پل دوستی؛ حلال مشکلات ایران و جمهوری آذربایجان
پل دوستی؛ حلال مشکلات ایران و جمهوری آذربایجان

امین امینیان در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت: کار مطالعاتی احداث پل دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده این شهرستان با تامین سه میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد ارس آغاز […]

امین امینیان در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت: کار مطالعاتی احداث پل دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده این شهرستان با تامین سه میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد ارس آغاز شد.

وی افزود: در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ارس و فرمانداری خداآفرین، شرکت مشاوره «مترا» برای انجام مطالعات این طرح تا پایان شهریور امسال تعیین شد.

امینان گفت: عرض ۵۰ متری رودخانه ارس در مکان مورد نظر، احداث پل دوستی را با هزینه‌های محدود میسر ساخته و محدوده «قلی‌بگلو» این شهرستان را به شهر هورادیز جمهوری آذربایجان در یک کیلومتری این محدوده متصل می‌کند.

فرماندار شهرستان مرزی خداآفرین بیان کرد: در زمان حاضر خودروهای جمهوری آذربایجان به دلیل مناقشه قره‌باغ ۳۵۰ کیلومتر از مسیر تردد بین باکو تا نخجوان را در خاک جمهوری اسلامی ایران و از مسیر بیله سوار تا جلفا طی می‌کنند که با احداث این پل در مرز «قلی‌بگلو» تردد این خودروها به میزان ۱۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی گفت: با احداث پل و ایجاد گمرک در این منطقه شرایط مساعد برای توسعه صادرات و واردات مواد اولیه از طریق حمل و نقل جاده ای و ریلی امکان‌پذیر خواهد بود.

امینیان اظهار داشت: با اجرای این طرح، توافقات اولیه برای احداث شهرک سرمایه‌گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده قلی‌بگلو نیز تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های احداث این پل در محدوده منفصل ۳ منطقه آزاد ارس با مشارکت این سازمان و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان مرزی خداآفرین افزود: حدود ۲۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای احداث این پل از سوی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی و بقیه توسط سازمان منطقه آزاد ارس تامین خواهد شد.

شهرستان مرزی خداآفرین با ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۲۲۰ کیلومتری تبریز واقع است. محدوده‌های منفصل ۳ و ۴ سازمان منطقه آزاد ارس با کاربری‌های گردشگری و کشاورزی نیز در این شهرستان واقع هستند.