محیط زیست مدعی حق‌آبه دریاچه ارومیه نمی‌شود!/ انتقاد شدید از عملکرد جهادکشاورزی
محیط زیست مدعی حق‌آبه دریاچه ارومیه نمی‌شود!/ انتقاد شدید از عملکرد جهادکشاورزی

عیسی کلانتری  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به رتبه‌های ۳۱ و ۲۹ آذربایجان‌شرقی و غربی در زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار اظهار داشت: از عملکرد آذربایجان در زمینه احیای دریاچه ارومیه ناراضی هستم. وی افزود: طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی استان اول کشور در ارتباط با صرفه‌جویی آب کشاورزی به […]

عیسی کلانتری  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به رتبه‌های ۳۱ و ۲۹ آذربایجان‌شرقی و غربی در زمینه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار اظهار داشت: از عملکرد آذربایجان در زمینه احیای دریاچه ارومیه ناراضی هستم.

وی افزود: طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی استان اول کشور در ارتباط با صرفه‌جویی آب کشاورزی به ۱۵۷ درصد اهداف اجرایی کردن سیستم‌های آبیاری تحت فشار نائل آمده و استان‌های بعدی نیز به ۱۳۰، ۱۲۰ و یا ۹۰ درصد اهداف رسیده‌اند.

کلانتری اضافه کرد: در این میان استان آذربایجان‌شرقی و غربی به ترتیب با رسیدن به ۱۸ و ۲۴ درصد اهداف در رتبه‌های ۳۱ و ۲۹ کشور قرار دارند و این در حالی است که با توجه به وضعیت این دو استان انتظار می‌رفت در بین ۵ استان برتر کشور قرار گیرند.

کلانتری یادآور شد: همه استان‌ها بودجه خود را از وزارت جهادکشاورزی دریافت کرده‌اند و حال باید پرسید چرا استانی می‌تواند به میزان ۱۵۷ درصد به اهداف برنامه‌های صرفه‌جویی دست یابد و استانی مثل آذربایجان‌شرقی چنین ضعیف عمل می‌کند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: به نظر می‌رسد در هر دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و برخورد با متخلفان برداشت‌های غیرمجاز سهل انگاری صورت گرفته که موجب هدر رفت آب دریاچه ارومیه شده است.

محیط زیست مدعی حق آبه دریاچه ارومیه نمی‌شود!

این مسئول با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نیرو حق آبه دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۵۷۶ میلیون متر مکعب است که تنها ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه می‌رسد و بقیه به شکل غیرمجاز برداشت می‌شود، متذکر شد: اداره‌های محیط زیست استان‌ها در این مورد باید مدعی باشند که تاکنون نبوده‌اند!

وی اذعان داشت: ما می‌خواهیم یک کویر را به دریاچه تبدیل کنیم و این مهم اقدام جهادی می‌خواهد و این در حالی است که به غیر از شرکت‌های آب و فاضلاب سایر دستگاه‌های متولی احیای دریاچه کاملا معمولی کار می‌کنند و با این شیوه کار کردن دریاچه احیا نخواهد شد.

کلانتری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد نبود اعتبار لازم برای تملک زمین مخزن سدشهید مدنی تبریز، خاطرنشان کرد: ما هرچه مدیران آب منطقه‌ای درخواست کرده‌اند در اختیار آنها قرار داده‌ایم و ملک مخزن سدشهید مدنی تبریز هم باید تا پایان سال آینده تملک شود.