علی جنتی در همایش ملی شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه خوی خاستگاه عالمان دیار عارفان و سرزمین شمس است اظهار کرد :وجود آرامگاه شمس تبریزی و سایر عرفا و علما و امامزاده ها در خوی نشانه پیشینه کهن و عمق معرفت دینی در این دیار است . وی تصریح کرد: دیدار شمس ومولانا […]

علی جنتی در همایش ملی شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه خوی خاستگاه عالمان دیار عارفان و سرزمین شمس است اظهار کرد :وجود آرامگاه شمس تبریزی و سایر عرفا و علما و امامزاده ها در خوی نشانه پیشینه کهن و عمق معرفت دینی در این دیار است .

وی تصریح کرد: دیدار شمس ومولانا یکی از اسرار آمیزترین دیدار بشر است و ملاقات بین این دو نفر موجب آفرینش های ادبی و عرفانی در سطح جهان شده است .

جنتی ادامه داد:باید همگان تلاش کنند تا بارگاه و زادگاه شمس و قونیه به مثلث و نماد عرفان تبدیل شود .

وی افزود: شمس به خوی بازگشته تا پیام خود را به جهانیان عرضه کند و درنگ در ساخت بارگاه شمس شایسته نیست .

وی تصریح کرد:باید مسئولان دو استان آذربایجان غربی و شرقی برنامه های فرهنگی خود را با اولویت شمس و مولانا انجام دهند.

در ادامه موید حسینی صدر رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه با بیان اینکه ثبت روز شمس در تقویم کشوری نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و هنر کشور است گفت: ثبت روز ملی شمس در هفت مهرماه در تقویم رسمی کشور نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ و هنر کشور است و این نشان دهنده رویکرد فرهنگی دولت یازدهم است.

وی تصریح کرد: امروز شمس تبریزی هرچند در خوی خفته است اما چشمان بیدار و دل های عاشق از همه جای دنیا علاقه مند شمس و مولانا و افکار و اندیشه های این دو عارف بزرگ هستند .

نماینده خوی با بیان اینکه طرح ثبت روز شمس و تقویم کشوری را اینجانب از شورای انقلاب فرهنگی درخواست کردم اظهار کرد: خوشبختانه درخواست بنده مورد قبول واقع شد و با امضای شخص رئیس جمهور ۷ مهرماه به نام روز بزرگداشت شمس از سال ۹۴ در تقویم کشوری به ثبت رسید.

وی از وزیر ارشاد در خواست کرد که پیام مردم خوی را به شخص رئیس جمهور مبنی بر چهاربانده کردن جاده خوی قطور برساند تا بارگاه شمس نیز در خوی بتواند میلیون ها گردشگر را مانند قونیه جذب کند.

در پایان به چهره های فرهنگی کشور و صاحبان مقالات برتر تندیس جشنواره و لوح سپاس اهدا شد.