دکتر خانبابی، روان‌شناس کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی  گفت: در حال حاضر مردم عادی نیز به سمت رفتارهای با رگه‌های اوتیسم کشیده می‌شوند البته اغراق‌آمیز است که بگوییم نیمی از جهان ولی حداقل در کشورمان ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر رگه‌های از رفتار اوتیسم را دارند که این رفتار انشعابی ازمحیط است نه ژنتیک […]

دکتر خانبابی، روان‌شناس کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی  گفت: در حال حاضر مردم عادی نیز به سمت رفتارهای با رگه‌های اوتیسم کشیده می‌شوند البته اغراق‌آمیز است که بگوییم نیمی از جهان ولی حداقل در کشورمان ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر رگه‌های از رفتار اوتیسم را دارند که این رفتار انشعابی ازمحیط است نه ژنتیک

بنابراین برای مردمی که یکی از سرگرمی‌هایشان استفاده از ITC و شبکه‌های اجتماعی نظیر این و… است و ساعات‌های متوالی مادر گوشی همراه را در دست گرفته و در اینترنت پرسه می‌زند و فرزندش هم به تبعه از مادرخود رفتاری این‌چنینی انجام می‌دهد احتمال می‌رود رفتارهای مشابه با رفتارهای اوتیسم در او بروز پیدا کنند. همانطور که می‌دانیم ویژگی اصلی اوتیسم کلاسیک فقدان برقراری ارتباط اجتماعی است در نهایت این فرزند حتی توانایی برقراری ارتباط با مادرش را هم ندارد.

بنابراین این رفتار در گفتار کودک نیز نشان داده خواهد شد و شما می‌توانید عمدتا این رفتارها را به صورت خواب در مترو ببنید.
وی اشاره می‌کند که الگوهای سنتی گذشته کنار گذاشته شده حتی در موارد مثل عادات غذایی، فرزند حتی از اجتماع سه یا چهار نفره اعضای خانواده نیز محروم است.

دکتر خانبابی افزود: متأسفانه جامعه در حال رفتن به سمت انزوای اجتماعی گسترده است، چراغ قرمز برای اوتیسم روشن شده و هر روز روابط اجتماعی محدود و محدودتر می‌شود.

دکتر خانبابی اضافه کرد: که در حوزه درمان اختلال اوتیسم کلاسیک بسته‌های آموزشی و مطابق با فرهنگ ملی و بومی ایرانی طراحی شده و در اختیار متخصصین قرار می‌گیرد که مبتنی بر شناسایی شناخت هیجانات و درمان هیجانات فرد است مثل روش‌های نوین PBA انواع PRT‌ها و سایر روش‌ها.

دکتر خانبابی گفت: درمان در کودکان اوتیسم به صورت یک درمانگر یک بیمار صورت می‌گیرد چون طیف کودکان اوتیسم شامل کودکانی با ویژگی‌های شخصیتی کاملا متفاوتی است و هربسته آموزشی فقط برای یک نفر قابل استفاده است و این جای نگرانی را نیز بوجود می‌آورد که با توجه به روند رو به افزایش رفتارهایی اوتیسم ما به درمانگری زیادی در حوزه اوتیسم نیاز خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران