با اجرای طرح های محوری گندم در کشتزارهای دیمی و آبی آذربایجان شرقی ، این استان به یکی از قطب های تولید گندم کشور تبدیل شده و وجود نزدیک ۵۰ درصد تولید صنایع غذایی و بیسکویت کشورمان در آذربایجان شرقی که مواد اولیه آنها آرد است تلاش و توجه مسئولان را برای افزایش کمی و […]

با اجرای طرح های محوری گندم در کشتزارهای دیمی و آبی آذربایجان شرقی ، این استان به یکی از قطب های تولید گندم کشور تبدیل شده و وجود نزدیک ۵۰ درصد تولید صنایع غذایی و بیسکویت کشورمان در آذربایجان شرقی که مواد اولیه آنها آرد است تلاش و توجه مسئولان را برای افزایش کمی و کیفی تولید گندم در این استان بیشتر کرده است.
به گفته نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر و رئیس کمیسیون صنعت ،معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی هم اکنون ۴۰۰ کارخانه آرد با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در کشور فعال است که حدود ۱۰ درصد آنها در آذربایجان شرقی قرار دارد.
رضا رحمانی می گوید : اکثر صنایع غذایی آذربایجان شرقی فرآورده های آرد مصرف می کنند و قرار گرفتن بزرگترین واحدهای ویفر و بیسکویت کشور در استان ضرورت فرآوری محصولات آردی را در این خطه دو چندان می کند .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ما گفت : در سال زراعی گذشته حدود ۳۴۵ هزار هکتار زمین های دیمی و ۸۷ هزار هکتار زمین های آبی استان به زیر کشت گندم پاییزی و زمستانه رفت که بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم برداشت شد و ما با برنامه ریزی های لازم تلاش می کنیم در سالهای آینده زراعی تولید گندم استان را به یک میلیون تن در سال افزایش دهیم .
ایوب ایرانی فام گفت : از ۱۵ شهریور امسال کشت پاییزه گندم در استان آغاز شده است و تا ۱۵ آذرماه ادامه می یابد ولی کشت دیمی استان تا پایان مهر خواهد بود .
وی افزود : هم اکنون آذربایجان شرقی از لحاظ تولید گندم دررتبه هفتم کشوری قرار گرفته است و با کمک نتایج پژوهش های موسسه دیم کشور در مراغه که در استان ما قراردارد به دنبال سوق دادن تولید گندم به ارقام مرغوب همچون هما ، آذردو وباران هستیم .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل ستاد گندم استان گفت : کارشناسان جهاد کشاورزی ، استانداری ، غله ، بانک کشاورزی و موسسه تحقیقات دیم کشور و خانه کشاورزی استان و نظام مهندسی کشاورزی و اتحادیه های صنفی استان جریان کاشت ، داشت و برداشت گندم را زیر نظر دارند .
وی به نیاز بذر گندم کشتزارهای آبی و دیمی استان نیز اشاره کرد و گفت : نیاز بذر گندم استان ۷۵ هزار تن در سال است که از سوی واحدهای فرآوری بذور گندم خریداری و در تمام مراکز ترویج و خدمات کشاورزی استان عرضه می شود .
ایرانی فام افزود : هم اکنون حدود ۳۵ هزار بهره بردار در استان فعال هستند که برخی از بهره برداران با به کارگیری اسلوب زراعی و همچنین مکانیزه کردن کاشت ، داشت و برداشت سالانه بیش از یکهزار تن گندم برداشت می کنند .
وی به برنامه های بخش کشاورزی استان در مبارزه با آفات گندم هم اشاره کرد و گفت : در چند سال گذشته با تلاش مهندسان کشاورزی و با بکارگیری روشهای علمی و توزیع بهینه امکانات و تجهیزات دارو و سمپاشی توانسته ایم از شیوع و گسترش آفات گندم بکاهیم و تولید کیفی محصول گندم استان و مرغوبیت و غنی بودن آن در سایه تلاشهای مهندسان کشاورزی بوده است طوریکه در سال گذشته آفات گندم در ۳۷ هزار هکتار مزارع آلوده را شاهد بودیم که به موقع توانستیم از اشاعه آن جلوگیری کنیم .
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد کاشت ، داشت و برداشت گندم در کشتزارهای استان به صورت مکانیزه صورت می گیرد گفت : هم اکنون ۶۲۴ دستگاه کمباین و ۳۱ هزار دستگاه انواع تراکتور و هزاران قطعه ادوات کشاورزی در کاشت ، داشت و برداشت محصول گندم در استان بکار گرفته می شود .
تراب رستمی ، کشاورز نمونه کشوری در روستای تکانلوی شهرستان چاراویماق آذربایجان شرقی که در سال جاری با تولید ۱۲۰۰ تن گندم رکود تولید استانی را شکست به خبرگزاری صدا و سیما گفت : در سال زراعی گذشته با زیر کشت بردن ۵۰۰ هکتار اراضی روستای مذکور توانست از هر هکتار حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کیلو گندم برداشت کند .
این کشاورز ۶۰ ساله افزود : با بکارگیری وسایل مکانیزه کشاورزی از جمله کمباین و تراکتور و همچنین مهندسان بیکار کشاورزی توانسته است به این رقم تولید دست یابد .
مهندس رستمی فرزند این کشاورز نمونه نیز گفت : آموخته های تئوری در دانشکده کشاورزی را در مزارع گندم پدرش بکار گرفته است و با رونق تولید گندم در روستای تکانلو دیگر هیچ بیکاری در این روستا وجود ندارد.
