رهاسازی ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد «قلعه‌چای» عجب‌شیر به سوی دریاچه‌ارومیه
رهاسازی ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد «قلعه‌چای» عجب‌شیر به سوی دریاچه‌ارومیه

ابراهیم طاهری ظهر امروز در بازدید از عملیات اجرایی پایاب سد «قلعه‌چای» شهرستان عجب‌شیر اظهار داشت: امسال ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای پایاب این سد اختصاص یافته که تاکنون ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است. فرماندار عجب‌شیر با اشاره به اینکه با اتمام این پروژه بیش از ۲۰ درصد آب کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی می‌شود، افزود: […]

۱۳۹۲ابراهیم طاهری ظهر امروز در بازدید از عملیات اجرایی پایاب سد «قلعه‌چای» شهرستان عجب‌شیر اظهار داشت: امسال ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای پایاب این سد اختصاص یافته که تاکنون ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار عجب‌شیر با اشاره به اینکه با اتمام این پروژه بیش از ۲۰ درصد آب کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی می‌شود، افزود: وجود ۷ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در پایاب این سد، فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی در این منطقه فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ۱۹ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد لوله‌گذاری شده که تا پایان سال‌جاری به ۲۲٫۵ کیلومتر می‌رسد و مسئولان باید تلاش کنند تا پایان فصل کاری سال‌جاری، کشاورزان دو روستای «دیزج حسن‌بیگ» و «مهماندار» از شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه کل وسعت پایاب سد «قلعه‌چای» ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است، افزود: تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، این سازمان را قادر خواهد کرد نسبت به توسعه آبیاری تحت فشار در پایاب سدهای این شهرستان، برنامه‌های مدون را اجرایی کند.

انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد قلعه‌چای عجب‌شیر به دریاچه ارومیه

طاهری به تعهد شهرستان برای انتقال آب از سد قلعه‌چای به دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۰ میلیون متر اشاره کرد و افزود: با تصویب شورای حفاظت منابع آب آذربایجان‌شرقی ۱۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد قلعه چای برای کمک به حفظ وضعیت کنونی دریاچه ارومیه به این زیست بوم رهاسازی می‌شود.

وی به مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در این خصوص اشاره کرد و گفت: با رهاسازی این مقدار آب، کانون آلایندگی ریزگردهای نمکی در عجب‌شیر مرطوب می‌شود و خطر بروز ریزگردهای نمکی را کم خواهد کرد.

فرماندار شهرستان عجب‌شیر گفت: مشکل شهرستان عجب‌شیر جدی است و انتظار داریم شخص رئیس جمهور با تخصیص اعتبار برای تکمیل پایاب سد «قلعه‌چای» در کنار الگوی آبیاری تحت فشار کمک کنند تا شاهد کمتر شدن مشکلات در این شهرستان باشیم.

وی با بیان اینکه دولت ۱۰۰ درصد هزینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار را پرداخت می‌کند، گفت: دولت با پرداخت ۸۵ درصد هزینه اجرایی طرح آبیاری تحت فشار و ۱۵ درصد هزینه آن از اعتبارهای احیای دریاچه ارومیه، میزان بهره‌وری آب را تا ۷۵ درصد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به ضعف عملکرد پیمانکار این طرح به عنوان عامل اصلی عقب ماندگی آن از زمان‌بندی اجرای طرح، اظهار داشت: برای اجرای پایاب سد «قلعه‌چای» با پیمانکار جدیدی قرارداد امضا شده است.

طاهری از اجرای ۳۵۰ هکتار از اراضی روستای «مهماندار» به آبیاری تحت فشار تا آخر مهر ماه خبر داد و افزود: این طرح به صورت پایلوت توسط آب منطقه‌ای در شهرستان عجب‌شیر اجرا و به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار عجب‌شیر با اشاره به پیامدهای مثبت تکمیل پایاب سد «قلعه‌چای» این شهرستان، گفت: افزایش سرعت در عملیات اجرایی این طرح موجب بهره‌مندی زودتر کشاورزان منطقه از مزایای آن می‌شود.

وی اجرای شبکه پایاب سد «قلعه‌چای» را بدون همکاری مردم، غیرممکن خواند و اظهار داشت: کشاورزان باید با مشارکت در این طرح و همکاری با مدیریت سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، روند اجرای شبکه پایاب سد «قلعه‌چای» را سرعت دهند.