۱۶ مهر روزی برای همنشینی با آرزوهای فراموش شده کودکی
۱۶ مهر روزی برای همنشینی با آرزوهای فراموش شده کودکی

۱۶ مهرماه به عنوان روز جهانی کودک، روزی برای همنشینی با آرزوهای فراموش شده کودکی است که در گذر زمان و در هیاهو و مشغله های زندگی رنگ باخته است. به گزارش ایرنا، امروز همزمان با هشتم اکتبر، روز جهانی کودک همایشی با حضور نونهالان مهدهای کودک مراغه در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد. […]

۱۶ مهرماه به عنوان روز جهانی کودک، روزی برای همنشینی با آرزوهای فراموش شده کودکی است که در گذر زمان و در هیاهو و مشغله های زندگی رنگ باخته است.

به گزارش ایرنا، امروز همزمان با هشتم اکتبر، روز جهانی کودک همایشی با حضور نونهالان مهدهای کودک مراغه در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.
از درب ورودی فرمانداری مراغه که به داخل پا می گذاری، شور و شوقی از جنس کودکی وجودت را پر می کند و خود را در عالم کودکی حس می کنی، کاش راه برگشتی وجود داشت.
امروز فرماندار و بیشتر کارمندان فرمانداری مراغه، دنیای پرمشغله خود را فراموش و در سالن اجتماعات آن، به تماشای کودکانی ایستاده اند که روزی خودشان این دوران را با پلکی بهم زدن پشت سر گذاشته اند و کودکان نیز به افرادی نگاه می کنند که شاید روزی بر صندلی های آنان تکیه زده و حسرت همین روزها را خواهند خورد.
کودکان به اقتضای سن خود، پرتحرک و پرسر و صدا هستند و آنان که در این محل حاضرند، با وجود احساس سایه سنگین قیافه های خسته از مشغله های زندگی مسوولان، این ویژگی خود را فراموش نکرده و با تمام توان در حال شیطنت هستند.
بیشتر این کودکان پلاکاردهای مختلفی در دست دارند که متن ‘پر از تو پرواز از من’ بیشتر از همه جلب توجه می کند و انسان را به این تفکر وا می دارد که توجه به نسل آینده مهمترین نیاز این نسل برای شکوفایی جامعه بوده و بی توجهی و سرسری رد شدن از خواسته ها و نیازهای آنان، جامعه آینده را با مشکلات متعددی مثل آلودگی آب و هوا و خشکی دریاچه ها گریبانگیر می کند.
فرماندار مراغه نیز که با حضور در جمع نونهالان، خود را در دنیای کودکی حس می کند و سخن گفتن برای کودکان را به مراتب سخت تر از بزرگترها و مسوولان می بیند، گفت: تربیت صحیح کودکان، بناسازی جامعه برای آینده ای روشن و سالم است.
ظفر محمدی افزود: تقویت اندیشه جامعه از دوران کودکی شکل می گیرد که هم اکنون وظیفه این تربیت بر عهده خانواده و نهادهای آموزشی است.
وی اظهار کرد: تربیت کودکان باید طوری انجام شود که تضمین کننده رشد آینده جامعه باشد و از این رو تربیت کودکان زیربنایی برای توسعه است.
در این همایش جمعی از کودکان مهدهای کودک مراغه با حمل پلاکاردهایی حاوی شعارهای ‘پر از تو پرواز از من’، ‘محیط زندگی را تمیز نگه داریم’، ‘ایران ما بدون زباله’، ‘کودک، خانه و جامعه’، ‘زندگی کنید و اجازه دهید زندگی کنند’ و ‘دنیا با لبخند کودکان زیباست’ ، روز جهانی کودک را گرامی داشته و تلنگری به مسوولان دستگاه ها برای توجه به محیط زندگی خود زدند.
هم اکنون شش هزار و ۱۰ نونهال مراغه ای، شامل سه هزار و ۸۰۰ نونهال در ۷۴ روستامهد و دو هزار و ۲۱۰ نونهال در ۳۰ مهد کودک شهری تحت نظارت بهزیستی مشغول فراگیری توانایی های قبل از مدرسه هستند.
بهزیستی مراغه به منظور جبران سوء تغذیه کودکان در روستا مهدها، طرح غذای گرم را از فردا با جامعه هدف سه هزار و ۸۰۰ نونهال آغاز می کند.
طی سال جاری تمامی نونهالان این شهرستان توسط دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه از نظر وزن و قد مورد سنجش قرار گرفتند.
هم اکنون در این شهرستان حدود ۳۰ هزار کودک زیر هفت سال وجود دارد.