تکذیب سخنان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط رئیس جهادکشاورزی
تکذیب سخنان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط رئیس جهادکشاورزی

کریم مهری در ارتباط با اظهارات رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه که آذربایجان‌شرقی را در رتبه سی و یکم اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی اعلام کرده بود، اظهار داشت: طبق رتبه‌بندی سامانه نوین آبیاری(www.novinabyar.ir) آذربایجان‌شرقی در رتبه هشتم کشور قرار دارد نه سی و یکم؛ اگر باور ندارید می‌توانید […]

IMG_4901کریم مهری در ارتباط با اظهارات رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه که آذربایجان‌شرقی را در رتبه سی و یکم اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی اعلام کرده بود، اظهار داشت: طبق رتبه‌بندی سامانه نوین آبیاری(www.novinabyar.ir) آذربایجان‌شرقی در رتبه هشتم کشور قرار دارد نه سی و یکم؛ اگر باور ندارید می‌توانید به این سامانه مراجعه کنید!

وی با بیان اینکه عملکرد استان در رابطه با آبیاری تحت فشار با وجود عدم تخصیص اعتبارات مصوب بسیار مطلوب است، افزود: سهم آذربایجان‌شرقی از تامین آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه ۱۰ تا ۱۱ درصد بوده و ۸۹ تا ۹۰ درصد آب هم باید از دو استان آذربایجان‌غربی و کردستان تامین شود؛ یعنی از مجموع ۱۴ میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز دریاچه تنها ۱٫۴ میلیون متر مکعب از طریق استان آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود.

هیچ گونه ارتباطی بین چاه‌های کشاورزی و دریاچه ارومیه وجود ندارد

مهری اظهار داشت: همانگونه که خود دکتر کلانتری، رئیس ستاد اجرای دریاچه ارومیه هفته گذشته اعلام کردند، طبق مطالعات زمین شناسی دانشگاه‌های مختلف کشور، هیچ گونه ارتباطی بین چاه‌های کشاورزی و دریاچه وجود ندارد مگر اینکه این چاه‌ها در مسیل رودخانه‌های منتهی به دریاچه قرار گیرند و در استان ما به غیر از آجی‌چای رودخانه دیگری وجود ندارد که منتهی به دریاچه باشد؛ پس نباید تناقض‌گویی کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های ستاد احیاء و سازمان توسعه منابع آبی با احداث سد قلعه‌چایی حدودا ۱۰ میلیون متر مکعب آب باید روانه دریاچه شود که مدل سازی‌ها نشان می‌دهد، مسیر رودخانه منتهی به دریاچه به هیچ وجه به انتها نمی‌رسد.

این مسئول اضافه کرد: برای رفع این مشکل در هفته دولت در پایاب سد علویان شهرستان بناب کانالی به طول ۱۹ کیلومتر افتتاح کردیم تا نتیجه صرفه‌جویی آب کشاورزی از طریق این کانال به قلعه چایی سرازیر شده و در نهایت به دریاچه ارومیه برسد.

وی تصریح کرد: نتیجه اجرایی کردن آبیاری تحت فشار و یا روش‌های نوین آبیاری در کوتاه مدت هیچگونه تاثیری در سهم آورد دریاچه ارومیه نمی‌تواند داشته باشد بلکه با تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در دراز مدت اثرات خود را نشان خواهد داد.

سازمان‌های جهادکشاورزی مسئول انتقال یا تامین آب نیستند

مهری در ادامه اعلام کرد: وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن سازمان‌های جهادکشاورزی مسئول انتقال یا تامین آب نیستند و به استناد قانون توزیع عادلانه آب تامین، انتقال و توزیع آب در کانال‌های توزیع آب به عهده وزارت نیرو است اما به هر حال طی جلسات شورای حفاظت منابع آب که با هماهنگی مدیریت عالی استان و با حضور دستگاه قضایی برگزار می‌شود با برداشت کنندگان غیرمجاز آب قاطعانه برخورد می‌شود.

کاشت هزار و ۶۰۰ هکتار کلزا در دشت تبریز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نقطه ابتدای آب غلطان یا حوزه‌های آبریز از هریس و سراب آغاز و به ملکان ختم می‌شود، یادآور شد: اصلاح الگوی کشت از جمله کاهش سطح کشت پیاز و سیب‌زمینی و جایگزین کردن آن با کلزا یکی از راهکارهای اصلی ستاد احیاست که در همین زمینه، امسال و تنها در دشت تبریز نزدیک به هزار و ۶۰۰ هکتار کلزا کاشته شده و جوانه زده است.

وی افزود: هریس اولین شهرستانی است که امسال شاهد کشت ۱۵۰ هکتاری کلزا بوده و کشت چغندر این منطقه به جای بذر بهاره در بذر پاییزه اتفاق می‌افتد؛ توسعه باغات در منطقه نداریم بلکه به اصلاح باغات خواهیم پرداخت.