انتقاد پلیس از کیفیت آمبولانس‌ها و عدم مدیریت یکپارچه در سوانح و حوادث
انتقاد پلیس از کیفیت آمبولانس‌ها و عدم مدیریت یکپارچه در سوانح و حوادث

سردار تقی مهری صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان پلیس راهور و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری را کنترل سوانح ترافیکی و کاهش خسارات جانی این حوادث اعلام کرد و گفت: معتقدم هیچ مشکلی در کشور حل نمی‌شود مگر اینکه بر مبنای کار علمی انجام شده […]

سردار تقی مهری صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان پلیس راهور و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری را کنترل سوانح ترافیکی و کاهش خسارات جانی این حوادث اعلام کرد و گفت: معتقدم هیچ مشکلی در کشور حل نمی‌شود مگر اینکه بر مبنای کار علمی انجام شده و پشتوانه علمی داشته باشد و اولویت پلیس راهور نیز همین است و تمام اقدامات خود را با پشتوانه علمی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ ناجا رویکرد جدیدی مبتنی بر تحقیقات را آغاز کرد، گفت: این روند ادامه داشته به طوری که سال گذشته سازمان تحقیقات ناجا به پژوهشگاه ارتقاء پیدا کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی سه عامل جاده، انسان و خودرو را به عنوان مثلث وقوع حوادث ترافیکی عنوان کرد و گفت: قطعا اگر خودرو و جاده استاندارد باشد، میزان تلفات کمتر خواهد شد؛ اما عامل اصلی انسان است چراکه انسان می‌تواند با اقدام درست از وقوع حوادث رانندگی پیشگیری کند.

مهری با بیان اینکه به نظر می‌رسد با ساخت وسیله نقلیه فرهنگ آن به درستی ایجاد نشد، گفت: حداقل این است که می‌توان گفت فرهنگ استفاده از این وسیله به درستی وارد کشور ما نشده و همین امر است که باعث بروز خسارات و حوادث رانندگی شده است.

سهم ۲۴ درصدی موتورسیکلت‌سواران در کشته‌های ترافیکی امسال

وی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در حوزه ترافیک و استفاده از وسایل نقلیه خاطرنشان کرد: امسال برابر آمارها و گزارش‌های رسمی در ۵ ماهه ابتدایی سال ۲۴ درصد از کشته‌های حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل داده و ۲۰ درصد نیز عابران پیاده هستند و مابقی نیز مربوط به راننده یا سرنشینان خودرو می‌شود که این نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی درستی برای کاهش حوادث رانندگی انجام شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر نقش کاربر یا همان راننده در حوادث رانندگی اظهار کرد: پلیس نیز در دو حوزه برای خود ماموریتی اصلی را تعریف کرده، نخست اقدامات سلبی که همان اعمال قانون و مقررات است و دیگری اقدامات ایجابی.

مهری با تاکید بر ضرورت پژوهش و تحقیق برای کاهش حوادث رانندگی خاطرنشان کرد: البته این تحقیق نباید در بایگانی کتابخانه‌ها بماند بلکه باید اجرایی شده و کاربردی انجام شود و در همین خصوص می‌بایست دستگاه‌های مسئول به پای کار بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مقایسه آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سال ۸۴ و ۹۳ پرداخت و گفت: در سال ۸۴، ۲۸ هزار و۷۰۰ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار با کاهشی همه ساله در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۷۷۲ تن رسید و گرچه ما طی کمتر از ۱۰ سال موفق به کاهش ۱۲ هزار نفری تعداد حوادث رانندگی شده‌ایم اما به نظر ما همین تعداد هم زیاد است و باید تعداد جانباختگان را کاهش دهیم.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در سال ۹۳ بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز در حوادث ترافیکی مجروح شدند که برخی از آنان دچار معلولیت‌های جدی و همیشگی شده‌اند.

مهری افزود: باید توجه شود که یک حادثه رانندگی تبعات و خسارات ثانویه فراوانی نیز دارد که این تعداد مجروح خسارتی است بر کشور و آینده کشور به ویژه اینکه اکثر جانباختگان و حادثه‌دیدگان را جوانان شامل می‌شوند.

کاهش تصادفات و تلفات رانندگی دغدغه دولت و رهبری است

وی کاهش آمار تصادفات و تلفات رانندگی را دغدغه دولت و نیروی انتظامی برشمرد و گفت: این موضوع دغدغه اصلی فرمانده معظم کل قوا نیز محسوب می‌شود و ایشان در دیداری که داشتیم بر این موضوع تاکید فراوان داشتند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به ضرورت پیشگیری در بروز حوادث رانندگی اظهار کرد: همانطور که جامعه پزشکی می‌گوید که پیشگیری بهتر از درمان است، ما هم می‌گوییم در حوادث رانندگی باید پیشگیری شود. پیشگیری یعنی اینکه مجموعه اقداماتی انجام شود که از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شده و خسارات ناشی از آن به حداقل برسد.

مرگ ۵۱ درصد جان باختگان حوادث رانندگی در بیمارستان و اورژانس

مهری با اشاره به تحقیقاتی که چندی پیش از سوی دانشگاه شهیدبهشتی انجام شد، خاطرنشان کرد: در این تحقیقات نتایج به دست آمده حاکی از این بود که حدود ۵۱ درصد کشته شدگان حوادث رانندگی بعد از صحنه تصادف یعنی در بیمارستان یا اورژانس جان خود را از دست می‌دهند که در این خصوص نیز باید تمهیدات و اقدامات لازم انجام شود.

ی بازپروری و بازتوانی معلولان و حادثه‌دیدگان حوادث رانندگی را امری مهم برشمرد و گفت: در این خصوص باید اقدامات لازم انجام شود.

انتقاد راهور از کیفیت پایین آمبولانس‌ها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه سخنانش به کیفیت ناوگان درمانی کشور نیز اشاره کرد و گفت: نکته بعدی تغییر آمبولانس‌هاست. متاسفانه تعداد قابل توجهی از آمبولانس‌های کشور ما فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارند. همچنین نیازمند تجهیزات مناسبی نیز در این خصوص هستیم.

مهری از عدم مدیریت یکپارچه در سوانح و حوادث نیز انتقاد کرد و گفت: من خودم شاهد حادثه در یکی از استان‌های جنوبی کشور بودم. پلیس و اورژانس به محل رسیدند اما نیروهای امدادی با حدود نیم ساعت تاخیر خود را به موقعیت رسانده و سرنشینان درون کابین درهم تنیده خودرو محبوس مانده بودند تا نیروهای امدادی برسد که این موارد باید رفع شود.

کمبود آمبولانس هوایی در کشور

وی از کمبود آمبولانس هوایی در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: پلیس در حد امکانات خود یک دستگاه بالگرد را در اختیار اورژانس هوایی قرار داده؛ اما این تعداد کافی نیست و باید بالگردهای مناسبی اضافه شود تا سرعت امدادرسانی نیز افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین رییس دانشگاه علوم بهزیستی و بازتوانی و توانبخشی از راه‌اندازی گروه آموزشی حوادث ترافیکی برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه خبر داد و از پلیس خواست تا در طرح‌ها و تحقیقات با این دانشگاه همکاری کنند.