عبدالقادر، آخرین موسیقی ‎دان اسلام و نخستین ردیف ‎نویس موسیقی ایران
عبدالقادر، آخرین موسیقی ‎دان اسلام و نخستین ردیف ‎نویس موسیقی ایران

عبدالقادر مراغه ‎ای آخرین موسیقی ‎دان و نوازنده ‎ای چیره دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیف ‎نویس موسیقی ایران، آخرین نظریه ‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن ‎سینا است. موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و […]

عبدالقادر مراغه ‎ای آخرین موسیقی ‎دان و نوازنده ‎ای چیره دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیف ‎نویس موسیقی ایران، آخرین نظریه ‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن ‎سینا است.

۸۱۷۸۴۱۹۴-۷۰۲۰۵۸۷۹

موسیقی فاخر ایران در قرن هفتم تا نهم هجری و طی دوران فراز و نشیب مغول ‎ها بنیان گذاشته شد که صفی ‎الدین ارموی و عبدالقادر مراغی، دو نابغه هنرمند، پراستعداد و نامی ایرانی در آن دوران ظهور کردند.
در تبیین شخصیت فرامرزی عبدالقادر مراغه ای همین بس که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغه ‎ای را با حضور جمعی از چهره ‎های ادبی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه دیروز شنبه ۱۱ مهر برگزار کرد.
عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سال ‎های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی، پسر غیبی حافظ مراغی، ملقب به گوینده و نظام ‎الدین و مشهور به حافظ المراغی یا عبدالقادر گوینده، آخرین ستاره فروزان موسیقی ایران زمین، در سال ۷۶۸ هجری شمسی در شهر مراغه از شهرهای قدیمی، مهم و آباد آذربایجان شرقی به دنیا آمد.
عبدالقادر مراغه ‎ای در همان ایام کودکی به مکتب رفت و حافظ قرآن شد و موسیقی را از پدرش که اهل ادب و هنر بود، آموخت و در نوجوانی به چنان توانمندی دست یافت که با استادان زمان خود، از جمله رضوان شاه، موسیقی دان بزرگ، به رقابت پرداخت.
مقاصدالالحان و جامع ‎الالحان مهم ‎ترین آثار به یادگار مانده از این موسیقی ‎دان و هنرمند چیره ‎دست است که در کتاب جامع ‎الالحان با دقت بسیار به آرا و افکار موسیقی ‎دانان بزرگی مانند جوهری و فارابی پرداخته و به لزوم استفاده از حساب هندسه در موسیقی، نقش موسیقی در خدمت به قرآن و علم پزشکی اشاره کرده که این نشان از هنر این موسیقی ‎دان در خدمت به ادیان الهی است.
سلطان احمد جلایر پسر شیخ اولیس، چهارمین فرمانروای سلسله جلایریان در عراق و آذربایجان، پادشاه شعرشناس و موسیقی دوست، عبدالقادر مراغه ‎ای را مفتخر به القابی مانند سلطان الحفاظ، ذوفنون عصر و فیلسوف جهان کرد و هنرهایش را حفظ کلام ‎الله، حُسن خط و علم موسیقی برشمرد و از مهارت وی در نوازندگی به خصوص عود و تکمیل آلات ذوات النّفخ تعریف کرده است.
هنری جرج فارمر ـ موسیقی ‎دان معاصر جهان ـ عبدالقادر مراغی را اعجوبه خوانده و در نهایت از مفاخر تاریخ هنر ایران در نیمه هشتم و نهم هجری و آخرین نظریه ‎پرداز موسیقی کلاسیک ایران یاد می ‎کند که تنها بعد از این موسیقیدان اطلاعات دقیق و قابل اطمینان درباره مطالب موسیقی می ‎توان یافت.
شخصیت هنری عبدالقادر ترکیبی از موسیقی، شعر، خط و نقاشی یا نمونه ‎ای از تربیت ‎های قدیم بود به طوری که فارمر می ‎گوید: عبدالقادر در موسیقی پیروی ‎کننده صفی ‎الدین ارموی، استاد بزرگ موسیقی بین سال ‎های ۶۱۳ تا ۶۹۳ قمری، بوده که در نواختن عود (بربت) چیره ‎دست و در ساختن تصنیف استاد بود.
با نگاهی به آثار عبدالقادرمی توان گفت که وی علوم متداول زمان خود را دارا بوده و موسیقی را از پدر خود آموخته بود و با آن ‎که اهل آذربایجان (مراغه) و به ترکی مسلّط بود، کتاب ‎های خود را به زبان فارسی نوشته و از این راه خدمتی بس بزرگ به زبان، ادب و هنر فارسی انجام داده است.
عبدالقادر علاوه بر خوشنویسی، نقاشی و نوازندگی عود، شعر نیز می ‎سرود که نمونه اشعار فارسی و ترکی او در مقاصد ‎الألحان و بعضی کتاب ‎های وی آمده که در آن ‎ها به ‘عبدالقادر’ تخلص کرده است.
بی ‎شک عبدالقادر مراغی از بزرگترین موسیقی دانان و موسیقی پژوهان تاریخ هنر ایران محسوب می ‎شود؛ به قول دولتشاه سمرقندی، مراغی یکی از چهار هنرمند پایتخت شاهرخ، فرزند و جانشین تیمور لنگ و بزرگ ‎ترین پادشاه تیموری، بوده که در ربع مسکون به روزگار خود نظیر نداشته ‎اند.
تسلط عبدالقادر در نوازندگی بربت (عود) مورد تحسین قرار گرفته و آهنگ ‎هایش گرچه هنوز به طور کامل به دست نیامده، ولی اندکی از آن ‎ها تا حد موجود توسط بعضی از موسیقی ‎دان ‎ها اجرا شده است.
بعضی از تصنیف ‎های خواجه با ذکر ضروب و نقرات در کتاب ‘نزهه‎الأرواح من تطریب الأشباح’ یعقوب و رساله منظوم و منثور امیرخان محفوظ و ثبت شده است.
تم موسیقی سریال امام علی (ع) نیز بر اساس آثار عبدالقادر ساخته شده و افتخار فرهاد فخرالدینی هم در ساختن این موسیقی مجموعه به گفته خود وی در این است که توانسته با وجود تلاش ‎های ناموفق فروانی که در ایران، ترکیه و اروپا برای استنباط یکی از یافته ‎های موسیقی عبدالقادر انجام شده، عاقبت آن را به طور کامل به اجرا درآورد.
آنچه عظمت هنری عبدالقادر را دوچندان می ‎کند، این است که از یک قرن پیش تا عصر حاضر موسیقی ‎دانان فراوانی که آثار طرح ‎ها و یافته ‎های بزرگان تاریخ موسیقی ایران، مانند فارابی، ابن ‎سینا، صفی ‎الدین ارموی را الگوی خود ساخته ‎اند، از عبدالقادر متأثر بودند.
مهارت وی در آهنگسازی تا حدی بود که در مقاصدالألحان می گوید:… در خجند در حضور خیل سلطان مشغول آوازخوانی بودم، ناگاه صدای قمری شنیده شد به امر سلطان مشارالیه نسخه ‎یی مانند نوای آن مرغ ساختم که به شکل تنن ـ تننن، هشت نَقره اعتبار شده است’.
مطالعه ‎ی عمیق در آثار گذشتگان، نقد و بررسی آرای بزرگانی مانند فارابی، ابوعلی سینا، صفی ‎الدین ارموی، قطب ‎الدین شیرازی نشان می ‎دهد که تسلط مراغی به موسیقی و خوانندگی از ویژگی ‎های وی به شمار می ‎رود؛ زیرا که او تنها اطلاع داشتن از قواعد نظری یا عملی در موسیقی را کافی نمی ‎داند، بلکه از دیدگاه او هنرمند باید در عمل به موسیقی نیز توانا باشد.
آثار مهم عبدالقادر مراغی شامل کنزالألحان، مقاصدالالحان، جامع الألحان، شرح الأدوار صفی ‎الدین (زبده الادوار)، فوائد عشره و لحینه و آثار موسیقیایی صحبت نامه استادالمصفنین مرافی و رساله کوکبی است.
سرانجام پس از دغدغه ‎های پرشور که گذشت عمر گرد پیری بر تارک آن پاشیده بود، زندگی عبدالقادر بعد از ۷۰ سال به پایان رسید و در شهر هرات، به دلیل ابتلا به طاعون آهنگ سفر آخرت کرد و در همان جا مدفون شد.
پس از عبدالقادر، موسیقی ‎دان بزرگی که قادر به ادامه کارهای وی باشد، متولد نشد، هرچند کسانی مانند بنای هروی و محمد امین بخاری سعی در گردآوری آثار فرهنگی و هنری گذشتگان در آثار خود کردند، اما موفق به خلق شاهکارهایی مانند کتاب ‎های عبدالقادر نشدند.
گذشت روزگار و درگرفتن جنگ ‎های متعدد موجب شد نام عبدالقادر مراغی، این بزرگمرد فرهنگ و هنر ایران بعد از مرگش به فراموشی سپرده شود و گویی خودش امروزِ خود را دیده بود که در پایان کتاب خود در جامع ‎الألحان می گوید: ‘این نوشتم تا برآید روزگار، من نمانم این بماند یادگار، من شوم با درد و غم بر زیرخاک، کس نداند حال من جز کردگار.’
گروه موسیقی عبدالقادر مراغی ۱۰ سال پیش با مدیریت محمدرضا درویشی در تهران با حضور هنرمندان مختلف از جمله همایون شجریان تشکیل شد و اعضای گروه عبدالقادر مراغه ای پیش از آغاز کار، رساله ‎های عبدالقادر را به صورت نظری مطالعه کرده و اقدام به بازسازی و نواختن تصنیف های منصوب به این موسیقی دان ایرانی کرده ‎اند.
انتشار آلبوم ‘شوق نامه’ که مستند ‘شش قرن و شش سال’ به آن می پردازد، نتیجه تشکیل این گروه است که این آلبوم با صدای همایون شجریان و آهنگسازی محمدرضا درویشی منتشر شده است.
مستند ۸۶ دقیقه ‎ای ‘شش سال شش قرن’ درباره طرح موسیقایی شوق ‎نامه (بازخوانی آثار عبدالقادر مراغی) به کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی مجتبی میرطهماسب ساخته شده است.
به بهانه احیای مکتب و بنیاد عبدالقادر مراغه، شب عبدالقادر مراغه ‎ای و نکوداشت این موسیقیدان، بیستم خرداد سال گذشته با حضور رئیس موزه ملی ایران و جمعی از هنرمندان مطرح کشور و رئیس کمیسیون ملی یونسکو و برخی مسؤولان کشوری و استانی و شهرستانی در تالار سرباز مراغه برگزار شد.
بنیاد بین ‎المللی عبدالقادر مراغی به منظور ساماندهی و گسترش فعالیت ‎های علمی و پژوهشی برای شناختن و شناساندن جلوه ‎های تمدن، فرهنگ، تاریخ و افکار و آثار مشاهیر مراغه به ویژه عبدالقادر مراغی، هم اکنون با همکاری مدیریت شهری و انجمن تاریخ پژوهان مراغه تشکیل شده است.
گزارش از حسن حسین زاده