بررسی طرح برجام در دستور کار مجلس
بررسی طرح برجام در دستور کار مجلس

هفته گذشته (یکشنبه ۴ اکتبر/۱۲ مهر) گزارش نهایی کمیسیون برجام، مجلس ایران در مورد توافق ایران و قدرت‌های جهانی در صحن علنی قرائت شد. در این گزارش بسیاری از مفاد توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منفی تلقی شده و لحن گزارش عمدتا منفی و انتقادی است. پس از […]

هفته گذشته (یکشنبه ۴ اکتبر/۱۲ مهر) گزارش نهایی کمیسیون برجام، مجلس ایران در مورد توافق ایران و قدرت‌های جهانی در صحن علنی قرائت شد.

در این گزارش بسیاری از مفاد توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منفی تلقی شده و لحن گزارش عمدتا منفی و انتقادی است.

پس از آن تعدادی از نمایندگان طرح جدیدی برای اجرای برجام ارائه کردند که با رویه گزارش کمیسیون برجام مخالف بود.

این طرح که “طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام” نام دارد ابتدا با دو فوریت پیشنهاد شد، اما نمایندگان به دو فوریت آن رأی ندادند. سپس یک فوریت آن به رأی گذاشته و با ۱۶۸ رأی موافق در مقابل ۵۷ رأی مخالف و ۷ ممتنع به تصویب رسید.

در همین راستا صبح امروز نمایندگان مجلس به تغییر دستور جلسه مجلس به بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام رأی موافق دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۹ مهر) مجلس شورای اسلامی، با تغییر دستور نشست علنی امروز مجلس با ۱۳۳ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی درخصوص این تغییر با بیان اینکه ۵۰ امضا درخصوص گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره طرح یک‌فوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، جمع شده است، گفت: «عباس قائیدرحمت پیشنهاد این تغییر دستور داده است.»

در ادامه قائیدرحمت با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع بحث برجام باید تا ۲۶ مهرماه براساس توافقات انجام شده تعیین تکلیف شده و در دستور کار قرار بگیرد، گفت: «تعداد زیادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضا کرده‌اند که این موضوع خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

وی با اشاره به اینکه ضرورت‌هایی در این طرح مورد نظر بود، ادامه داد: از جمله این ضرورت‌ها صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در زمینه دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی مقرر شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره با کشورهای موسوم به ۱+۵، جلوگیری و انسداد هرگونه راه نفوذ و اقدام یکجانبه طرف‌های مقابل و همچنین نزدیک شدن به سررسید اجرای برجام تا ۲۶ مهرماه بود.

درادامه اعتراض هایی به این تغییر دستور از سوی نمایندگان صورت گرفت، روح الله حسینیان این تغییر دستور را عجله مجلس خواند و گفت دست هایی در کار است. لاریجانی در این باره گفت:  «به هیچ وجه درست نیست زیرا مدت زمان برای ارائه گزارش کمیسیون های فرعی برای طرح های عادی ۱۰ روزه است.»

رئیس قوه مقننه ادامه داد: «نحوه بررسی طرح های فوریتی متفاوت است و هیچ اقدامی خلاف آیین نامه داخلی مجلس صورت نگرفته زیرا حدود ۲ ماه است که طرح مذکور در مجلس مطرح بوده و در حال رسیدگی است.»