علم های عزاداری حسینی در مراغه برافراشته شد
علم های عزاداری حسینی در مراغه برافراشته شد

بیرق و علم های عزاداری حسینی به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) در محلات مختلف مراغه برافراشته شد. به گزارش ایرنا، آیین سنتی علم بندی روز شنبه به مناسبت سومین روز از ماه محرم با حضور جمع زیادی از عزاداران حسینی در محلات مختلف این شهر برگزار شد. علم بندی از آیین […]

بیرق و علم های عزاداری حسینی به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) در محلات مختلف مراغه برافراشته شد.

به گزارش ایرنا، آیین سنتی علم بندی روز شنبه به مناسبت سومین روز از ماه محرم با حضور جمع زیادی از عزاداران حسینی در محلات مختلف این شهر برگزار شد.
علم بندی از آیین های قدیمی و تقریبا منحصر بفرد هیات های حسینی در مراغه بوده که در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
علم ها پس از برافراشته شدن در این روز تا بیست و هشتم صفر در محلات برپا مانده و پس از این روز به پایین کشیده می شود.
مردم این شهرستان با برافراشتن علم که نشان از پرچم سربلندی و پیروزی حق علیه باطل است، بزرگترین و عمیق ترین مظهر نهضت عاشورا از زمان صفویه تاکنون را حفظ کرده اند.
هیات های عزاداری مراغه با برافراشتن علم که نماد استقامت و پیروزی شیعه است، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش ابراز می کنند.
قبل از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر یا حاجتی دارند برای برآورده شدن آن، روسری، پارچه و شال به علم می بندند به طوری که تمام طول علم با پارچه های رنگارنگ پوشیده می شود.
برپایی علم های کوچک توسط مردم و علم های بلند با کمک جرثقیل انجام می شود و مردم با سردادن ندای یا حسین و یا ابوالفضل از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و حاجت خود می شوند.
در آیین علم بندی در مراغه ده ها راس گوسفند که برای این روز نذر شده اند در پای علم و اطراف آن ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله زرد ، شیر و شربت بین عزاداران پخش می شود.
پرشورترین آیین علم بندی در این شهرستان در محله دروازه برپا می شود و هزاران نفر از مردم در این آیین شرکت می کنند.
ارتفاع علم محله دروازه در حدود ‎ ۴۵متر بوده و توسط ده ها مهار و با کمک دو دستگاه جرثقیل برافراشته می شود.
مراغه با حدود ‎۳۲۰ مسجد شهری و روستایی و ‎۱۴۰ هیات عزاداری حسینی از شهرهای مهم مذهبی کشور محسوب می شود.

۸۱۸۰۲۱۹۵-۷۰۲۳۷۵۹۹

 

۸۱۸۰۲۱۹۵-۷۰۲۳۷۵۹۸