واردات میوه؛ نان آجری باغداران و جیب چاق بازرگانان
واردات میوه؛ نان آجری باغداران و جیب چاق بازرگانان

در آذربایجان که گواراترین و شیرین‌ترین میوه‌های کره‌زمین را دارد چرا عده‌ای می‌روند میوه از کشورهای دیگر وارد می‌کنند؟ قاچاق به عبارت بهتر واردات میوه‌های خوش آب و رنگ و یک دست خارجی مدت‌هاست که بلای جان کشاورزان و باغداران ایرانی به ویژه آذربایجانی است. کشاورزان و باغدارانی که میوه‌های آنها آنقدر روی درختان باقی […]

۱۳۹۳۰۵۲۹۰۰۰۶۶۲_PhotoAدر آذربایجان که گواراترین و شیرین‌ترین میوه‌های کره‌زمین را دارد چرا عده‌ای می‌روند میوه از کشورهای دیگر وارد می‌کنند؟

قاچاق به عبارت بهتر واردات میوه‌های خوش آب و رنگ و یک دست خارجی مدت‌هاست که بلای جان کشاورزان و باغداران ایرانی به ویژه آذربایجانی است.

کشاورزان و باغدارانی که میوه‌های آنها آنقدر روی درختان باقی می‌ماند تا می‌گندد و درنهایت هم جای خالی میوه‌های ایرانی در سبد خرید مردم را، میوه‌های تر و تمیز و گران خارجی پر می‌کند.

میوه‌هایی که به روایت خریدارنشان عطر و طعم ندارند اما قشنگند و برای حفظ کلاس سبد میوه در میهمانی‌ها مناسبند.

هر چند، وزیر جهاد کشاورزی از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هرگونه میوه و مرکبات به کشور را ممنوع اعلام کرد و تصریح کرد تولید میوه‌های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تامین می‌کند، بنابراین نیازی به واردات نیست اما با این حال این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته است جلوی ورود کانتینرهای میوه به کشور را بگیرد به طوری که هم اکنون انواع و اقسام میوه‌های خارجی در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می‌رسد.

واردات میوه در ۶ ماهه نخست از گمرکات آذربایجان‌شرقی

ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی از افزایش ۲۴ درصدی واردات و کاهش چهار درصدی صادرات از لحاظ وزن در نیمه نخست امسال از استان خبر داد.

ناصر نوروزی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت.

وی افزود: در نیمه نخست امسال بالغ بر ۵۲۹ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۸۰ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که این میزان کالای صادره در مقام مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن چهار درصد و از لحاظ ارزش دلاری پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در مورد میزان واردات کالا در نیمه نخست امسال اعلام داشت: در مدت ۶ ماهه امسال بالغ بر ۲۵۹ هزار تن به ارزش بیش از ۵۳۱ میلیون دلار انواع کالا از طریق گمرکات استان پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شده که این میزان کالای وارده نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش دلاری یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نوروزی افزود: ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، چوپ و اشیای چوبی، توتون و تنباکو، مواد پلاستیکی، میوه‌های خوراکی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، کائوچو، قطعات ماشین‌آلات راه‌سازی، کاغذ و مقوا در نیمه نخست امسال از ۵۲ کشور مختلف دنیا به خصوص ترکیه، چین، امارات، آلمان، ایتالیا، روسیه، هند، ژاپن، لهستان و فرانسه از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع میوه در آذربایجان‌شرقی

واردات میوه به استان آذربایجان‌شرقی در حالی انجام می‌شود که مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع میوه هسته‌دار و دانه‌دار در این استان تولید شده است.

ابوالفضل شکوری اظهار داشت: این میزان شامل ۲۱۰ هزار تن انواع میوه‌های تابستانه و ۸۹۰ هزار تن انواع میوه‌های دانه‌‌ریز و دانه‌دار است.