عباس عابدینی دیگر گندم کار نمونه آذربایجان شرقی درشهرستان مرند نیز گفت : پارسال ۲۵۰ هکتار از اراضی آبی روستای دولت آباد مرند را زیر کشت گندم برده بود که توانست از هر هکتار ۱۳۵۴۰ کیلوگرم گندم برداشت کند و به عنوان کشاورز نمونه استان انتخاب شد .
وی گفت : چند سال است به تولید بذور مرغوب گندم نیز مبادرت می کند .
عابدینی افزود: جوانان بیکار روستاهای اطراف مرند با روی آوردن به کشت محصولات کشاورزی از جمله گندم توانسته اند علاوه بر ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای لازم در پویایی اقتصاد روستایی نیز سهم بیشتری ایفا کنند .
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل توسعه کمی و کیفی گندم در استان آذربایجان شرقی وجود دو موسسه پژوهشی بیوتکنولوژی شمال غرب کشور و تحقیقات کشاورزی دیم کشور در این استان است.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب کشور در همین باره گفت : پژوهشگران این مرکز با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه توانسته اند به تولید ارقام بذور جدید گندم دست یابند .
دکتر حجازی افزود: تحقیقات تولید علمی این بذور در آزمایشگاه های مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب صورت می گیرد و برای عمل آوری و ارزیابی های مزرعه ای به موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه ارسال می شود
وی خاطرنشان کرد : آذربایجان شرقی از بزرگترین مصرف کنندگان فرآورده های گندم کشور است چرا که این استان صنعتی رتبه اول صنایع غذایی کشور را که مواد اولیه آنها آرد و فرآورده های گندم است به خود اختصاص داده است و همین ظرفیت لزوم انجام طرحهای تحقیقاتی برای کیفی سازی محصولات صنایع غذایی را ضروری می سازد .
وی افزود : از طرح های قابل توجه موسسه بیوتکنولوژی شمال غرب کشور در حوزه گندم عمل آوری خمیر کیفی حاوی باکتریهای مفید برای بدن انسان است که خوشبختانه مطابق با استانداردهای جهانی صورت گرفت و این فرآورده می تواند مواد غذایی و نان حاصل از فرآورده های گندم را خوشمزه و عطردار کند و کیفیت محصولات را بالا ببرد .
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی شمال غرب کشور اضافه کرد : با تلفیق این ماده به خمیر نان و مواد غذایی ، ماندگاری و کیفیت محصولات غذایی دو چندان می شود و علاوه بر آن بیاتی مواد غذایی و نان را به تاخیر می اندازد .
دکتر حجازی افزود : تولید انبوه خمیر ترش حاوی باکتریهای مفید برای انسان نخستین بار در کشور در موسسه بیوتکنولوژی شمال غرب کشور صورت می گیرد و استفاده عمومی آن از سوی واحدها و صنایع مرتبط با آرد و نان به زودی آغاز می شود .
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت : با تولید انبوه بذور اصلاح شده گندم در این موسسه شاهد افزایش تولید گندم و بالا رفتن پروتئین و کیفیت آن در کشور بوده ایم .
حسن پور افزود : هم اکنون میانگین تولید گندم در هر هکتار به ۱۱۰۰ کیلو رسیده است که این میزان پیشتر۷۰۰ کیلوگرم بود.
وی گفت : تاکنون ۱۷ نوع بذور گندم متناسب با کشت پاییزه و بهاره و همچنین مناسب کشت مناطق سردسیر ، کوهستانی و گرمسیر در این موسسه تولید و به صورت انبوه توزیع شده است که افزایش میزان پروتئین و غنای غذایی گندم را در کشور شاهد هستیم .
حسن پور افزود : هم اکنون تحقیقات گسترده برای تولید بذور مختلف گندم و حبوبات که نیاز کمتر به آب داشته باشند در این مرکزآغاز شده و مقاوم سازی بذور گندم در مقابل سرما و خشکسالی و آفات ، کودپذیری و مقاوم در مقابل تنش های غیر زیستی و زیستی از برنامه های مهم این مرکز تحقیقاتی است .
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود : هم اکنون مراکز ایستگاهی وابسته به موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه در اکثر مناطق گندم خیز کشور فعال است و یافته های پژوهشی این موسسه در همه کشور عرضه می شود .
وی گفت : علاوه بر تولید بذور گندم باید بحث مدیریت های مزارع برای اجرای دستورالعمل های تولید گندم غنی و آموزشهای گندمکاران نیز جدی گرفته شود .
وی خاطرنشان کرد : موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه همکاریهای تنگاتنگی نیز با مدیریت جهاد کشاورزی استان دارد و تولید بیش از۸۰۰ هزار تن گندم در استان در سایه این همکاریها و تلاش کشاورزان و گندمکاران صورت گرفته است .
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ کشور هم میزان خرید امسال گندم در آذربایجان شرقی را در ۵ سال گذشته بی سابقه توصیف کرد.
نیرومند گفت از ابتدای فصل خرید گندم ۳۸۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان آذربایجان شرقی در ۵۵ مرکز خریداری شده است.
وی پیش بینی کرد این میزان تا ۳۰ مهر که پایان فصل خرید گندم است با بیش از ۱۳۰ درصد رشد نسبت به پارسال به ۴۰۰ هزار تن برسد.