“ابوالقاسم سوزنچی” پنج‌شنبه ۲۳ مهر در کمیسیون تخصصی تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، افزود: در حال حاضر بیش از چند ۱۰۰ تن سیر چینی وارد کشور شده و در بازار در بسته‌بندی شبیه سیر ایرانی عرضه می‌شود که وجود سیر چینی و قاچاق در بازار علاوه بر تهدید مزارع، آینده آب کشور […]

“ابوالقاسم سوزنچی” پنج‌شنبه ۲۳ مهر در کمیسیون تخصصی تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، افزود: در حال حاضر بیش از چند ۱۰۰ تن سیر چینی وارد کشور شده و در بازار در بسته‌بندی شبیه سیر ایرانی عرضه می‌شود که وجود سیر چینی و قاچاق در بازار علاوه بر تهدید مزارع، آینده آب کشور را نیز تهدید می‌کند، چراکه سیر برای تولید به یک چهارم سیب‌زمینی آب نیاز دارد اما با واردات و قاچاق این محصول، به موضوع آب نیز آسیب جدی وارد می‌شود.

سوزنچی ادامه داد: با توجه به نگاه مثبت دولت به کشت سیر شاهد بودیم که این محصول به جایگاه خوبی رسیده بود.

وی تصریح کرد: کیفیت سیر همدان در دنیا منحصر به فرد است و شاهدیم که سیر چینی را به عنوان سیر همدان بسته‌بندی کرده و صادر می‌کنند که این موضوع به صادرات سیر همدان و نام سیر همدان آسیب جدی وارد می‌کند.

صادرات ۲۹ میلیون دلاری اتاق تعاون در سال گذشته

دبیر اتاق تعاون همدان نیز گفت: سال گذشته با کشورهای عراق، عمان و کویت ۶۵ میلیون دلار قرارداد صادرات داشتیم که تا پایان اسفندماه ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار محقق شد.

“رحمان نادی” با اشاره به عملکرد اتاق تعاون در بخش صادرات در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته با کشورهای عراق، عمان و کویت ۶۵ میلیون دلار قرارداد صادرات داشتیم که تا پایان اسفندماه ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار محقق شد. امسال هم موانع و مشکلات پیش‌روی صادرات را حل کرده‌ایم و روند صادرات تسریع شده است.

دبیر اتاق تعاون همدان در ادامه به سفر هفته گذشته اعضای اتاق تعاون استان همدان به اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و یادآور شد: در سفر هفته گذشته ۲۵ میلیون دلار تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم که کالا از همدان به اقلیم کردستان عراق صادر شود.

وی ادامه داد: امسال محموله‌هایی به مقصد عراق و کویت و یک مورد هم به عمان از گمرک همدان بدون هیچ گونه مشکلی صادر شده است.

نادی از وجود مشکل در گمرک اقلیم کردستان خبر داد و تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم برای رفع این مشکلات از مدیران گمرک باشماق و پرویزخان به همدان دعوت کرده و با حضور آنها مشکلات را حل کنیم.

وی به قرارداد صادرات ۱۰ هزار رأسی گاو به کردستان عراق اشاره کرد و گفت: با طرف عراقی قرار گذاشته بودیم که ۱۰ هزار رأس گاو را در واحدهای یک هزار رأسی صادر کنیم، اما طرف مقابل به یکباره در زمانی که یک هزار رأس گوساله در گمرک و در قرنطینه بودند اعلام کرد که باید در واحدهای ۲۵۰ رأسی صادر شود و این مشکلاتی را ایجاد کرده که امیدواریم با کمک مدیران گمرک باشماق و پرویزخان این مشکل نیز حل شود.

ایسنا