دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سردار حسین همدانی با بیان اینکه منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم روز به روز امنیتی‌تر و نظامی‌تر می‌شود، اظهار کرد: داعشی‌ها یک استان شمال افغانستان را به تصرف درآوردند و با چین، تاجیکستان و ازبکستان هم‌مرز […]

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سردار حسین همدانی با بیان اینکه منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم روز به روز امنیتی‌تر و نظامی‌تر می‌شود، اظهار کرد: داعشی‌ها یک استان شمال افغانستان را به تصرف درآوردند و با چین، تاجیکستان و ازبکستان هم‌مرز شده‌اند و احتمالاً حوادثی در این منطقه شکل بگیرد که حمله آمریکایی‌ها به بیمارستان قندوز در اثر همین درگیری‌ها شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه ناو هواپیمابر آمریکا بعد از ۷ سال از خلیج فارس خارج شده است و ناوی جایگزین آن نشده است و احتمالاً مقصد آن دریای مدیترانه و حوزه سوریه باشد، گفت: از طرف دیگر چینی‌ها آمریکایی‌ها را تهدید کردند که ناوهایشان را وارد دریای چین نکنند و برای اولین بار خودشان ناوهای هواپیمابرشان را به سواحل سوریه فرستادند.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای که در آن هستیم نسبت به ماه‌های گذشته امنیتی‌تر و نظامی‌تر شده است، خاطرنشان کرد: فعلاً کانون درگیری‌ها در سوریه است و چالش بین روسیه و ناتو اوج گرفته است و ناتو در صدد گسترش حوزه نفوذ خود به جنوب سوریه است و سوریه را تهدید کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه وارد وضعیت نظامی و امنیت جدیدی در دنیا می شویم که کانون آن در منطقه خاورمیانه است، تصریح کرد: باید بیشتر هوشیار باشیم البته ایران به عنوان جزیره باثبات تنها نیرویی است که می‌تواند امنیت را در منطقه ایجاد کند. چون تجاربی که از حضور آمریکایی‌ها و روس‌ها داریم نشان می دهد که هیچ کدام از اینها قادر به تأمین امنیت منطقه و صلح در منطقه نیستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش‌بینی ما این است که در آینده ایران نقش بسیار موثری در امنیت و برقراری صلح در منطقه را به عهده بگیرد و ارزش ایران هرچه بیشتر در منطقه مشخص شود.

وی با بیان اینکه طی قرن اخیر در همه دنیا جنگ‌هایی اتفاق افتاده است، اما بعد از سه چهار سال امنیت به وجود آمده است، افزود: در آمریکا و اروپا ۷۰ سال است که فضا آرام است، اما در منطقه ما یعنی خاورمیانه ۷۰ سال است که ناامنی وجود دارد. از جمله حادثه فلسطین، جنگ اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج فارس، حمله صدام به ایران، جنگ یمن و کویت و حوادث اخیر تکفیری‌ها را می‌توان در این زمینه نام برد.

رضایی با اشاره به اینکه تنها منطقه‌ای که در دنیا طی ۷۰ سال اخیر روی آرامش به خود ندیده است، منطقه‌ای است که مسلمانان در آن قرار دارند، گفت: دو کشور آمریکا و عربستان و در کنار آنها رژیم صهیونیستی سه عاملی هستند که باعث ناامنی‌های هفتاد سال اخیر منطقه بوده‌اند. گویی سیاستی تنظیم شده است که هیچ گاه این منطقه روی آرامش به خود نبیند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ایران باید اقتدار خود در منطقه را حفظ کند، خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کانون امنیت ساز و برقرار کننده صلح و امنیت در منطقه باید بتواند عمل کند، بنابراین در این راستا حمایت دولت و مردم از نیروهای مسلح و هشیاری هرچه بیشتر نیروهای مسلح بسیار حائز اهمیت است.

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد ائتلاف چهارگانه در مورد سوریه گفت: این ائتلاف فقط برای مبارزه با داعش شکل گرفته است و ائتلافی دائمی نشده است، بلکه بحث تروریسم و تکفیری‌ها را دنبال می‌کند و نوعی همکاری بین چهار کشور به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز مجمع چند مورد دیگر از قانون رسیدگی به دارایی‌های مسئولان کشور به تصویب رسید، توضیح داد: در ماده ۲ این قانون قرار شده مقامات تعیین شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی فهرست دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکلف‌شان را مطابق آیین‌نامه‌ای که توسط قوه قضائیه تهیه می‌شود برای رسیدگی به اموال آنان ارائه دهند.

رضایی خاطرنشان کرد: در ماده ۳ این قانون گستره مسئولان کشور که باید خوداظهاری داشته‌ باشند نیز مشخص شده، که علاوه بر مسئولین مشخص شده در اصل ۱۴۲ بقیه مسئولان کشور برای خوداظهاری دارایی‌های خود، همسر و فرزندان تحت تکفلشان مطابق قانون در سامانه ایجاد شده باید اقدام کنند.

رضایی با بیان اینکه گستره مسئولانی که باید در مورد دارایی‌هاشان خوداظهاری داشته باشند بسیار وسیع است، گفت: این گستره شامل کلیه نمایندگان مجلس،‌ خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس قوه قضائیه و دادستانی کل کشور، رئیس دیوان عالی، رئیس دیوان عدالت اداری، روسای کل دادگستری ‌استان‌ها و معاونانشان، روسای دفاتر سران سه قوه، مجلس خبرگان،‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ مشاورین و دستیاران ارشد روسای سه قوه، دبیران شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص، هیأت دولت و شورای عالی فضای مجازی، فرماندهان و مسئولین نیروهای مسلح از درجه سرتیپ تمام و بالاتر، استانداران، معاونان آنان و مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک‌ها و بیمه‌ها،‌ سفرا و کاردانان و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان مالیاتی، نمایندگان دولت در مجامع عمومی و هیأت مدیره‌ها، اعضای شورای شهر و شهرداران مناطق کلانشهرها و معاونان آنان می‌شود.

وی تأکید کرد: گستره قانون خوداظهاری اموال و دارایی‌های مسئولین به تصویب رسید و تقریباً مسئولی در جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود که اموال و دارایی‌های خود و خانواده تحت تکلفش اعلام نشود.

وی افزود: شرط احراز مسئولیت مقامات از این به بعد خوداظهاری اموال و دارایی‌های آنها در سامانه مشخص شده است و اینکه لیست دارایی‌هایشان را در ابتدای شروع به فعالیت اعلام کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فهرست دارایی‌هایی که باید اعلام شود را کلیه اموال غیرمنقول و حقوق متعلق به آنها، مطالبات و دیون، سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار،‌ موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و هرگونه منبع درآمدی مستمر و اموال منقول باارزش برشمرد.

رضایی با بیان اینکه در مورد چگونگی رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان در جلسه آینده مجمع بررسی خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله جلسه آینده این قانون نهایی خواهد شد و به مجلس و دولت ابلاغ می‌شود.

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ضمانت اجرایی و صداقت خوداظهاری‌های مسئولان، گفت: اگر درگزارش‌ها مشخص شود خوداظهاری مسئولی خلاف واقع بوده است مطابق قانون جرایم آن مشخص است و با او برخورد می شود و در ماده ۱۲ پیش‌بینی شده است که تخلف در ارائه خوداظهاری جرم تلقی شود.

منبع : ایسنا