کشته شده‌های فاجعه‌ منا بیش از آمار فعلی است
کشته شده‌های فاجعه‌ منا بیش از آمار فعلی است

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه مردم نباید به این اخبار توجه کنند، ادامه داد: هر اطلاعی درباره‌ علل این فاجعه به دست بیاوریم حتما به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم. وی اظهار کرد: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۶۹ نفر از زائران ایرانی جان خود را از دست داده‌اند، ۲۹۵ […]

ریعبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه مردم نباید به این اخبار توجه کنند، ادامه داد: هر اطلاعی درباره‌ علل این فاجعه به دست بیاوریم حتما به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۶۹ نفر از زائران ایرانی جان خود را از دست داده‌اند، ۲۹۵ نفر مفقود و ۴۵ نفر نیز مجروح هستند که تعدادی از آنها امروز از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند.

رئیس ستاد ویژه رسیدگی به امور حجاج ایرانی افزود: رئیس جمهور از اولین لحظات این فاجعه دستورات لازم را صادر کرد، هیات دولت هم تشکیل شد و ستاد ویژه پیگیری این فاجعه با حضور چند وزارتخانه و سازمان تشکیل شد. همزمان در استان‌ها نیز این ستاد به مسئولیت استاندارها نیز تشکیل شد. ماتاکنون ۳ جلسه اصلی و ۵ جلسه فرعی در این ستاد داشته‌ایم و در تمامی استان‌ها نیز جلسات مختلفی برگزار شده و همه مسئولیت‌های خود را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون به خانواده‌های جانباختگان سرکشی شده و برنامه ریزی کاملی برای تشییع جنازه و سهولت انتقال زائران انجام شده است. همه این اقدامات به اطلاع ریاست جمهوری می‌رسد. آقای روحانی نیز تاکنون چندین بار تماس داشته و این اخبار را پیگیری کرده است. خود ایشان نیز به آقای فریدون و نهاوندیان هم مسئولیت دادند و آنها موضوع این فاجعه را در تمام ملاقات‌های خود مطرح کردند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ بر اساس اطلاعی که به ما رسیده تعداد فوتی‌ها در مکه بیش از آن چیزی است که اعلام شده است. ما اکنون منتظر اعلام آمار جدید فوتی‌های مراسم منا هستیم که البته این آمار مربوط به کل زائران است نه فقط زائران ایرانی.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان این که برخی از کشورها با عربستان به توافق رسیدند که اجساد خود را در مکه دفن کنند افزود: ما اعلام کرده‌ایم که تمام پیگیری‌های لازم را برای انتقال همه جان باختگان، مجروحان، مفقودان و زائران انجام می‌دهیم و عربستان هم مسئول است که همکاری لازم را با ما داشته باشد.

وی در ادامه گفت: نباید موضوع پیچیده تر شود. رهبری و رئیس جمهور اشاره کردند که دولت عربستان باید مسئولیت خود را قبول کرده عذرخواهی کند و با عوامل در صحنه و برنامه ریز که کوتاهی کرده‌اند برخورد کنند. از نظر ما برکناری چند مسئول کافی نیست. باید با برخورد منطقی، قانونی و مناسب دولت عربستان کوتاهی خود را جبران کند.

رحمانی فضلی همچنین افزود: پیگیری حقوقی و قانونی حق ماست. اکنون مقرر شده وزارت خارجه پیگیری‌های سیاسی و حقوقی و دادستانی نیز پیگیری‌های حقوقی را از طریق نهادهای بین‌المللی دنبال کنند. ما به هیچ وجه از حق مردم عبور نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه از امروز بازگشت حجاج به کشور آغاز می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم خانواده‌های داغدار را همراه با جان باختگان به کشور منتقل کنیم. ما منتظر تحویل جان باختگان هستیم تا در اسرع وقت آنها را به کشور منتقل کنیم. ما در تهران یک مراسم تکریم و تشییع با حضور مسئولان برگزار کرده و سپس پیکرها را به استان‌ها منتقل می کنیم که در مراکز استان‌ها هم این مراسم برگزار می‌شود.

رئیس ستاد ویژه پیگیری امور حجاج در ادامه خاطر نشان کرد: نباید مسئولان مصاحبه‌ای کنند که موجب دغدغه‌ی بیشتر مردم شود. رسانه‌ها نیز باید واقعیات و حقیقت‌ها را مطرح کنند. اخبار نادرست فضای مجازی موجب ایجاد نگرانی‌ها و تحریک بیجای احساسات عمومی است. ما اکنون ۶۰ هزار زائر در عربستان داریم که انتقال آنها به کشور به نوع فعالیت ما بستگی دارد. اکنون کاروان‌ها دغدغه‌های زیادی دارند. ما باید بدانیم که فعالیت ما باید همراه با آرامش باشد.

وزیر کشور افزود: توقع این است همه تلاش کنیم که این مشکل در فضای آرام حل شود. بیان برخی موضوعات در رسانه‌ها موجب دامن زدن به اختلاف‌ها می‌شود. در مساله‌ی پیگیری امور حجاج هیچ‌کدام از مسئولان کوتاهی نداشتند و ما باید با آرامش و وحدت از شرایط فعلی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه چنین اتفاقاتی در گذشته نیز رخ داده که با صبر، تحمل و منطق، مشکلات حل شده‌اند، افزود: اکنون نیز همه باید صبر داشته باشند و آرامش خاطر خانواده‌های زائران را فراهم کنند. رسانه‌ها نیز باید به دنبال ایجاد آرامش باشند.

رحمانی فضلی همچنین خاطر نشان کرد: با تلاش‌های وزیر خارجه مقرر شد که وزیر بهداشت به همراه رئیس هلال احمر و یک تیم به عربستان اعزام شود.

وی در پایان درباره‌ی تجمع مقابل سفارت عربستان نیز گفت: این تجمع دیروز صورت گرفت که خودجوش و مردمی بود. در مشهد نیز در برابر کنسولگری عربستان صورت گرفت. ما در این تجمعات تلاش کردیم که با حفظ امنیت، این تجمع‌ها را مدیریت کنیم که با همکاری مردم این اتفاق رخ داد.

منبع:ایسنا