آیا تلگرام باعث بروز خیانت شده است ؟
آیا تلگرام باعث بروز خیانت شده است ؟

چندی پیش خبر” ۹۸ درصد از زنان تهرانی گوشی موبایل همسر خود را چک می‌کنند” تیتر بسیاری از جراید و خبرگزاری‌ شد. این خبر توسط دکتر فرشته روح‌افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در هفدهمین مراسم ازدواج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان اصفهان بیان شد. *کنجکاوی یا بد بینی؟! […]

قچندی پیش خبر” ۹۸ درصد از زنان تهرانی گوشی موبایل همسر خود را چک می‌کنند” تیتر بسیاری از جراید و خبرگزاری‌ شد. این خبر توسط دکتر فرشته روح‌افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در هفدهمین مراسم ازدواج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان اصفهان بیان شد.
*کنجکاوی یا بد بینی؟!
عوامل متعددی در کنترل کردن گوشی همسر، چه آقا و چه خانم دخیل است.این اقدام که حکایت از احساس عدم امنیت خانوادگی و مشکلاتی از قبیل اعتماد به نفس پایین اشخاص دارد می‌تواند ناشی از کنجکاوی و یا بدبینی او باشد.برخی از همسران بار اول بر اثر کنجکاوی گوشی همسر خود را کنترل می‌کنند و اکثرشان بعداز اینکه مورد نامناسبی می‌بینند، به این عمل روی می‌آورند.
ساناز ،۲۸ ساله، مهندس برق می‌گوید: پس از گذشت بیش از یکسال از زندگی مشترکشان بسیار اتفاقی در گوشی همسرش مورد نامناسبی را دیده و این اتفاق باعث شده است تا گاهی گوشی همسرش را کنترل کند.اگرچه کنترل کردن گوشی همسرش مشکلاتی را بین آنها رقم زده، ولی او می‌گوید با توجه به اینکه آن مورد مجددا تکرار شده، ذهن او را بسیار بدبین کرده است و این بدبینی او را افزایش داده است.
*ارتباطات بیش از اندازه تلفنی و شکاکیت
شاید بتوان گفت کسی که خیانت می‌کند، فرد مقابل را دچار پارانویا و شکاکیت می‌کند و خود او مسئول به وجود آمدن این برخورد است.
دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان‌شناس و مشاور خانواده، به‌طور عمده مواردی تحت عنوان شک و تردید را منجر به وجود آمدن رفتاری همچون کنترل کردن گوشی می‌داند و می‌گوید: شک و تردید تحت تاثیر رفتارهای مختلف از قبیل بیش از اندازه ارتباطات تلفنی داشتن، حضور بسیار در فضاهای مجازی و بازی‌های تلفن‌ همراه و از طرف دیگر بی ‌توجهی به سیستم خانه و خانواده می‌تواند منجر به این شود که در همسران احساس روانی ناخوشایندی مبنی براینکه شاید از طرف همسرشان توجه به جاهای دیگری معطوف شده و یا مباحثی از نوع خیانت اتفاق افتاده باشد، به وجود آید و در نهایت رفتارهایی از قبیل کنترل کردن گوشی رخ می‌دهد.
* نمود بی اعتمادی در عرصه خانواده
امروزه بی اعتمادی در بخش هایی از جامعه رخنه کرده است و یکی از کانون‌هایی که بی‌اعتمادی بیشتر در آن نمود پیدا می‌کند و بیشتر آسیب می‌بیند، عرصه خانواده است.
سمیه ۳۳ ساله، کارمند، می‌گوید: وقتی گوشی همسرش زنگ می‌خورد، ولی او با دیدن شماره پاسخ نمی‌دهد، کنجکاو می‌شود. او با اینکه هیچ‌گاه برخورد نامناسبی از همسرش ندیده است، ولی اینگونه مواقع حساس می‌شود.
*زنانی که احساس امنیت خانوادگی ندارند!
برای بی‌اعتمادی همسران به یکدیگر نمی‌توان دلیل مطلقی بیان کرد.گاهی افراد بر اثر کنجکاوی تمایل دارند اطلاعات بیشتری نسبت به ارتباطات همسرشان داشته باشند، ولی از آنجا که سطح طلاق افزایش یافته و مناسبات فرا خانواده‌ای نیز بیشتر شکل گرفته است و به صورت فرهنگی و تاریخی زنان تمایل دارند نسبت به همسر خود انحصار داشته باشند در مقایسه با آقایان بیشتر نگران می‌شوند و دست به چنین رفتاری می‌زنند.
دکتر محمد امین قانعی‌راد، جامعه شناس، معتقد است : بیشتر بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه باعث بی اعتمادی در خانواده شده است و حتی امکان دارد زن مورد نامناسبی را نیز از همسرش ندیده باشد.
این جامعه شاناس، احساس عدم امنیت خانوادگی در زنان را علت این نوع رفتار آن‌ها می‌داند و می‌گوید: دلیل بی اعتمادی ریشه در واقعیت‌هایی که در اجتماع رخ می‌دهد دارد و بخش اندک‌تری واقعیت‌هایی که افراد در رابطه زناشویی خود یا خانواده تجربه کرده‌اند و بخشی در زمینه‌ اخباری که در جامعه و بخش بسیار بزرگتری از بی اعتمادی عمومی که همه‌جا شکل گرفته‌ است ناشی می‌شود.با توجه به شرایط شکل گرفته در اجتماع نگرانی‌های متقابلی بین همسران، تحت عنوان خیانت زناشویی وجود دارد که این نگرانی‌ها در قالب کنجکاوی و یا بدبینانه‌ترین صورت ممکن یعنی شکایت نمود پیدا می‌کند.
البته اگر همسران در رابطه با معاشرت‌های طبیعی‌ای که دارند با زن یا شوهر خود وارد گفت‌وگو شوند، این کنجکاوی شکل نمی‌گیرد و هرگز به شک مبدل نمی‌شود.
مرضیه ۳۱ ساله، کارشناس ارشد علوم اقتصاد، از آن‌جا که همیشه گوشی همسرش در دسترسش بوده هیچ‌گاه برای کنترل تلفن همراه او کنجکاو نشده است.همسرم رفتاری متعادل و معقول دارد و هیچ‌گاه احساس نکردم رفتارهایش برای زنی جذاب و قابل توجه باشد.
*شریک زندگی یکدیگر باشید
اگر روابط و رفتارهای همسران شفاف باشد، بدون شک نیازی به این چک کردن‌های پر اضطراب نیست.بی‌شک احساس در حاشیه قرار گرفتن از طرف هر یک از همسران در آن‌ها ایجاد کنجکاوی و در نهایت بد بینی می‌کند.
اگر همسران اعتماد فرد مقابل را جلب کنند، در میهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه با همسر خود همراه باشند، یکدیگر را در شبکه‌های ارتباطی خود شریک کنند و مدام در حال پنهان کردن تلفن همراه و رویدادهای روزانه خود نباشند، حس کنجکاوی و شکاکیت‌ فرد مقابل را تحریک نمی‌کنند تا ارتباطاتی که باعث فاصله میان او و همسرش شده است را کنترل کند.
منبع:باشگاه خبرنگاران