وزیر امنیت ملی آذربایجان چرا بر کنار شد ؟
وزیر امنیت ملی آذربایجان چرا بر کنار شد ؟

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در یک اقدام غیر منتظره الدار محمود اف وزیر امنیت ملی آذربایجان را برکنار نمود. الدار محمود اف بعد از استقلال آذربایجان چهارمین وزیر امنیت ملی این کشور بوده و از ۲۳ جولای سال ۲۰۰۴ میلادی مسئولیت دستگاه اطلاعاتی آذربایجان را برعهده داشت.هنوز علت برکناری الدار محمود اف بصورت […]

eldar mahmoudefالهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در یک اقدام غیر منتظره الدار محمود اف وزیر امنیت ملی آذربایجان را برکنار نمود. الدار محمود اف بعد از استقلال آذربایجان چهارمین وزیر امنیت ملی این کشور بوده و از ۲۳ جولای سال ۲۰۰۴ میلادی مسئولیت دستگاه اطلاعاتی آذربایجان را برعهده داشت.هنوز علت برکناری الدار محمود اف بصورت رسمی از سوی حاکمیت باکو بیان نشده است ولی برخی از سایت های خبری آذری با انتشار خبر بازداشت الدار محمود اف اشاره کرده اند که وزیر امنیت ملی آذربایجان بدلیل سوء استفاده از موقعیت شغلی برکنار و بازداشت شده است. با وجود این برخی از احتمالات برکناری الدار محمود اف در این نوشته مطرح شده است.

یکی از احتمالات برکناری الدار محمود اف به اقدامات خودسرانه وی در شنود مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری بدون اطلاع الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان بر می گردد. بدنبال برکناری الدار محمود اف وزیر امنیت ملی آذربایجان از سوی الهام علی اف، تعدادی از کارکنان ارشد این وزارت خانه شامل تیمور قلی اف و ایلگار علی اف به جرم شنود مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری بدون اجازه حاکمیت باکو بازداشت شدند. کارکنان وزارت امنیت ملی آذربایجان بر اساس دستور الدار محمود اف و بصورت غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری را شنود می کرده اند.

احتمال دوم به چشم پوشی الدار محمود اف در قبال تخلفات مالی برخی از اطرافیان خویش از جمله جهانگیر حاجی اف رئیس سابق بانک بین المللی آذربایجان باز می گردد. جهانگیر حاجی اف که اخیرا از ریاست بانک بین المللی آذربایجان برکنار شده است، بعد از برکناری الدار محمود اف به اتهام فساد مالی بازداشت گردید. جهانگیر حاجی اف متهم به ایجاد شبکه اختلاس بانکی و اختصاص وامهای کلان بانکی به خود و دیگران و عدم بازپرداخت این وامهای دریافتی است.بنظر می رسد که آشکار شدن موضوع فساد مالی در بانک بین المللی آذربایجان و بازتابهای آن در آذربایجان حاکمیت باکو را به این فکر انداخته است تا در آستانه انتخابات مجلس ملی آذربایجان ادای مقابله با فساد مالی را در بیاورد و برکناری الدار محمود اف که در مقابله با فساد مالی کوتاهی نموده است در این راستا ارزیابی می شود.

احتمال سوم به مقابله ضعیف وزارت امنیت ملی آذربایجان با تروریسم بر می گردد. بعد از شروع درگیرهای داخلی در سوریه تعداد زیادی از اتباع آذربایجان جهت پیوستن به گروههای تروریستی به سوریه اعزام شده اند. ریشه اعزام اتباع آذری به سوریه را بایستی در تساهل و تسامح دولت باکو در مورد فعالیت وهابیون آذری در آذربایجان دانست. حاکمیت آذربایجان با هدف جلوگیری از فعالیت شیعیان اسلامگرا تبلیغ وهابیت بویژه در مناطق شمالی آذربایجان و هم مرز با روسیه را آزاد گذاشت و با دولتهای عربستان سعودی و کویت که به اسم فعالیت های خیریه در آذربایجان، وهابیت را تبلیغ می نمودند همکاری داشت. ولی با شروع حوادث سوریه و اعزام اتباع آذری به این کشور که در نتیجه عوامل مادی و نیز تبلیغات برخی از عناصر وهابیت در آذربایجان در مورد فریضه جهاد بود سازمانهای امنیتی جمهوری آذربایجان احساس نمودند که با بازگشت تروریست های آذری به آذربایجان بعد از خاتمه جنگ در سوریه تهدیدات امنیتی آذربایجان را فراخواهد گرفت و حالا اقدام به جلوگیری از فعالیت وهابیت و افراط گرایی دینی در آذربایجان نموده و تعدادی از اتباع آذری که بین آذربایجان و سوریه تردد می کردند را بازداشت کرده اند. تروریست های آذری بر سرنگونی دولت باکو و شخص الهام علی اف تاکید دارند و بنظر می رسد که عدم قاطعیت الدار محمود اف در مبارزه با تروریسم و مقابله با اعزام اتباع آذری به سوریه باعث برکناری وی شده است.

حال موضوع برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان هر چه که باشد سایت های آذری در طی گزارشی اعلام داشته اند که احتمالا محرم علی اف از مشاوران نظامی و امنیتی الهام علی اف بعنوان وزیر جدید امنیت ملی آذربایجان منصوب خواهد شد.

علی حیدری منور – کارشناس مسائل قفقاز