وی با بیان اینکه این مقدار میوه در ۹۷ هزار هکتار از باغ‌های استان تولید می‌شود، افزود: در آذربایجان‌شرقی بیش از ۳۰ نوع میوه تولید می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: سیب، انگور، زردآلو، هلو، شلیل، آلو و آلوچه بیشترین سطح زیرکشت و تولید را در آذربایجان‌شرقی دارند.

وی گفت: این استان در تولید زردآلو و گوجه درختی رتبه اول کشوری، سیب رتبه دوم و انگور رتبه چهار کشور را دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان آذربایجان‌شرقی در تولید میوه در کشور رتبه پنجم و از نظر سطح زیرکشت باغات رتبه ششم را دارد.

وی افزود: در آذربایجان‌شرقی نیز باغداران مراغه‌ای با تولید سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن انواع میوه، بیشترین میوه استان را تولید می‌کنند.

محصولات کشاورزی در برخی شهرها روی دست کشاورزان ماند

بی‌تدبیری و ضعف مدیریت در میوه به حدی رسیده که صدای معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی را در آورده و وی معتقد است، امسال به دلیل نبود مدیریت کافی و کامل شاهد آن بودیم که محصولات کشاورزی در برخی شهرها روی دست کشاورزان مانده و آنان محصولات خود را به قیمت‌های بسیار پائین فروختند و یا اصلا فروش نرفت.

محمدصادق پورمهدی خواستار رویکرد علمی‌تر در زمینه تولید محصولات کشاورزی شد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در تحقق برنامه‌های سند تدبیر توسعه تاکید کرد و گفت: هر چه برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر باشد بهتر خواهیم توانست نتیجه‌گیری کنیم.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی خواستار توجه به بعد  کمی و کیفی در برنامه‌های سند تدبیر توسعه در بخش کشاورزی شد و گفت: در زمینه اجرای برنامه‌های کشاورزی و سند تدبیر و توسعه، کاهش آب باید مورد توجه جدی باشد و میزان کاهش کمی آب مشخص شود.

وی کشاورزی آذربایجان‌شرقی را مبتنی بر روش‌های سنتی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بخش کمی از کشاورزی استان به صورت مدرنیزه صورت می‌گیرد و باید به سمتی حرکت کنیم که حالت سنتی و نیمه صنعتی جای خود را به روش‌های کشاورزی بدهد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: صادرات محصولات کشاورزی باید به صورت جدی‌تر مورد توجه باشد و با توجه به اینکه امسال تولید محصولات ‌کشاورزی بهتر بود باید زمینه صادرات مشخص شود و متولی این امر نیز مشخص شود.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم در زمینه صادرات موفق عمل کنیم زمینه حمایتی کافی از کشاورزان وجود نخواهد داشت.

پورمهدی یادآور شد: امسال به دلیل نبود مدیریت کافی و کامل شاهد آن بودیم که محصولات کشاورزی در برخی شهرها روی دست کشاورزان مانده و آنها محصولات خود را به قیمت‌های بسیار پائین فروختند و یا اصلا فروش نرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور روستائیان هستند اما در برخی کشورها این جمعیت ۱۰ درصد کشور است و این ۱۰ درصد همه محصولات را تامین می‌کند و حتی صادرات نیز دارند و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

پورمهدی در ادامه سخنان خود خواستار حمایت از فعالان و تجار در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی شد و گفت: همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت در این راستا مهم است تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

این امر در حالی که واردات میوه به جز موز از مدت‌ها پیش ممنوع است و بر این ممنوعیت بارها تاکید و تصریح شده است، اما میوه‌های خارجی به نحو گسترده‌ای در میوه‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد و حالا به حدی رسیده که گمرک نیز رسما به واردات میوه اشاره و آن را اعلام می‌کند اما از نوع آن خودداری می‌کند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که میزان میوه‌های خارجی موجود در بازار با میوه‌های تولید داخل برابری می‌کند. این موضوع را می‌توان از وفور میوه‌های خارجی و برابری آن در قفسه‌های میوه فروشی با میوه‌های تولید داخل متوجه شد. از سیب‌های سبزی که به نام سیب فرانسوی فروخته می‌شود این معضل آشکار است.