در این موزه که روز شنبه در سالن تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی دایر شد، اقلام و اشیاء تاریخی علمی و آموزشی نظیر باطری های دوره اشکانی، قفل مرکب، ترازهای شاقولی، چرخ دنده مرکب، اهرام، منجنیق، ابزار ستاره شناسی، آونگ ها، دستگاه های تایپ و تکثیر، تصاویر و پیشینه علمی دانشمندان و تصاویری از حضور […]

در این موزه که روز شنبه در سالن تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی دایر شد، اقلام و اشیاء تاریخی علمی و آموزشی نظیر باطری های دوره اشکانی، قفل مرکب، ترازهای شاقولی، چرخ دنده مرکب، اهرام، منجنیق، ابزار ستاره شناسی، آونگ ها، دستگاه های تایپ و تکثیر، تصاویر و پیشینه علمی دانشمندان و تصاویری از حضور مردم در مناسبت های ملی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۳ مهرماه به منظور آشنایی دانشگاهیان و علاقمندان با تاریخ و سیر تحول علوم و فناوری های مختلف دایر خواهد بود.
دکتر ارشدی قائم مقام موزه علوم و فناوری کشور در آئین افتتاح این موزه،گفت: موزه ها به علت گسترده بودن مخاطب، بیشتر از دانشگاه ها تاثیرگذار هستند.
وی افزود: باید مصداق های علوم و فناوری را در قالب نمایشگاه های جذاب و بانشاط به نوجوانان و جوانان نشان بدهیم تا رابطه ذهن و دست نسل نو حتی با لمس اقلام و اشیاء تقویت شود.
وی تقویت هویت ملی تاریخی، آموزش غیررسمی، انگیزش دانشجویان به پژوهش و یافتن پاسخ سئوالات علمی، عینیت بخشیدن به مفاهیم علمی و آشنایی نسل های معاصر با علوم و فناوری های قدیمی را از اهداف موزه های تاریخ علوم و فناوری مربوطه برشمرد.
او بیان کرد: نمایشگاه تاریخ معادن کشور از فرایند استخراج تا مصرف، در قالب پوستر، انیمیشن، بازی های رایانه ای و ماکت های مختلف در استان کرمان دایر خواهد شد.
قائم مقام موزه علوم و فناوری کشور، موزه ها را حلقه مفقوده بین حوزه های مختلف علم و تولید و دانشگاه ها دانست و گفت: موزه تاریخ علوم و فناوری کشور زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم فعالیت می کند.
ارشدی ادامه داد: برای معرفی سیر تحول شوینده ها و همچنین فناوری های نفتی از استخراج تا ایستگاه های سوخت گیری در قالب موزه های مربوطه در کشور برنامه ریزی می شود.
وی برگزاری نمایشگاه های تاریخ علوم و فناوری در استان ها با استفاده از فناوری های بومی را رسالت موزه تایرخ علوم و فناوری کشور دانست.