فاجعه منا نباید فرصتی برای تخریب وحدت میان مسلمانان باشد
فاجعه منا نباید فرصتی برای تخریب وحدت میان مسلمانان باشد

مسعود پزشکیان  با ابراز تاسف از فاجعه اتفاق افتاده در منا گفت: وقتی از لحاظ مدیریتی و علمی به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که نباید دنبال مقصر باشیم بلکه باید دنبال پیدا کردن مشکل بوده و آن را رفع کنیم. وی افزود: اگر مشکل حل شود، فرآیند خود به خود اصلاح می […]

imagesمسعود پزشکیان  با ابراز تاسف از فاجعه اتفاق افتاده در منا گفت: وقتی از لحاظ مدیریتی و علمی به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که نباید دنبال مقصر باشیم بلکه باید دنبال پیدا کردن مشکل بوده و آن را رفع کنیم.

وی افزود: اگر مشکل حل شود، فرآیند خود به خود اصلاح می شود ولی اگر انسان ها را مقصر بشماریم و به حل مشکل توجه نکنیم در سال های بعد، مشکلات دیگری را نیز شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: اینکه مشکل را پیدا کرده و رفع کنیم یک بحث است و اینکه از این اتفاق برای تخریب شخصیت ها استفاده کنیم یک بحث دیگر است. کاری به نظام سیاسی عربستان ندارم که کفایت لازم برای حکومت را دارد و یا خیر؟ ولی مسلمانان باید جمع شده و روندی را که باعث بروز چنین مشکلاتی می شود را حل کنند.

 نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی کشورهای مسلمان باید با افزایش اتحاد خود، اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهند. حج می تواند بهترین ویترین، برای نمایش اتحاد کشورهای اسلامی باشد. از این فاجعه می توانیم به عنوان فرصتی برای تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی در خصوص موسم حج استفاده کنیم.

پزشکیان ابراز کرد: اگر شخصیت ها را تخریب کنیم عمق شکاف و اختلاف بین کشورها نیز افزایش می یابد.

به گفته وی با فحش دادن و تحریم کردن نمی توان مشکل موجود را رفع و از بروز مشکلات آتی جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه قبل از اینکه داده ها و اطلاعات خود را جمع کنیم، علیه یک عده، حکم صادر کرده ایم، در حالی که مشخص نیست پس از بررسی های لازم به این نتیجه دست یابیم یا نه؟ .

وی عنوان کرد: شکی در ضعف مدیریت حج امسال توسط حکومت عربستان وجود ندارد ولی باید بدانیم که اگر محکوم کنیم محکوم می شویم! این اتفاق فاجعه بزرگی است ولی باید درسی برای آینده باشد و از ایجاد اختلاف جلوگیری کند.

پزشکیان در بخش پایانی سخنان خود این سوال را مطرح کرد که” چه معلوم که حوادث مکرر امسال در مراسم حج، زیر پای استکبار جهانی نیست؟ از کجا معلوم که نمی خواهند که با این حوادث، اختلاف را بین مسلمانان افزایش داده و مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازند؟”