دفن بهداشتی نیمی از ۲۲۰۰ تن زباله تولیدی آذربایجان‌شرقی
دفن بهداشتی نیمی از ۲۲۰۰ تن زباله تولیدی آذربایجان‌شرقی

حمید قاسمی ظهر امروز در هفتمین همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان‌تامین اظهار داشت: هم اکنون از سه هزار و ۵۰۰ واحد فعال صنعتی در استان تنها ۳۰۰ واحد دارای تصفیه‌خانه است. ۱۱ شهر از ۶۲ شهر آذربایجان‌شرقی تصفیه‌خانه دارند وی با اشاره به اینکه در حال حاضر […]

index

حمید قاسمی ظهر امروز در هفتمین همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان‌تامین اظهار داشت: هم اکنون از سه هزار و ۵۰۰ واحد فعال صنعتی در استان تنها ۳۰۰ واحد دارای تصفیه‌خانه است.

۱۱ شهر از ۶۲ شهر آذربایجان‌شرقی تصفیه‌خانه دارند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ شهر از مجموع ۶۲ شهر استان دارای تصفیه‌خانه است، گفت: تصفیه‌خانه ۱۹ شهر نیز در حال مطالعه و ۵ مورد نیز در حال احداث است.

فعالیت ۷۹ واحد آلاینده در آذربایجان‌شرقی

قاسمی یادآور شد: سال ۹۲ تعداد ۸۷ واحد آلاینده در سطح استان فعالیت می‌کردند که این آمار در سال ۹۳ به ۷۹ واحد کاهش یافت و همچنین امیدواریم به زودی این رقم را به صفر برسانیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه سال گذشته موفق به کسب رتبه نخست کشور در زمینه صنعت سبز شده‌ایم، اظهار داشت: طی ۶ ماهه نخست سال ۹۴ تعداد یک هزار و ۱۶۴ مورد ارزیابی و پایش واحدهای صنعتی استان انجام شده است.

قاسمی از فعالیت تعداد ۱۸ سیستم پایش آنلاین در استان نیز خبر داد و افزود: تعداد پایش‌های شبانه صنعتی نیز ۹۰ مورد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی دارای رتبه چهارم کشوری از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی است، تصریح کرد: ۲۱ درصد از سطح استان تحت نظارت اداره کل محیط زیست قرار دارند.

وی با تاکید بر اقدامات شاخص حوزه محیط انسانی سازمان محیط زیست آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: کاهش ۵۰ درصدی تعداد روزهای آلوده تبریز در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، تولید و توزیع بنزین یورو ۴، اعمال هدایت پسماندهای روستایی واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها و ایجاد شعبه ویژه محیط زیست در دادگستری استان اهم این اقدامات را شکل می‌دهند.

اعلام مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی آذربایجان‌شرقی

قاسمی با اشاره به چالش‌های مهم زیست محیطی موجود در استان نیز تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، آلودگی مرزی رودخانه ارس، عدم تامین سوخت برای نیروگاه‌های استان، آلودگی هوای کلانشهر تبریز و تخریب اراضی مهم‌ترین چالش های پیش رو برای محیط زیست آذربایجان‌شرقی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ارتقا سطح کیفی حفاظت از مناطق تحت مدیریت را عمده هدف و خط مشی سازمان محیط زیست استان ذکر کرد و افزود: تهیه و تنظیم و تصویب سند تدبیر و توسعه محیط زیست استان، کسب نخست کشوری در حوزه پژوهش و فناوری سازمانی و…از جمله اقدامات مثبت انجام شده توسط این سازمان است.