آیا اظهارات روحانی، زمینه سازی برای ملاقات با اوباما بود؟
آیا اظهارات روحانی، زمینه سازی برای ملاقات با اوباما بود؟

حسن روحانی، اخیراً در بخشی از نشست خود با مدیران رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی در نیویورک در خصوص سؤالی مبنی بر ملاقات احتمالی وی با اوباما در راهروهای سازمان ملل گفت: به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم که چگونه مسایل را برای آینده حل و فصل کنیم و راه حل […]

حسن روحانی، اخیراً در بخشی از نشست خود با مدیران رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی در نیویورک در خصوص سؤالی مبنی بر ملاقات احتمالی وی با اوباما در راهروهای سازمان ملل گفت: به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم که چگونه مسایل را برای آینده حل و فصل کنیم و راه حل بیابیم.
او افزوده است: بین بنده و آقای اوباما گاهی نامه رد و بدل می‌شود و این انتقال پیام‌ها عادی است. اما مساله مهمتر این است که باید به آینده بیاندیشیم و ببینیم چگونه باید موانع را برداریم. قطعا این کار یک شبه حل نمی‌شود و نیازمند زمان و تدبیر و اقدامات سازنده هستیم.

رییس جمهور در حالی از نامه نگاری با اوباما سخن گفته که در سال ۹۲، پیش از تماس تلفنی مشهور میان او و رییس جمهور آمریکا، طرف آمریکایی ردوبدل شدن نامه میان این دو را تایید کرده بود.

اوباما در پاسخ به این سوال که آیا شما برای برقراری ارتباط با رییس جمهور میانه روی ایران تلاش کرده اید صراحتا گفته بود: «بله و او هم به من پاسخ داده است اما ما مستقیما با هم صحبت نکرده ایم.»

اوباما البته محتوای این ارتباط را مسئله سوریه دانسته بود موضوعی که ظریف آن را تکذیب کرد. با این حال، وزیر خارجه کشورمان با زبانی دیپلماتیک اصل موضوع را تایید و از بیان جزییات آن خودداری کرده بود.

اما نکته قابل توجه، در این خصوص این است که چند روز پس از این خبر، حسن روحانی در اتفاقی بی نظیر، در هنگام بازگشت از نیویورک، با اوباما به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

اکنون قصه ای مشابه در حال رخ دادن است. این بار روحانی پیش قدم شده و نامه نگاری با اوباما را تایید کرده است. آیا چنین موضوعی زمینه سازی برای تکرار اتفاقی مشابه نیست؟

آیا در جو ایجادشده از سوی اصلاح طلبان و غرب گرایان برای ملاقات روحانی و اوباما، چنین اظهاراتی نقش کاتالیزور را بازی نمی کند؟

نکته قابل تامل دیگر در اظهارات روحانی این است که او تلاش کرده تا نامه نگاری با اوباما را عادی جلوه دهد. معلوم نیست وقتی رابطه سیاسی میان ایران و آمریکا سالهاست قطع شده، منظور روحانی از “عادی” بودن نامه نگاری میان او و اوباما چیست؟

همچنین آیا چنین مکاتباتی بر خلاف نظر صریح مقام معظم رهبری که مذاکره با آمریکا را فقط محدود به مسئله هسته ای کرده بودند نیست؟