دخالت غیرمستقیم دولت در انتخابات/ تغییر ۴ استاندار و شایعه عزل ۳ استاندار دیگر
دخالت غیرمستقیم دولت در انتخابات/ تغییر ۴ استاندار و شایعه عزل ۳ استاندار دیگر

با آغاز سال ۹۴ پروژه تغییر استانداران کلید خورد و نگرانی از برخی طراحی ها برای دخالت گسترده دولت در انتخابات بیشتر شد. دولت سال ۹۳ با جا به جایی استاندار البرز نشان داده بود بر خلاف شعار اعتدال قصد دارد استاندارانی که تمایلات اصولگرایانه دارند را برکنار کند و اردیبهشت ماه ۹۴ بود که […]

imagesبا آغاز سال ۹۴ پروژه تغییر استانداران کلید خورد و نگرانی از برخی طراحی ها برای دخالت گسترده دولت در انتخابات بیشتر شد. دولت سال ۹۳ با جا به جایی استاندار البرز نشان داده بود بر خلاف شعار اعتدال قصد دارد استاندارانی که تمایلات اصولگرایانه دارند را برکنار کند و اردیبهشت ماه ۹۴ بود که بر خلاف نظر نماینده ولی فقیه در استان مربوطه، یکی از اعضای رادیکال اصلاح طلب و نایب رییس بنیاد باران به عنوان استاندار استان مرکزی معرفی و شائبه انتخاباتی بودن جابه جایی استاندارن بیشتر شد.

این تغییرات در بدنه دولت در حالی آغاز شد که فشار جریانات اصلاح طلب تندرو برای تغییرات گسترده در فرمانداری ها و استانداری های سراسر کشور به عنوان مجری انتخابات مجلس، و از طریق روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلبان صورت می گرفت.

در همین راستا هم بود که معاون اول دولت یازدهم در فروردین امسال در جلسه شورای مرکزی کارگزاران سازندگی حاضر شد و در این جمع سیاسی و حزبی به لزوم در اختیار داشتن مجلس تاکید کرد و گفت: امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. اکنون نیز نیاز به این کار داریم. باید به یک همگرایی بین اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به‌دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم.

جهانگیری با این سخنان به صورت رسمی از پروژه دخالت دولت در انتخابات رونمایی کرد، هر چند این اظهارات پس از انتقادات گسترده شکل گرفته شده در سطح کشور، توسط دیگر اعضای دولت اصلاح شد، اما تغییرات اخیر در وزارت کشور، نگرانی ها از طرح دخالت دولت در انتخابات را افزایش داده است.

بعد از استان مرکزی استانداران فارس، قم و کرمانشاه هم تا کنون جا به جا شده اند در حالی که نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری اردیبهشت ماه خود گفته بود: تغییر استانداران و وزرا در دستور کار دولت نیست و این موضوع بی‌اساس است.

اما این گونه ضد و نقیض گویی ها درباره جا به جایی استانداران حالا بعد از تغییر چند استاندار رنگ باخته است.

رحمانی فضلی وزیر کشور هم چندی پیش گفته بود که جا به جایی استانداران انتخاباتی نیست ولی بعد از رونمایی معاون اول رییس جمهور از پروژه دخالت دولت در انتخابات حالا این گونه فرافکنی ها بی فایده است.

در همین حال حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور هم در حالی که چند ماه مانده به انتخابات جا به جایی استانداران رو به افزایش است می گوید: جابجایی استانداران یک امر معمول و متعارف است و بر اساس ارزیابی ها صورت می گیرد.

برخی شنیده ها از تغییر تعدادی دیگر از استانداران تا قبل از انتخابات اسفند ماه خبر می‌دهد که گفته می شود استانداران اصفهان، ایلام و هرمزگان از آن جمله هستند.