معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی:  ۳۸ هزار خانوار در مرحله دوم طرح نظام سلامت در مراغه سرشماری شدند
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی:  ۳۸ هزار خانوار در مرحله دوم طرح نظام سلامت در مراغه سرشماری شدند

احمد جنتی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت این شهر در این طرح سرشماری شده و مرحله وارد کردن اطلاعات خانواده ها به سامانه جامع شهاب انجام می شود. وی اظهار کرد: این طرح با هدف جمع آوری دقیق و کامل اطلاعات خانوارهای ساکن در […]

احمد جنتی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت این شهر در این طرح سرشماری شده و مرحله وارد کردن اطلاعات خانواده ها به سامانه جامع شهاب انجام می شود.
وی اظهار کرد: این طرح با هدف جمع آوری دقیق و کامل اطلاعات خانوارهای ساکن در این شهر اجرا و اطلاعات جمع آوری شده در آن برای ارایه خدمات فعال و پیگیر بهداشتی به تمام گروه های سنی، از سوی این دانشکده مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه گفت: این طرح برای اولین بار توسط سامانه GPS اجرا می شود که با استفاده از این سامانه، امکان ثبت مشخصات جغرافیایی از نظر جمعیتی، بیماری ها، اماکن بهداشتی، درمانی و اغذیه ای فراهم می شود.
مجتهدی، ادامه داد: ارزیابی خطرات محیطی و روش های مواجهه با آن، طراحی سامانه بهبود مراقبت بیماری ها و تعیین گروه هدف در افراد در معرض خطر از دیگر مزایای این طرح است.
طرح سرشماری تحول نظام سلامت پیش تر در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا شده و مرحله کنونی اجرای این طرح شامل شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر است که مجوز اجرای این طرح در شهر مراغه با جمعیت هدف پیش بینی شده ۲۰۰ هزار نفری، صادر شده است.
مرحله طرح سرشماری تحول نظام سلامت مراغه، در قالب پایلوت کشوری با شرکت ۸۰ آمارگیر در قالب ۴۰ تیم در ۱۰ منطقه بهداشتی و درمانی این شهر اجرا شد.
مرحله اول کار سرشماری طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت در سطح روستاها از سال های قبل آغاز و در حاشیه شهر نیز در سال گذشته انجام شده است.
طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با هدف افزایش سطح سلامت جمعیت، افزایش عادلانه دسترسی به خدمات سلامت، بهبود کیفیت خدمات رسانی و افزایش رضایتمندی شهروندان اجرا می شود.
نحوه ارایه خدمات سلامت در این سطح کاملا فعال بوده و برنامه دوره ای مراقبت های مورد نیاز به افراد ارایه می شود.
در این طرح به مراقبت های تغذیه، سلامت روان، پیشگیری از بیماری های واگیر و کنترل عوارض بیماری های مزمن و غیرواگیر به صورت ویژه اهمیت داده شده است.
در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی فعلی به مراکز سلامت جامعه و پایگاه های بهداشتی به پایگاه سلامت ارتقا می یابد.
خدمات سلامت شامل ارتقای سلامت مادر و کودک، بهبود تغذیه گروه های هدف، پیشگیری از بیماری های واگیر، کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند بیمارهای قلبی، عروقی، دیابت چربی و فشارخون بالاست.
بهبود وضعیت سلامت روان از طریق مشاوره و کنترل آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و رفتارهای پرخطر از دیگر خدمات این طرح است.

منبع: ایرنا