معاون وزیر خارجه با بیان اینکه روادید وزیر ارشاد و اینجانب برای سفر به عربستان هنوز صادر نشده، ابراز امیدواری کرد که روادید هیأت کنسولی جمهوری اسلامی برای سفر به عربستان به زودی صادر شود. حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه […]

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه روادید وزیر ارشاد و اینجانب برای سفر به عربستان هنوز صادر نشده، ابراز امیدواری کرد که روادید هیأت کنسولی جمهوری اسلامی برای سفر به عربستان به زودی صادر شود.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: پیکر ۱۳۰ نفر از جان باختگان مصیبت بار منا از ظهر سه‌شنبه به کشور منتقل می‌شود.

قشقاوی با بیان اینکه روند همکاری دولت عربستان با مقامات ایرانی به منظور رسیدگی به حال مصدومان و انتقال جان باختگان حادثه منا بهتر شده، افزود: تشریفات انتقال ۱۳۰ نفر از جان باختگان حادثه منا به داخل کشور صورت گرفته است.

وی گفت: در چهار نقطه مکه آلبوم‌های عکسی تهیه شده و خانواده‌ها می‌توانند برای شناسایی بستگان خود به آن مراجعه کنند.

قشقاوی افزود: هیأت‌هایی از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری هم مرتب به بیمارستان سرکشی می‌کنند تا مصدومان و حجاج ایرانی را شناسایی کنند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما وی گفت: امیدواریم روند انتقال جان باختگان و مداوای مصدومان سرعت بیشتری یابد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه افزود: ویزای سفر وزیر بهداشت، آقای ضیایی رئیس هلال احمر صادر شده است و امیدواریم ویزای هیأت کنسولی نیز به زودی برای پیگیری امور صادر شود.

قشقاوی گفت: همه تلاش ما از سفر هیأت‌های ایرانی به عربستان، یاری رساندن به نیروهای عربستانی است و از طرفی کمک کردن به نیروهای امدادی و ستادی ایرانی تا بتوانند خدمات بهتری را به حجاج داشته باشند.

وی افزود: هیأت اول متشکل از آقای هاشمی وزیر بهداشت و همراهانشان دوشنبه به سوی عربستان عزیمت می‌کنند؛ مگر مسئله غیرمترقبه‌ای پیش بیاید.

قشقاوی گفت: هنوز ویزایی برای آقای جنتی وزیر بهداشت و بنده از وزارت خارجه صادر نشده است.

وی افزود: حضور رئیس جمهور در نیویورک و دیدارهایی که با مقامات داشت در تسهیل روند همکاری‌ها مؤثر بود.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه عربستان گفت: وی عنوان نکرده که شخصیت سیاسی برای پیگیری امور در عربستان حاضر نشود، بلکه خواسته است با موضوع برخورد سیاسی نشود که ما نیز در مقابل پاسخ دادیم حضور هیأت‌های ایرانی در عربستان وظیفه انسانی است و آنها به دنبال امدادرسانی به حجاج کشورشان هستند.

قشقاوی افزود: همه جوامع انسانی چنین اعمال انسان دوستانه‌ای را انجام می‌دهند حتی غیر مسلمان‌ها از کمک به همنوعان دریغ نمی‌کنند.

وی با اشاره به آمار گسترده مجروحان این حادثه گفت: این حادثه در مجموع بیش از ۵ تا ۶ هزار نفر جان باخته و مصدوم دارد، اما نمی‌دانیم چرا عربستان اصرار دارد آمار جان باختگان را ۷۱۷ نفر اعلام کند.

قشقاوی افزود: پیکر جان‌باختگان حادثه باید هر چه سریعتر بازگردد و مصدومان هم باید درمان شوند، اینها الفبای اصول انسانی است و دولت عربستان نیز بابت این حادثه باید عذرخواهی کند و این امر بدیهی، متداول و غیرسیاسی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان گفت: کشورها در چنین شرایطی ترجیح می‌دهند امور در چارچوب روابط دیپلماتیک و دوجانبه حل شود به ویژه آنکه ما با کشور عربستان معاهداتی نیز داریم.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه افزود: نخستین معاهده بین دو کشور مربوط به سال ۱۳۰۸ هجری شمسی است که دو کشور عهدنامه مودت را امضا کردند و برخی مفاد آن راجع به حفظ جان حجاج است، همچنین در سال ۱۳۴۶ بین دو کشور موافقتنامه فرهنگی امضا شده که در آن به مسائل مربوط به امور زائران اشاره شده و در ۱۵ سال اخیر نیز یادداشت تفاهم امنیتی امضا شده، علاوه بر اینها پروتکل‌هایی بین دو کشور وجود دارد.

قشقاوی گفت: بر این اساس ایران می‌تواند در مورد حوادث اخیر در محاکم عربستان اقامه دعوا کند که در این شرایط یا ایران ادله طرف عربستانی را می‌پذیرد و یا ادعای خود را به محاکم بین‌المللی ارجاع می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت سازمان همکاری‌های اسلامی افزود: مقر این سازمان در عربستان است و تحت نفوذ این کشور، از طرفی باید دید ۱۸ کشوری که در این حادثه تلفاتی داشتند چقدر وارد میدان می‌شوند.

قشقاوی با بیان اینکه اجلاس وزرای کشورهای اسلامی در پیش است، گفت: این اجلاس فرصت خوبی است که وزیر امور خارجه می‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: رئیس جمهور در سفر خود با آقای بان کی مون موضوع را مطرح کرده و غیر از آن حتماً از ظرفیت‌های آتی استفاده خواهد شد، ضمن آنکه وزارت خارجه دستورالعملی به رؤسای نمایندگی‌ها داشته تا سفیران کشورمان رایزنی‌هایی را با مقامات کشورها در رابطه با این حادثه مصیبت بار داشته باشند.معاون کنسولی وزیر امورخارجه گفت: موضوع مدیریت حج؛ بحث وزارت خارجه نیست و این امر با توجه به آن که امری مذهبی است متولیان خاص خود را دارد.

قشقاوی افزود: ما وظایف سیاسی و دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار می‌دهیم و با توجه به عمق فاجعه از مردم تشکر می‌کنیم.

وی گفت: هم اکنون اولویت ما بازگشت جان باختگان، مداوای مصدومان و همچنین بازگشت بیش از ۶۰ هزار حاجی است که در عربستان حضور دارند و ما هر چقدر هوشمندانه‌تر عمل کنیم این جریان بهتر مدیریت می‌شود.

منبع: فارس