کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در آذربایجان شرقی نداریم
کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در آذربایجان شرقی نداریم

محمد علی نصرتی، با بیان اینکه مجوز کمپ های میان مدت و اختیاری ترک اعتیاد از طریق سازمان بهزیستی صادر شده و توسط همین سازمان اقدامات نظارتی انجام می شود، اظهار کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مسوولیت نظارت عالیه را در این خصوص بر عهده دارد. وی بر ضرورت رفع نواقص کمپ […]

وئمحمد علی نصرتی، با بیان اینکه مجوز کمپ های میان مدت و اختیاری ترک اعتیاد از طریق سازمان بهزیستی صادر شده و توسط همین سازمان اقدامات نظارتی انجام می شود، اظهار کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مسوولیت نظارت عالیه را در این خصوص بر عهده دارد.
وی بر ضرورت رفع نواقص کمپ های ترک اعتیاد و تجهیز این مراکز تاکید کرد و گفت: نظارت های سازمان بهزیستی هم باید به صورت مداوم باشد.
نصرتی با اشاره به افتتاح مرکز ترک اعتیاد اجباری استان ( ماده ۱۶ )، گفت: این مرکز مجهز به بخشهای مختلف سم زدایی و درمان بوده و علاوه بر اقدامات درمانی – مراقبتی نسبت به حرفه آموزی معتادان نیز اقدام می شود.
مدیرکل بهزیستی استان هم با بیان اینکه کمپ های ترک اعتیاد پیش از این به صورت غیرمجاز و بدون مجوز فعالیت می کردند ، گفت: در حال حاضر فعالیت این مراکز با مجوز بهزیستی و بر اساس پروتکل امضا شده با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.
محسن ارشد زاده با رد ادعاهای مبنی بر غیراستاندارد بودن ۹۵ درصد کمپ های ترک اعتیاد کشور، گفت: تحویل متعادان اجباری به کمپهای اختیاری به دلیل نبود مراکز درمانی اجباری در شهرستان ها ، موجب اخلال در برنامه درمانی این مراکز می شود.
وی پذیرش بیش از ظرفیت کمپ های ترک اعتیاد را یکی از مشکلات این مراکز عنوان و اظهار امیدواری کرد با تکمیل ظرفیت مرکز ماده ۱۶ تبریز و ایجاد چنین مراکزی در سایر شهرستان ها ، مشکل کمپ های اختیاری حل شود.
ارشد زاده در خصوص شیوه رفتار با معتادان با بیان اینکه معتادان تمایل کافی به همکاری ندارند و هر گونه رفتاری را بدرفتاری تلقی می کنند، خاطرنشان کرد: در دوره سم زدایی چاره ای جز قرنطینه کردن معتادان وجود ندارد و شاید این موضوع به نظر برخی افراد غیرکارشناس بدرفتاری تلقی شود.
مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: در کمپ های اختیاری از هیچگونه دارویی همچون متادون در طی دوره ترک اعتیاد استفاده نمی شود.
استان آذربایجان شرقی دارای ۵۰ هزار معتاد شناسایی شده و ۳۵ کمپ اختیاری و یک مرکز اجباری ترک اعتیاد موسوم به ‘ماده ۱۶’ است.
دوره درمان در کمپ های ترک اعتیاد اختیاری ۳۰ روزه بوده و در مرکز ترک اعتیاد اجباری سه ماهه است.

منبع:ایرنا