سکون «موزه دفاع مقدس» تبریز در موزه وعده‌ها
سکون «موزه دفاع مقدس» تبریز در موزه وعده‌ها

برای هر ملتی، تاریخ و آنچه که میراث گذشتگان است، گنجینه‌ای است ارزشمند که باید همانند امانتی گرانقدر از نسل حاضر به نسل‌های آینده منتقل شود. ایران، بزرگ کشوری است در پهنه عالم، که با اتکای تاریخی چند هزار ساله و غنی خود، هر مورخی را به تامل وا می‌دارد؛ و در این میان، تاریخ […]

۴۴۴برای هر ملتی، تاریخ و آنچه که میراث گذشتگان است، گنجینه‌ای است ارزشمند که باید همانند امانتی گرانقدر از نسل حاضر به نسل‌های آینده منتقل شود.

ایران، بزرگ کشوری است در پهنه عالم، که با اتکای تاریخی چند هزار ساله و غنی خود، هر مورخی را به تامل وا می‌دارد؛ و در این میان، تاریخ معاصرش، رنگ و بویی  دیگر گرفته به واسطه روایت حماسه‌ها  و دلاوری‌های فرزندان این مرز و بوم …

سال‌های دفاع مقدس، سند متقن این دلاوری‌ها و رشادت‌ها بوددر راه حفظ دین و وطن تا پای جان و اکنون ما، وارث تاریخ آن روزهای عشق و ایمان هستیم و وظیفه‌ای بس خطیر برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره انسان‌هایی که عاشقانه از هستی خود گذشتند تا ما و اسلام و ایران، پاینده و سرفراز زندگی کنیم.

شهرداری تبریز در حیطه وظایف اجتماعی و فرهنگی خود، در راستای حفظ و اعتلای فرهنگ دفاع مقدس و تسری آن در بین نسل جوان جامعه، علاوه بر تدارک برنامه های مختلف فرهنگی، برخی پروژه‌های عمرانی خود را با محوریت دفاع مقدس طراحی کرده است.

یکی از این پروژه‌ها، پارک موزه دفاع مقدس واقع در محدوده شهرداری منطقه ۲ تبریز است.

این پروژه با هدف یادآوری آثار و ارزش‌های ۸ سال دفاع مقدس و در مساحتی بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع به انضمام امکانات جنبی، همچون سالن‌های همایش، کتابخانه، پارک، سینما، پارکینگ و دیگر بخش‌های رفاهی و تفریحی در حال احداث است.

پارک موزه دفاع مقدس یکی از مراکز فرهنگی است که پس از بهره‌برداری، می‌تواند مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان باشد و در عین حال، مرکزی برای حفظ، انتشار و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل‌های آتی محسوب می‌شود.

تکمیل نشدن باغ موزه دفاع مقدس پس از ۲۰ سال از کلنگ‌زنی آن همواره مورد اعتراض علاقه‌مندان به فرهنگ دفاع مقدس و پیشکسوتان این حوزه بوده است و به نظر می‌رسد در صورت مشخص شدن برنامه‌ها ظرف چند سال آینده شاهد تکمیل این مکان فرهنگی باشیم.

این پارک موزه از سال ۷۴ کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، اما مسیر ۲۰ ساله پرفراز و نشیب باعث شده است که هنوز شاهد تکمیل این پروژه مهم فرهنگی کلانشهر تبریز نباشیم.

هر شهرداری که در تبریز طی سال‌های گذشته آغاز به کار می‌کند از نخستین برنامه‌هایش جمع کردن پدران شهدا و بازدید از پارک موزه دفاع مقدس تبریز است اما در پایان برنامه کاریش تنها چند درصد از پیشرفت فیزیکی برخوردار می‌شود.

۲۰ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد اما هنوز در خم وعده مسئولان مانده است…

احداث پارک موزه دفاع مقدس تبریز ۲۰ ساله شد/ با این وضعیت تکمیل این موزه ۲۰ سال دیگر زمان می‌برد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی گفت: پارک موزه دفاع مقدس که از ساخت آن ۲۰ سال می‌گذرد و هنوز افتتاح نشده است، برای اتمام نیازمند توجه ویژه و بودجه‌های عمرانی است.

عزت‌الله جعفری در آذربایجان‌شرقی نقش جوانان در دفاع مقدس و برنامه‌های بزرگداشت آن را برجسته دانست و اظهار داشت: دفاع مقدس با محوریت جوانان در جبهه‌های حق علیه باطل به پیروزی رسید.

وی گفت: برنامه‌های ۳۵ گانه در ۱۶ کمیته مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در صورتی که پارک موزه دفاع مقدس به اتمام برسد خواهیم توانست برنامه‌های بیشتری را در این محل برگزار کنیم.

جعفری اظهار داشت: کتب متعددی در زمینه تالیف کتب مربوط به شهدا و دفاع مقدس و آثار مکتوب و ماندگار در مورد آنان انجام می‌شود و سعی داریم خاطرات رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس را پیاده کرده و مکتوب کنیم.

وی از پیاده‌سازی ۵۰۰ ساعت مصاحبه با فرماندهان دفاع مقدس توسط دانشجویان علاقمند خبر داد و گفت: در این زمینه علاوه بر کار پیاده‌سازی شاهد حرکت‌های فرهنگی و تحول‌آفرینی معنوی خوبی هستیم.

