یارانه نقدی ۴ میلیون نفر قطع می‌شود
یارانه نقدی ۴ میلیون نفر قطع می‌شود

علی ربیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، مسئله اشتغال را پیچیده و فرابخشی دانست و گفت: اشتغال، اجماع و اهتمام ملی می خواهد و بدون آن نمی توانیم برنامه خوبی درباره آن داشته باشیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در سال های پیش رو ۵ میلیون نفر متقاضی شغل جدید […]

علی ربیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، مسئله اشتغال را پیچیده و فرابخشی دانست و گفت: اشتغال، اجماع و اهتمام ملی می خواهد و بدون آن نمی توانیم برنامه خوبی درباره آن داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در سال های پیش رو ۵ میلیون نفر متقاضی شغل جدید خواهند بود. وی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون نفر در آینده با تأخیر وارد بازار ایران خواهند شد، افزود: بسیاری از آنها فارغ التحصیلان دانشگاه ها و خانم ها هستند.

ربیعی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم نیروهایی که الان قصد دارند وارد بازار شوند را سامان دهیم در سال های آتی باید سالانه ۸۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم.   سال ۹۳ سیصد هزار نفر را از طریق مؤسسات کاریابی به واحدهای مختلف برای کار معرفی کردیم که یکصد هزار نفرشان شغل پیشنهادی را به دلایل مختلف قبول نکردند.

وی به ایجاد ۷۳۵ هزار و ۶۸۳ شغل جدید در سال گذشته بر اساس دفترچه های صادر شده تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در همین مدت ۳۲۶ هزار ریزش شغل داشتیم که خالص ایجاد اشتغال بیش از ۴۰۰ هزار نفر بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: میانگین سن اشتغال به کار از ۲۸ سالگی به ۲۷ سالگی کاهش یافته است. ربیعی با اذعان به برخی اختلافات بین کارگران و کارفرمایان گفت: وقتی عرضه و تقاضای نیروی کار در شرایط اقتصادی سخت می شود، مسلما به کارگران فشار وارد خواهد شد.

ربیعی افزود: سال گذشته با تفاهم از ریزش ۲۳۷ هزار شغل جلوگیری کردیم. وزیر کار با تأکید بر سخت بودن شرایط حقوق بازنشستگان گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی آنان در طی سه سال اخیر ۶۵ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شده است هر چند که می دانیم این افزایش هم کفاف سختی زندگی آنها را نمی دهد.

ربیعی با نامناسب دانستن ورودی و خروجی درآمدها و هزینه های صندوق های بازنشستگی گفت: به همین خاطر مبحث صندوق های بازنشستگی در کنار بحران آب و محیط زیست از جمله اولویت های برنامه ششم قرار گرفته است.

وی همچنین در زمینه پرداخت یارانه ها با اشاره به سابقه اجرای آن افزود: در اجرای این قانون در برخی موارد قانون اجرا نشد و همچنین پایگاه های اطلاعاتی مناسبی هم برای اجرای درست آن موجود نبود. با ساماندهی ۲۸ پایگاه اطلاعاتی انواع درآمدها، هزینه ها و دارایی ها، به جز حساب های بانکی یارانه بگیران را برای شناسایی افراد پُردرآمد بررسی کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تاکنون دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت قطعی از پرداخت یارانه حذف شده اند که ۸۰ درصد از حذف شدگان هیچگونه اعتراضی نداشتند. برای تحقق به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود ۴ میلیون نفر دیگر از پرداخت یارانه حذف شوند.

ربیعی با اشاره به انتشار نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور درباره بازار سرمایه گفت: پس از انتشار این نامه بعضی از کاه، کوه  ساختند، عده ای از توهم اختلاف سخن گفتند و برخی هم تأکید چهار وزیر بر رکود را به عنوان شاخص معرفی کردند.

وی افزود: از این دست نامه ها بارها نوشته شده اما چرا باید از یک نامه طبیعی برای اینکه دولت به زمین بخورد سوء استفاده شود.   کل بورس ۵ درصد از کل اقتصاد را تشکیل می دهد و من به خاطر نگرانی از سهام کارگران در بورس این نامه را امضا کردم اگر چه این قدر بداخلاقی را تصور نمی کردم. این نامه نشانگر رکود مزمن در کل کشور نبوده و نیست؛ بلکه معطوف به بازار بورس بود.