طی سال‌های تحریم نه تنها بخشی از درآمدهای نفتی ایران به دلیل محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور بلوکه شده بود، بلکه تجهیزات مهمی که ایران برای راه‌اندازی طرح‌های مختلف خود خریداری کرده بود در برخی از کشورها بلوکه شده بود. یکی از این بخش‌ها تجهیزات پتروشیمی بود که به بهانه تحریم در انبارشرکت‌های فروشنده […]

طی سال‌های تحریم نه تنها بخشی از درآمدهای نفتی ایران به دلیل محدودیت‌های بانکی در خارج از کشور بلوکه شده بود، بلکه تجهیزات مهمی که ایران برای راه‌اندازی طرح‌های مختلف خود خریداری کرده بود در برخی از کشورها بلوکه شده بود. یکی از این بخش‌ها تجهیزات پتروشیمی بود که به بهانه تحریم در انبارشرکت‌های فروشنده باقی ماند و باعث تأخیر در بهره برداری برخی از طرح‌های این صنعت شد. ولی روزگذشته یکی از مدیران شرکت پتروشیمی خبر خوشی در این زمینه اعلام کرد.

براساس گفته‌های مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی، تجهیزات پتروشیمی ایران که در آلمان و دیگر کشورها بلوکه شده بود آزادشده است. یکی ازشرکت‌های مهمی که بخشی از تجهیزات ایران نزد آن بلوکه شده بود، زیمنس بود که اکنون با گشایش‌های جدید و تصویب برجام تجهیزات متعلق به ایران را آزاد کرده است.   به گفته مرضیه شاهدایی همکاری بسیار مناسبی از سوی شرکت زیمنس برای آزادسازی تجهیزات پتروشیمی ایران که در آلمان و دیگر کشورها بلوکه شده بود صورت گرفت.

مسیر تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی با تصویب برجام باز می‌شود

همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مذاکره با شرکت‌های آسیایی و اروپایی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، ابراز امیدواری کرد با تصویب برجام در مجلس و انجام اقدامات اجرایی ارز مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها تأمین شود. عباس شعری مقدم روز چهارشنبه در مراسم کلنگ زنی واحد ESBR پتروشیمی صدف اظهار داشت: کلنگ زنی‌های متعدد در دولت‌های گذشته هیچگاه منجر به احداث پروژه نمی‌شد.

تعیین‌تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تا دوهفته آینده

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تشریح جزئیات جلسه روز سه‌شنبه با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نفت برگزار شد، از تعیین تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تا دو هفته آینده خبر داد. شعری مقدم درباره‌ تعیین قیمت خوراک و دلیل تعویق آن طی یکسال گذشته خاطر نشان کرد: مسائل زیادی مطرح است که از جمله آن می‌توان به وضع اقتصادی کشور و تحریم‌های اعمال شده و همچنین تغییر شرایط و بروز تحولاتی که با اجرای فرجام صورت می‌گیرد، اشاره کرد.وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تصمیم بهتری گرفته می‌شود.

شعری مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال کاهش قیمت خوراک وجود دارد، گفت: نمی‌دانم، اما همه تصمیم وزیر این است که به توسعه کشور کمک کند.معاون وزیر نفت درباره‌ اینکه گفته می‌شود وزیر نفت از سوی چهار وزیری که به رئیس جمهور نامه نوشتند برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی تحت فشار است، ادامه داد: وزیر نفت از روز اولی که به این سمت انتخاب شد برای کاهش قیمت خوراک تحت فشار بوده، اما وی تابع مجلس و دولت است.

شعری‌مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا نامه چهار وزیر به تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ربط داشته است؟ گفت: خیر این نامه ربطی به خوراک پتروشیمی‌ها نداشته، اما خیلی‌ها این نامه را به تعیین قیمت خوراک ربط می‌دهند.