حمید کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، ارائه یارانه حمل‌ونقل و پرداخت جوایز صادراتی را از جمله درخواست‌های فعالان فرش دستباف مطرح کرد که مورد دوم چند سالی است متوقف شده است. وی بیان کرد: البته سیاست کلی دولت به سمتی سوق یافته که مشوق‌های غیرمستقیم صادراتی ارائه دهد و انتظار صادر‌کنندگان فرش دستباف این […]

حمید کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، ارائه یارانه حمل‌ونقل و پرداخت جوایز صادراتی را از جمله درخواست‌های فعالان فرش دستباف مطرح کرد که مورد دوم چند سالی است متوقف شده است.

وی بیان کرد: البته سیاست کلی دولت به سمتی سوق یافته که مشوق‌های غیرمستقیم صادراتی ارائه دهد و انتظار صادر‌کنندگان فرش دستباف این است که حداقل برای یارانه حمل‌ونقل، تخفیف‌هایی برای صادرات به بازارهای هدف در نظر گرفته شود و امیدواریم در روز ملی صادرات شاهد اخبار خوشی برای صادرکنندگان باشیم.

وی با بیان اینکه در پنج ماه نخست امسال براساس آخرین آمار گمرک بیش از ۱۴۰۰ تن فرش دستباف به ارزش ۸۰ میلیون دلار به حدود ۸۰ کشور دنیا صادر شد گفت: ۱۰ کشور برتر که به عنوان مهم‌ترین کشورهای وارداتی فرش دستباف ایرانی محسوب می‌شوند نیز شامل کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و برخی کشورهای عربی مثل لبنان و امارات هستند.

صادرات فرش‌ دستباف در انتظار رفع تحریم‌ است

کارگر، رونق صادرات فرش‌ دستباف را منتظر رفع تحریم‌ها، اجرایی شدن برجام و صادرات فرش ایرانی به آمریکا دانست که در این راستا به زودی هیات آمریکایی برای تقویت پیوند فعالان این دو بازار‌ به ایران وارد می‌شود.

مشکلات گمرکی در روند صادرات داریم

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل و کمک به فرآیند صادرات فرش دستباف گفت: متاسفانه در روند صادرات، مشکلات گمرکی داریم و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و بیمه نیز از جمله موانع است.

او با بیان اینکه فرش ایرانی در بسیاری از بازارهای خارجی شناخته شده ولی همچنان نیاز به تبلیغات دارد، تاکید کرد: حتی بازار‌های سنتی که فرش ایرانی را می‌شناسند از تبلیغات بی‌نیاز نیستند، ولی تبلیغات، ابزارهای متعدد و متنوعی دارد و نمی‌توان به شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید ارتباطی بی‌توجه بود. از سویی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی نیز به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند بلکه این کار عزم دولت را می‌طلبد.

کارگر، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی برون‌مرزی را از جمله درخواست های صادرکنندگان در این حوزه برشمرد که با شرکت در این نمایشگاه‌ها و رصد بازارها تجارب زیادی حاصل شده و بسیاری از اطلاعات و دانش کشوها به یکدیگر منتقل می‌شود.