کره جنوبی در ۸‌ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۴ برابر واردات ایران به کشور ما صادرات داشته است و درحالی ۲میلیارد و ۸۴۸میلیون دلار کالا به کشور ما صادر کرده که تنها ۲۱۰میلیون دلار از ایران واردات داشته است. از گذشته کشور چین همواره در اذهان مردم به‌عنوان یکی از کشورهایی به حساب آمده، […]

کره جنوبی در ۸‌ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۴ برابر واردات ایران به کشور ما صادرات داشته است و درحالی ۲میلیارد و ۸۴۸میلیون دلار کالا به کشور ما صادر کرده که تنها ۲۱۰میلیون دلار از ایران واردات داشته است.
از گذشته کشور چین همواره در اذهان مردم به‌عنوان یکی از کشورهایی به حساب آمده، که روابط تجاری نابرابری با کشور ما دارد. اما با نگاهی با آمار گمرک مشخص می‌شود که چین با وجود اینکه تراز تجاری منفی زیادی با ایران دارد، اما کره با یک حرکت رو به جلو خود را به پای غول چینی رسانده و تراز تجاری خود با ایران را، مثبت به‌نفع خود و منفی به‌کام ما، کرده است.
این در حالی است که چین سهم زیادی از صادرات ما داشته و محصولات ما را به کشور خود برده که واردات کره از ایران در مقایسه با چین، امارات و حتی ترکیه ناچیز است.
بنا بر این گزارش، کشور‌های امارات، چین، کره‌جنوبی، سوئیس و ترکیه به‌ترتیب بیشترین تراز تجاری منفی در تجارت با ایران داشته‌اند، یعنی صادرات آنها در مقایسه با واردات از کشور ما، تفاوت چشمگیری دارد.
کره جنوبی درحالی که در ۸‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵، ۲میلیارد و ۸۴۸میلیون دلار، کالا به کشور ما صادر کرده است که ما تنها توانسته‌ایم ۲۱۰ میلیون دلار کالا به این کشور صادر کنیم.
بر این اساس تراز تجاری کره جنونی، منفی ۲میلیارد و ۶۳۸میلیون دلار است و تنها ۲۶میلیون دلار از کشور چین با داشتن واردات ۵میلیارد و ۳۳۳میلیون دلاری از ایران؛ کمتر است.
بنا بر این گزارش این تجارت نابرابر، صدای افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران را نیز در آورده و در نشست خبری روز ملی صادرات اعلام کرد: در صورتی که کره جنوبی، محصولاتی را که به‌صورت آماده به کشور ما صادر یا در کشور ما مونتاژ می‌کند در ایران به‌صورت مشارکتی تولید نکند، تعرفه‌های سختگیرانه‌ای برای این کشور اعمال و شرایط ورود سایر کشور‌ها به بازار ایران را فراهم می‌کنیم.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده در ۸ماهه ابتدایی ۲۰۱۵، امارات متحده عربی با منفی ۳میلیارد و ۸۰میلیون دلار رتبه اول، چین با منفی ۲میلیارد و ۶۶۴میلیون دلار رتبه دوم، کره جنوبی با منفی ۲میلیارد و ۶۳۸میلیون دلار رتبه سوم، سوئیس با منفی یک‌میلیارد و ۷۰۸میلیون دلار رتبه چهارم و ترکیه با منفی یک‌میلیارد و ۳۱۱میلیون دلار رتبه  پنجم کشور‌هایی هستند که ایران در تجارت با آنها دارای بیشترین تراز تجاری منفی است.
براساس داده‌های گمرک، ایران در تجارت با کشور‌های عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و مصر به‌ترتیب با ۴هزار و ۳۱۱میلیون دلار، هزار و ۶۵۸میلیون دلار، ۵۶۸میلیون دلار، ۳۷۸میلیون دلار و ۲۹۸میلیون دلار تراز تجاری مثبت داشته، یعنی صادرات ما به این کشور‌ها بیشتر از واردات است.
گفتنی است که تراز تجاری ایران در مدت یادشده، با ۸۳ کشور جهان منفی و با ۷۷ کشور جهان مثبت، بدون احتساب نفت، گاز و خدمات بوده است.
لازم به ذکر است که تجارت بالای ایران با امارات به‌دلیل تحریم‌ها است و این کشور به‌عنوان واسطه‌ای برای صادرات و واردات در نظر گرفته شده است.
منبع: تسنیم