جعفری از فعال شدن اتاق ضبط خاطرات دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان خبر داد و گفت: این اتاق به صورت ۵ شیفته فعال است و یک هزار ساعت خاطره را ضبط کرده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات مالی در زمینه تکمیل پارک موزه دفاع مقدس اظهار کرد: این پروژه از ۲۰ سال قبل آغاز شده ولی اعتبارات کافی نیست و امسال ۷۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاص یافته اما تنها نامه‌اش را دیدیم و از اعتبار خبری نیست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تخصیص بودجه کافی و در صورت تداوم این روند، افتتاح باغ موزه دفاع مقدس ۲۰ سال دیگر به طول می‌انجامد و هنوز روی بودجه وعده داده شده دولت برای باغ موزه را ندیدیم.

جعفری خاطرنشان کرد: ساختمان اداری پارک موزه دفاع مقدس به اتمام رسیده و مرکز فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس با ۸۰ درصد پیشرفت در حال ساخت است و یک هتل نیز در این مجموعه ساخته می‌شود.

لزوم جلب مشارکت‌های مردمی

استاندار آذربایجان شرقی گفت: جلب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی در اجرای پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس ضروری است و نباید انتظار داشته باشیم که شهرداری به تنهایی کار کند. این پروژه انجام وظیفه در قبال شهداست و همه باید در این خصوص احساس مسئولیت کنیم.

«اسماعیل جبارزاده» عنوان کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس علاوه بر اینکه ادای دینی به ساحت شهدای والامقام است، نشان‌دهنده فرهنگ و هنر آذربایجان هم هست به همین دلیل همه هنرمندان آذربایجان باید در تکمیل این مجموعه سهیم باشند.

وی افزود: تعیین تکلیف این پروژه یکی از مهم‌ترین تصمیمات سال گذشته است و علاقه‌مندیم این پروژه را تا پایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسانیم.

جبارزاده اظهار کرد: تصویب هرچه سریع‌تر طرح مربوط به این باغ موزه ضروری است و این برنامه باید دقیق، علمی و منطقی و زمان‌بندی آن بر اساس واقعیات باشد.

*مساعدت ۱۳ میلیاردی شهرداری تبریز

شهردار تبریز هم از اختصاص ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای احیای باغ موزه دفاع مقدس این کلانشهر خبر داد و گفت: ۳ میلیارد تومان از این اعتبار برای احیای پروژه و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت ساختمان‌های مجموعه اختصاص می‌یابد.

صادق نجفی افزود: با احتساب کمک‌های مالی شهرداری‌های مناطق مختلف در این پروژه طی سال جاری بیش از ۲۰ میلیارد تومان در این طرح هزینه خواهد شد.

وی عنوان کرد: شهرداری بر اساس طرح جامع تصویب شده حرکت خواهد کرد و مواردی که در این طرح به آن اشاره شده است، به‌طور اولویت‌بندی شده و بر اساس زمانبندی ۴ ساله انجام می‌شود.

* سازمان پارک‌های تبریز مجری تکمیل پارک موزه شمیم پایداری شد

مطالعات فازهای طراحی پارک شمیم پایداری نیز هم اکنون با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز اظهار داشت: در شهرهای مختلف به یاد شهدا و پاسداشت مجاهدت‌های آنها پارک های یادبودی ایجاد شده و کارهای اجرایی و افتتاح آنها به اتمام رسیده است.

محمدحسین حسن‌زاده افزود: پارک شمیم پایداری تبریز نیز با وجود اقدامات خوب و ستودنی که از سوی مدیریت‌های قبلی سازمان و اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام یافته، هنوز در مراحل نخست و اولیه به سر می‌برد.

وی افزود: هم اکنون همکاران و کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در محل پارک پایداری مستقر شده‌اند و اقدامات اولیه برای تکمیل این پارک آغاز شده است.

حسن‌زاده تاکید کرد: در آینده‌ای نزدیک در کنار ارج نهادن به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و پاسداشت ارزش‌های آن دوران، شاهد گشایش و اجرای پروژه‌ها عمرانی، فضای سبز و زیبایی این پارک خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز همچنین با بیان اینکه کارهای زیرساختی این پارک از جمله ایجاد معابر و جدول‌ها برای مطالعات اولیه این طرح‌ها آغاز شده است.

حسن‌زاده همچنین با اشاره به انجام اقدامات کارشناسانه برای طراحی اصولی این پارک، اظهار داشت: مطالعات فازهای طراحی پارک شمیم پایداری نیز هم اکنون با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در حال انجام است.

در پایان باید گفت سطر به سطر تاریخ هشت سال دفاع مقدس برای تاریخ جهان اسلام همیشه زینت‌بخش است چرا که رزمندگان غیور اسلام در اوایل جنگ اگر چه از حیث تجهیزات نظامی چندان قوی نبودند اما از آنجا که مسلح به سلاح ایمان و قرآن بودند، توانستند پرچم فتح و ظفر را به اهتزاز درآورند.

مردم آذربایجان‌شرقی ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و این در شان مردم انقلابی آذربایجان که یکی از پایه‌های ثبات، عزت و سربلندی انقلاب اسلامی است، این طور مورد بی‌تفاوتی مسئولان استان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی، معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی که از رزمندگان دفاع مقدس هستند از زمان تصدی و آغاز به کار در استانداری انصافا چندبار از کارهای اجرایی این موزه بازدید کرده‌ و پیگیر کارهای اجرایی آن و افتتاح آن بوده‌اند و از دفاع مقدس به عنوان یکی از خطوط قرمز خود یاد می‌کنند و حال انتظار است اقدام عملی در این رابطه داشته باشند.

منبع:فارس