روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از برخی منابع نوشت که ظریف شفاها خواستار برگزاری نشست با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان شده است، اما به زعم این روزنامه این درخواست با نوعی تکبر همراه و نابجا بوده است. این منابع همچنین مدعی شدند که طرف ایرانی این درخواست را به شیوه معمول که متضمن […]

روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از برخی منابع نوشت که ظریف شفاها خواستار برگزاری نشست با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان شده است، اما به زعم این روزنامه این درخواست با نوعی تکبر همراه و نابجا بوده است.

این منابع همچنین مدعی شدند که طرف ایرانی این درخواست را به شیوه معمول که متضمن برنامه‌های مشخص باشد، مطرح نکرده است، بلکه این درخواست فقط مربوط به بررسی حوادث حج بوده و ربطی به امور سیاسی مربوط به مسائل منطقه مانند سوریه و یمن نداشته است و لذا عربستان این درخواست را نپذیرفته و با آن موافقت نکرده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در نیویورک و در واکنش به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به زعم خود از ایران خواست تا از این حادثه بهره برداری سیاسی نکند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفته بود: به اندازه کافی شاهد همکاری دولت عربستان نیستیم. این موضوع را از لحاظ حقوقی و سیاسی پیگیری خواهیم کرد.

الجبیر بدون اشاره به جان باختن بیش از یک هزار نفر از حجاج در این حادثه مرگبار گفت که عربستان سعودی تاریخی طولانی در تخصیص بودجه لازم برای تامین مناسک حج و برقراری تامین مراسم آن دارد.

منبع: تسنیم