تمرکز ویژه ایران بر افزایش توان موشکی/رشد نظامی ایران توازن قوا در منطقه را تغییر می‌دهد
تمرکز ویژه ایران بر افزایش توان موشکی/رشد نظامی ایران توازن قوا در منطقه را تغییر می‌دهد

اندیشکده آمریکایی «امریکن فارن پالسی» در گزارش ویژه ماه اکتبر خود نوشت: ایران با خرید ادوات جنگی از روسیه و چین در هفته‌های اخیر در حال افزایش توانمندی‌های دفاعی خود بعد از برجام است. در این گزارش آمده است: ایران با مدد برجام قصد دارد بودجه دفاعی خود را یک سوم افزایش داده و مانعی […]

اندیشکده آمریکایی «امریکن فارن پالسی» در گزارش ویژه ماه اکتبر خود نوشت: ایران با خرید ادوات جنگی از روسیه و چین در هفته‌های اخیر در حال افزایش توانمندی‌های دفاعی خود بعد از برجام است.

در این گزارش آمده است: ایران با مدد برجام قصد دارد بودجه دفاعی خود را یک سوم افزایش داده و مانعی برابر هر نوع تهدید خارجی ایجاد کند. این کشور در این زمینه تمرکز خاصی را بر افزایش قدرت زرادخانه موشکی دارد. رشد نظامی ایران تاثیراتی را بر توازن قوا در خاورمیانه نیز خواهد گذاشت. با گذشت زمان، این معاملات تسلیحاتی تقویت قابل توجهی را به ایران و همچنین توانایی این کشور برای به چالش کشاندن یا تهدید رقبای راهبردی می‌بخشد.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: شواهدی موجود است که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده و در هفته‌های اخیر گفت‌‌وگوهایی را با صادر کنندگان تجهیزات نظامی چون روسیه و چین برای خرید جنگنده‌های جدید، سامانه‌های دفاع هوایی و دیگر تجهیزات آغاز کرده است.

۱۳۹۴۰۷۲۲۰۰۰۵۰۱_PhotoLنمایی از شهر موشکی ایران

 

بر این اساس، شرکت‌های خصوصی وابسته به ایران فعال در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و موشک بالستیک قادرند فعالیتشان را با چین برای تهیه نیازهای این کشور به فن آوری تداوم بخشند.

در خاتمه این گزارش با اشاره به تاثرات دیگر برجام بر ایران آمده است: ایران به مدد برجام می‌تواند حمایت مالی را از گروه‌های مبارز منطقه ادامه داده و همچنین در آمریکای لاتین و کشورهایی چون ونزوئلا، بولیوی و اکوادور به نفوذش ادامه دهد . همچنین برجام این امکان را  به ایران بخشیده است تا با حفظ  بخش اعظم برنامه غنی سازی، فن‌آ‌وری غنی سازی خود را به دیگر کشورها انتقال دهد.