بر اساس آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت  به صورت میانگین در سال های گذشته ۶۰۰ هزار ایرانی سالانه به سفر حج عمره و حج واجب مشرف شده اند. در کنار هزینه رفت و آمد و همچنین اقامت هر زائر، سوغات و هزینه های جاری نیز به لیست درآمدی عربستان نیز اضافه می شود که […]

بر اساس آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت  به صورت میانگین در سال های گذشته ۶۰۰ هزار ایرانی سالانه به سفر حج عمره و حج واجب مشرف شده اند.

در کنار هزینه رفت و آمد و همچنین اقامت هر زائر، سوغات و هزینه های جاری نیز به لیست درآمدی عربستان نیز اضافه می شود که درآمد نجومی را عاید این کشور می کند.

در حال حاضر طبق آمارهای منتشر شده حداقل هزینه اعزام حجاج به حج عمره بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی آب می خورد و هزینه امتیاز اعزام زائران به حج واجب هم ۹ میلیون و تومان تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ تومان است که قیمت ها باتوجه به نوع خدمات، هتل و…. متفاوت است.

به هر حال با یک ضرب و تقسیم ساده می توان به درآمد نجومی عربستان از زائران ایرانی پی برد، تنها بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ثبت نام ایرانی ها برای سفر به عربستان می شود که هنوز هزینه هتل، سوغات و … به آن اضافه نشده است.

این آمارها در حالی است که ۸ میلیون ایرانی دیگر نیز در نوبت حج عمره و ۱٫۵ میلیون نفر در نوبت حج واجب هستند که در ۱۶ سال و ۱۰ سال آینده به مکه مکرمه اعزام خواهند شد.

در کنار هزینه سفر ایرانی ها به عربستان، حجم تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری نیز به این عدد اضافه خواهد شد که نشان دهنده این است که ایران به بهترین بازار برای عربستان تبدیل شده است.

منبع: میزان