واسطه‌گری اصلی ترین مشکل صنعت فرش است
واسطه‌گری اصلی ترین مشکل صنعت فرش است

فرزین حق‌پرست در نشست خبری با بیان اینکه رییس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه به همراه هیاتی، فردا (دوشنبه) عصر وارد تبریز می شود، گفت: بازدید از کارگاه قالیبافی در تبریز، بازدید از نمایشگاه فرش در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، رونمایی از لوح یادبود […]

فرزین حق‌پرست در نشست خبری با بیان اینکه رییس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه به همراه هیاتی، فردا (دوشنبه) عصر وارد تبریز می شود، گفت: بازدید از کارگاه قالیبافی در تبریز، بازدید از نمایشگاه فرش در دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، رونمایی از لوح یادبود ثبت جهانی فرش تبریز و شرکت در جشن «تبریز، شهر جهانی فرش دستباف» اصلی ترین برنامه‌های هیات شورای جهانی صنایع دستی است.

حق‌پرست با بیان اینکه جشن «تبریز، شهر جهانی فرش دستباف» ۱۴ مهرماه برگزار می شود، ادامه داد: همچنین هیاتی از سازمان میراث فرهنگی نیز برای شرکت در این مراسم به تبریز سفر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار دو شهر ایران در زمینه صنایع دستی و فرش دستبافت ثبت جهانی شده اند، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵، ۱۱ شهر جهان توسط شورای جهانی صنایع دستی ثبت شدند و سعی می کنیم عنوان “تبریز، شهر جهانی فرش دستبافت” را در سال های آتی نیز حفظ کنیم.

به گفته وی، ثبت جهانی فرش تبریز نتیجه بازدید رییس شورای جهانی صنایع دستی در بخش آسیا و اقیانوسیه و هیات همراه وی از کارگاه‌های قالیبافی و بازار فروش فرش تبریز بود و همچنین پیگیری های سازمان میراث فرهنگی هم در رخ دادن این اتفاق بسیار موثر بود.

حق‌پرست تأکید کرد: فرش تبریز قدمت بسیار زیادی دارد و نمونه‌هایی از آن در موزه‌های دنیا وجود دارد، پیش از این بازار فرش دنیا در اختیار تبریزی‌ها بود که متأسفانه برخی غفلت‌ها باعث شد دیگر کشورها با کپی برداری از این فرش، بازار جهانی را احاطه کنند.

وی افزود: در سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی، هسته های کلیدی برای پایداری و کارآفرینی صنعت فرش تعریف شده است و امیدواریم با اجرای این هسته‌های کلیدی و استفاده از ظرفیت‌های جهانی شدن فرش تبریز در راستای ورود پر قدرت به بازارهای دنیا و صادرات فرش موفق عمل کنیم، تا بار دیگر فرش تبریز را به آن جایگاه واقعی‌اش بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان از طریق صنعت فرش امرار و معاش می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر بافندگان فرش جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند و مشکلات مالی باعث می شود آنان به شغل های کاذب روی آورند که در این بین، باید دولت حمایتش را از این قشر بیشتر کند.

وی واسطه گری را اصلی ترین مشکل صنعت فرش دانست و پیشنهاد کرد قالیبافان از طریق فضای مجازی و تبلیغات اینترنتی جنس خود را به فروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی فرش تبریز باعث خواهد شد گردشگران و تجار زیادی به تبریز سفر کنند و می‌ شود از این فرصت پیش آمده برای توسعه زیرساخت های استان همچون افزایش پهنای باند اینترنت، احداث فرودگاه جدید و … استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه تکمیل موزه فرش تبریز منوط به تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است، اظهار کرد: موزه فرش تبریز جزو پروژه‌های ملی است که با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال تکمیل می‌باشد و پیش بینی می شود با تخصیصی اعتبارات کافی، شاهد افتتاح این موزه در سال آتی باشیم.

حق‌پرست با عنوان اینکه احداث هتل هفت ستاره در محل باغلارباغی تبریز منتفی شده است، گفت: کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری باغلارباغی موافقت نکرد، البته پروژه‌ی احداث هتل و مجتمع تجاری مدرن در نزدیکی های سه راهی اهر مجوز های لازم را از میراث فرهنگی و شهرداری اخذ کرده است.

به گفته وی، ارزش سرمایه گذاری این مجتمع ۷۵۰ میلیارد تومان می باشد.