فرماندار: مطالعات احیای دریاچه ارومیه در مراغه آغاز شد
فرماندار: مطالعات احیای دریاچه ارومیه در مراغه آغاز شد

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه گفت: مطالعات احیای دریاچه ارومیه و بررسی آزاد سازی آب مازاد بر مصرف کشاورزان حاشیه دو رودخانه مردق و لیلان چای در این شهرستان آغاز شد. ظفر محمدی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج این مطالعات پس از پایش در راستای مدیریت […]

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه گفت: مطالعات احیای دریاچه ارومیه و بررسی آزاد سازی آب مازاد بر مصرف کشاورزان حاشیه دو رودخانه مردق و لیلان چای در این شهرستان آغاز شد.

۸۱۸۰۲۸۴۹-۷۰۲۳۸۷۲۲

ظفر محمدی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج این مطالعات پس از پایش در راستای مدیریت منابع آب کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی یادآور شد: همایش بررسی نقش مراغه در احیای دریاچه ارومیه بهمن سال گذشته در این شهرستان برگزار شد که توسعه آبیاری باغ ها به روش های نوین، لاینینگ و پوشش جوی های رودخانه های اطراف و داخل شهر از طرح های پیشنهادی این شهرستان در این همایش برای احیای این دریاچه بود.
محمدی، ادامه داد: در برنامه احیای دریاچه ارومیه، تبدیل سامانه آبیاری ۱۲ هزار هکتار باغ و دو هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی زراعی مراغه به آبیاری نوین هدف گذاری شده است.
وی اظهار کرد: لاینینگ و پوشش جوی های این شهرستان به طول ۸۵۰ کیلومتر از دیگر برنامه های پیشنهادی این شهرستان در این برنامه است که در صورت موافقت ستاد احیای این دریاچه، با اجرای این طرح ها ۹۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و وارد دریاچه می شود.
پس از برگزاری همایش نقش مراغه در احیای دریاچه ارومیه، با اعطای ۴۶۵ میلیارد ریال از محل اعتبارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه به طرح های پیشنهادی مراغه در سفر عیسی کلانتری، دبیر این ستاد موافقت شده است.
طرح های پیشنهادی این شهرستان در راستای اجرای طرح های تسریع احیای دریاچه ارومیه از خشکی است.
دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و به طور عمده از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در مدت ۱۳ سال گذشته سطح آن شش متر کاهش سطح یافته و تا تیر سال ۱۳۹۲ بیش از ۷۵ درصد آب آن خشک شده بود.
براساس نظر کارشناسان، در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی شده و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد.
مراغه در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.