توجه به سبک زندگی اسلامی در مدارس
توجه به سبک زندگی اسلامی در مدارس

امروز اول مهر ماه شاید برای تعدادی از ما بزرگترها خاطرات تلخ و شیرینی داشته باشد، خاطراتی که از سالهای دور بر ذهنمان نقش بسته ولی با گذشت سالها هنوز فراموششان نکرده‌ایم و این یعنی مهم بودن خاطرات روزهای اول مهر سالهای کودکی‌مان. همه ما از اول مهر خاطره داریم، شاید همین خاطرات باعث می‌شود […]

امروز اول مهر ماه شاید برای تعدادی از ما بزرگترها خاطرات تلخ و شیرینی داشته باشد، خاطراتی که از سالهای دور بر ذهنمان نقش بسته ولی با گذشت سالها هنوز فراموششان نکرده‌ایم و این یعنی مهم بودن خاطرات روزهای اول مهر سالهای کودکی‌مان.

همه ما از اول مهر خاطره داریم، شاید همین خاطرات باعث می‌شود که وقتی اول مهر هر سال عازم حضور بر سر کار و ادارات خود می‌شویم حتی اگر فرزند محصل نداشته باشیم با شور و شوق خاصی از مقابل مدارسی که پس از سه ماه تعطیلی امروز پذیرای دانش‌آموزانی شاد هستند، می‌گذریم، خنده بر لبانمان نقش می‌بندد.

امروز مسافت خانه تا محل کارم را به خاطر دیدن شور و شوق دانش‌آموزان پیاده طی کردم، در این فاصله همه کودکان شاد بودند و در حالیکه دست پدر و مادر خود را گرفته بودند با عزمی راسخ به سوی مدارس حرکت می‌کردند.

 

امروز کلاسهای درس پر از صدای دانش‌آموزانی است که بار دیگر برای کسب علم و دانش و با هدفی مشخص و واحد دور هم و در محیطی به نام مدرسه و کلاس درس حاضر می‌شوند تا آینده ایران را بسازند.

از این دانش‌آموزان در مورد شغل آینده‌شان که می‌پرسی هر کدام آرزوهایی دارند؛ خدا می‌داند، شاید یکی دکتر شود، یکی مهندس، یکی کارگر ساختمانی و …، به هر حال شغل آنها هر چه باشد بدون شک برای ایران اسلامی خدمت خواهند کرد و در این میان آنچه بیش از هر چیز دیگری مهم است تربیت انسانهایی متعهد، وطن دوست و با اخلاق است که بدون شک آموزش و پرورش در این زمینه اهتمام جدی و کافی دارد.

 

*تعطیلات تابستان دلم برای مدرسه تنگ می‌شود

مبینا فرهنگ دانش‌آموز کلاس چهارم یکی از مدارس ارومیه است که حضور در پای کلاس درس و دیدن معلم سال جدید برایش جذابیت خاصی دارد.

او که به همراه مادرش در نخستین روز مهر ماه عازم مدرسه شده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: معلمان و کلاس درس و همکلاسی‌‌هایش را دوست دارد و تعطیلات تابستان دلش برای مدرسه تنگ می‌شود.

مبینا که شور و شوق خاصی برای حضور در مدرسه دارد، تصریح کرد: هر سال اول مهر ماه با همکلاسی و معلمانم آشنا می‌شوم و دوست ندارم در فصل تابستان مدارس تعطیل باشند.

از او در مورد شغل آینده‌اش و برنامه‌ریزی‌اش می‌پرسم که می‌گوید: می‌خواهم دکتر شوم و افرادی که نیازمند هستند را به صورت رایگان مداوا کنم.

مبینا پس از خداحافظی با عجله خود را به دوستانش می‌رساند و با همکلاسی‌هایش در دنیای کودکی خود غرق می‌شوند. حس و حال او را به خوبی درک می‌کنم و به یاد دوران کودکی و اوایل مهر هر سال می‌افتم.

۱۳۹۴۰۵۱۷۰۰۰۴۲۷_PhotoA

* حضور ۵۴۲ هزار و ۷۷۰ دانش‌آموز در مدارس آذربایجان غربی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این خصوص با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، به خبرنگار فارس گفت: از امروز که نخستین روز بازگشایی مدارس است، هیچ کلاس درسی بدون معلم نیست.

فریدون سیدمصطفوی که قبل از مدیریتش در آموزش و پرورش در کنار کودکان بود و مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده داشت، ادامه داد: تمام مدارس استان برای حضور موثر دانش‌آموزان و ایجاد روحیه شاد، زیباسازی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد دانش‌آموزانی که امسال در مدارس حضور خواهند یافت، ادامه داد: امسال ۵۴۲ هزار و ۷۷۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در کلاسهای درس حضور خواهند یافت.

این مسئول با اشاره به تعداد معلمان، خاطرنشان کرد: امسال ۳۷ هزار فرهنگی در آذربایجان غربی به امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان خواهند پرداخت و امیدواریم بتوانیم در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان موفق عمل کنیم.

سیدمصطفوی با بیان اینکه تربیت در کنار تعلیم مورد تاکید و توجه قرار دارد، ادامه داد: در دین مبین اسلام نیز تعلیم و تربیت در کنار هم آمده است و این امر سبب شده تا آموزش و پرورش به این دو موضوع در کنار هم توجه داشته باشد.

۱۳۹۴۰۶۰۱۰۰۰۵۸۹_PhotoA

*توجه به سبک زندگی اسلامی در مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه آموزش سبک زندگی اسلامی نیز در مدارس مورد توجه قرار گرفته است، از آماده‌سازی نمازخانه‌های تمام مدارس آذربایجان غربی برای اقامه نماز ظهر در مدارس خبر داد.

سیدمصطفوی با اشاره به اهداف آموزش و پرورش، اعلام کرد: آموزش مهارتهای زندگی، نزدیکی به خداوند، داشتن زندگی سالم و بانشاط و … در کنار آموزش مباحث علمی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بر همکاری هرچه بیشتر اولیای دانش‌آموزان با کادر مدرسه تاکید کرد و گفت: خانواده، جامعه و مدرسه باید به نوبه خود در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان سهم خود را ایفا کنند که در این میان تعامل بین اولیای مدرسه و خانواده می‌تواند مؤثر باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی و رسانه‌های خارجی در تلاش برای ترویج سبک زندگی غربی هستند و در این میان باید با هوشیاری هرچه تمام‌تر وارد میدان شویم.

سیدمصطفوی بر حضور موثر دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تاکید کرد و خواستار توجه جدی والدین به نوع رفتار و تحصیل فرزندانشان شد.

بدون شک حرکت منسجم و تلاش برای تربیت افرادی موفق نیازمند تعامل هر چه بیشتر خانواده‌ها با اولیای مدرسه است و برای اینکه در امر تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور به توفیق برسیم باید در کنار تعلیم در تلاش برای رواج زندگی ایرانی اسلامی در بین خانواده‌ها و به تبع آن در فرزندانمان باشیم.