دروازه بانان دیگر داشته است. این امتیاز وی حاصل ۵ کلین شیت و مهار ۲ ضربه پنالتی بوده است.

۲- محسن فروزان؛ ۴ امتیاز

گلر مشهدی ها که بعد از یک فصل حضور در بین آبی های پایتخت این روزها در بین سیاه جامگان دیده می شود تاکنون توانسته به دور از هیاهوی رسانه ای عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد و چه بسا اگر مدافعان این تیم همکاری بیشتری با وی داشتند و ایرادهای اساسی خود را(همچون پنالتی های بسیاری که به حریفان داده اند) کنار می گذاشتند فروزان می توانست با نمره بالاتری در صدر گلرهای دیگر قرار می گرفت. وی ۴ امتیاز خود را از مهار سه ضربه پنالتی و دو کلین شیت به دست آورده است و رکورد بیشترین مهار ضربه پنالتی را به نام خود ثبت کرده است.
۳- فرناندو ده خسوس؛ ۳٫۵ امتیاز

دروازه بانی که هم پاس گل می دهد، هم کلین شیت می کند و هم پنالتی می گیرد، یقینا گلری همه فن حریف است که می تواند برای هر تیمی یک نعمت باشد. ده خسوس که به همراه مظاهری رکورد بیشترین کلیت شیت را با ۵ بازی به نام خود ثبت کرده است، علی رغم ناشناخته بودن در ابتدای فصل، یکی از دروازه بانانی بوده است که بیشترین تاثیرگذاری را برای یک تیم لیگ برتری داشته است. ده خسوس این امتیازات خود را از ۵ کلین شیت و مهار یک ضربه پنالتی به دست آورده است.
۴- سرگئی پاشنکو؛ ۲٫۵ امتیاز

دروازه بان ملی پوش مولداویایی ملوانان که در این فصل و بعد از یک و سال نیم غیبت مجددا به جمع انزلی چی ها بازگشته است، در بازی هایی که برای این تیم به میدان رفته است نشان داده درخشش دو فصل پیشش برای این تیم اتفاقی نبوده است، پاشنکو در حال حاضر با میانگین هر ۳۶۰ دقیقه، یک گل خورده، بهترین میانگین را به نام خود ثبت کرده است. وی تاکنون در ۴ بازی که برای تیمش به میدان رفته، تنها یک بار دروازه خود را باز شده دید. پاشنکو این امتیاز را از ۳ کلین شیت و مهار ۱ ضربه پنالتی به دست آورده است.

البته دروازه بانان ۲٫۵ امتیازی دیگری نیز در لیست وجود دارد اما به دلیل رکورد میانگین گل های خورده، پاشنکو در صدر باقی دروازه بان ۲٫۵ امتیازی قرار گرفت. حامد فلاح زاده، گئورگ گئورگیف و پرویز کریمی سه دروازه بان ۲٫۵ امتیازی دیگر هستند که هر سه با ثبت ۳ کلین شیت و مهار ۱ ضربه پنالتی این امتیاز را به دست آوردند.

بالاترین و پایین میانگین زمانی گل های خورده

سرگئی پاشنکو، دروازه ملوانی ها که در ۴ بازی برای این تیم به میدان رفته است تاکنون یک بار دروازه خود را باز شده و با همان یک گل خورده، میانگین فوق العاده دریافت یک گل در هر ۳۶۰ دقیقه را به نام خود ثبت کرده است. پس از وی می توان به رشید مظاهری و فرناندو خسوس اشاره کرد که این دو نیز هر ۲۴۰ دقیقه یک گل دریافت کرده اند. حامد فلاح زاده نیز نفر سوم این قسمت است که در ۵۴۰ دقیقه ای که برای تیمش به میدان رفته است تنها ۳ بار دروازه اش باز شد و بنابراین متوسط هر ۱۸۰ دقیقه یک بار دروازه اش باز شد.
البته در پایین این قسمت می توان به ایمان صادقی که هر ۳۳٫۷ دقیقه و علی رضا سلیمی هر ۵۱٫۴ دقیقه و داوود نوشی صوفیانی و رادکو زودکوویچ هر ۶۰ دقیقه یکبار دروازه شان باز شد اشاره کرد.
جدول گلرهای حاضر در لیگ برتر به شرح ذیل است:

*به دلیل کیفی بودن سیوها و عملکردهای مختلف یک دروازه بان در بازی که ممکن مورد جانبداری کردن از دروازه بانی خاص تلقی شود، در سیستم امتیاز دهی که برای دروازه بان های حاضر در تیم های مختلف در نظر گرفته شده است، به هر مهار ضربه پنالتی یک امتیاز و به هر کلین شیت نیم امتیاز تعلق می گیرد.

پس از صحبت با کارشناسان مختلف دروازه بانی مبنی بر امتیازدهی درست و بی نقص، از هفته آینده تیم امتیاز دهی به دروازه بانان حاضر در لیگ، به ازای هر گل خورده، امتیاز منفی لحاظ خواهد شد تا تمام آیتم های مربوط به امتیازدهی، به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته باشند.

 

ردیف گلر دقایق حضور کلین شیت مهار پنالتی گل خورده میانگین امتیاز
۱ رشید مظاهری ۷۲۰ ۵ ۲ ۳ ۲۴۰ ۴٫۵
۲ محسن فروزان ۷۲۰ ۲ ۳ ۷ ۱۰۲٫۸ ۴
۳ فرناندو خسوس ۷۲۰ ۵ ۱ ۳ ۲۴۰ ۳٫۵
۴ سرگئی پاشینکو ۳۶۰ ۳ ۱ ۱ ۳۶۰ ۲٫۵
۵ حامد فلاح زاده ۵۴۰ ۳ ۱ ۳ ۱۸۰ ۲٫۵
۶ گئورگ گئوگی اف ۵۴۰ ۳ ۱ ۴ ۱۳۵ ۲٫۵
۷ پرویز کریمی ۶۳۰ ۳ ۱ ۱۱ ۵۷٫۲ ۲٫۵
۸ شهاب گردان ۷۲۰ ۴ ۰ ۵ ۱۴۴ ۲
۹ محمدرضا اخباری ۷۲۰ ۳ ۰ ۵ ۱۴۴ ۱٫۵
۱۰ حامد لک ۷۲۰ ۳ ۰ ۶ ۱۲۰ ۱٫۵
۱۱ مجتبی روشنگر ۷۲۰ ۳ ۰ ۷ ۱۰۲٫۸ ۱٫۵
۱۲ سوشا مکانی ۴۵۰ ۲ ۰ ۵ ۹۰ ۱
۱۳ مهدی رحمتی ۷۲۰ ۲ ۰ ۹ ۸۰ ۱
۱۴ حسین حسینی ۳۶۰ ۲ ۰ ۵ ۷۲ ۱
۱۵ علیرضا سلیمی ۷۲۰ ۰ ۱ ۱۴ ۵۱٫۴ ۱
۱۶ وحید شیخ‌ویسی ۲۷۰ ۱ ۰ ۳ ۹۰ ۰٫۵
۱۷ علیرضا بیرانوند ۳۶۰ ۱ ۰ ۵ ۷۲ ۰٫۵
۱۸ علی رمضانیان ۱۳۵ ۱ ۰ ۲ ۶۷٫۵ ۰٫۵
۱۹ نوشی صوفیانی ۱۸۰ ۰ ۰ ۳ ۶۰ ۰٫۵
۲۰ ایگور ننزیچ ۵۸۵ ۰ ۰ ۹ ۶۵ ۰
۲۱ رادکو زودکویچ ۱۸۰ ۰ ۰ ۳ ۶۰ ۰
۲۲ ایمان صادقی ۲۷۰ ۰ ۰ ۸ ۳۳٫۷ ۰