معضلات احیای دریاچه ارومیه به استحصال بی‌رویه نمک رسید
معضلات احیای دریاچه ارومیه به استحصال بی‌رویه نمک رسید

استحصال نمک از دریاچه ارومیه و برداشت بی‌رویه آن توسط سودجویان به انبوه مشکلات ناشی از این بحران اضافه شده و در گزارش پیش رو به برشماری بخشی از این معضلات پرداخته شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه‏، یکی از معضلات جدی مردم شمال‌غرب کشور در حوزه محیط زیست که تأثیر بسیاری در […]

استحصال نمک از دریاچه ارومیه و برداشت بی‌رویه آن توسط سودجویان به انبوه مشکلات ناشی از این بحران اضافه شده و در گزارش پیش رو به برشماری بخشی از این معضلات پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه‏، یکی از معضلات جدی مردم شمال‌غرب کشور در حوزه محیط زیست که تأثیر بسیاری در روحیه و زندگی آنان داشته، بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و مشکلاتی است که به‌دنبال آن گریبان‌گیر مردم شده است.

خشک شدن دریاچه ارومیه و تبدیل آن به یک کویر نمکی مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به‌دنبال داشته و در این میان برداشت بی‌رویه نمک و موضوع ریزگردهای نمکی از قابل توجه‌ترین موضوعات این بحران به شمار می‌رود.

اخبار بسیاری در مورد برداشت نمک از بستر نگین فیروزه‌ای آذربایجان در رسانه‌های مجازی و مکتوب انتشار یافته است که طی آن برخی مسئولان موافق این عمل و برخی مخالف آن ابراز عقیده کرده‌اند و برخی مانند سازمان محیط زیست نیز برداشت نمک از دریاچه ارومیه را غیرقانونی دانسته‌اند.

در این میان برخی از افراد هم از خشکی دریاچه بهره‌مند شده و برای مصرف روزانه و مصارف کارخانه‌ای از نمک دومین دریاچه شور جهان برداشت و به‌نحو دلخواه از آن استفاده می‌کنند.

برداشت بی‌رویه نمک سبب تخریب بستر دریاچه و سخت‌تر شدن احیای آن می‌شود.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یکی از معترضان به این عمل بوده و در واکنش به این موضوع اظهار کرده است: هیچ اقدام عملی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته و محیط زیست در رابطه با صادر نکردن مجوز و یا منع قانونی برداشت نمک اقدامی نداشته است بلکه خانم ابتکار مجوز برداشت نمک از دریاچه ارومیه را صادر کرده است.

مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به استحصال بی سابقه نمک از دریاچه ارومیه توسط سودجویان گفت: خود مردم می‌توانند به جای برداشت بی‌رویه از نمک دریاچه، آنها را جمع‌آوری، تبدیل به فروش و به بازارهای جهانی عرضه کنند.

وی افزود: تاکنون اقدامی اثربخشی برای احیای دریاچه از سوی دولت‌مردان انجام نشده و مرگ دریاچه عیناً به چشم دیده می‌شود بنابراین راهکار آن نیز سپردن بودجه و اختیارات احیاء به دست مقامات استان آذربایجان‌غربی است.

عیسی‌زاده با بیان اینکه استانداری آذربایجان غربی می‌تواند با در اختیار داشتن اختیارات، برنامه‌های ملی و منطقه‌ای را در دریاچه اجرا کند افزود: در این صورت هم فعالیت‌های محیط زیست، هم استحصال و هم کاربردهای صنعتی رعایت می‌شود.

وی بیان کرد: برای بهره‌برداری اقتصادی از این فرصت باید به درستی اندیشید و کارخانه‌هایی که به این نمک نیاز دارند را با رعایت الزامات قانونی و متناسب با احیاء دریاچه ارومیه فعال نگه داشت.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر بهره‌های تغذیه‌ای می‌توان از اقتصاد نمک دریاچه ارومیه نیز بهره برد تصریح کرد: یکی از این کارخانه‌ها، کارخانه شیشه در مراغه است که به طور یقین به این نمک نیاز داشته و می‌تواند بهره‌برداری‌ اقتصادی مفیدی را برای کشور رقم بزنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در رابطه با برداشت نمک به صورت صنعتی اظهار کرد: امسال برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه هیچ مجوزی در آذربایجان‌غربی صادر نشده است.

طاهری از اعطای دو پروانه بهره‌برداری نمک دریاچه ارومیه در سالهای دور در استان خبر داد و گفت: این پروانه‌ها پیش از روند خشکی دریاچه ارومیه درمناطق قالقاچی و انگنه صادر شده‌اند.

وی بیان کرد: میزان برداشت این مناطق نیز بسیار محدود است‏، اکنون برداشت نمک از دریاچه ارومیه برای مصارف صنعتی تنها در بخشی از سواحل آذربایجان شرقی آن هم به صورت محدود انجام می‌شود.

نمک برداشت شده در سواحل شرقی دریاچه ارومیه به کارخانه‌های استحصال مواد اولیه صنعتی در حوزه آذربایجان شرقی و کردستان فروخته می‌شود و این در حالی است که برداشت بسیار محدود و دستی نمک برای مصارف شخصی در بخش‌هایی از اطراف پل میان‌گذر دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۱‍۸ سال گذشته با بحران شدید کم‌آبی مواجه شده و از پهنه پنج هزار و ۷۰۰  کیلومتری آن تنها حدود پنج تا ۱۰ درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم‌اکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا ۳۲میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

برداشت نمک پس از دیگر مسائل دریاچه ارومیه، یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم و رسانه‌های آذربایجان‌غربی را به خود متوجه کرده و هرکدام به نوعی خواستار برخورد و برداشت درست از این نمک و به‌ویژه قبل از برداشت، احیای یگانه نگین فیروزه‌ای آذربایجان است.

گزارش از فرخنده امیری