بازدید ازموزه ها و اماکن تاریخی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی گردشگری در روز یکشنبه پنجم مهر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی رایگان اعلام شد. شعار امسال روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری، «هر گردشگر، یک فرصت» اعلام شده است. در ادامه چند […]

بازدید ازموزه ها و اماکن تاریخی استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی گردشگری در روز یکشنبه پنجم مهر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی رایگان اعلام شد.

IMG14415395

شعار امسال روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری، «هر گردشگر، یک فرصت» اعلام شده است. در ادامه چند نمونه از موزه های آذربایجان معرفی می شود:

 

موزه ادبی استاد شهریار

موزه شهریار در خانه سابق استاد شهریار، شاعر شهیر ایران، در خیابان ارتش تبریز، واقع است. این بنا از طرف شهرداری تبریز به موزه تبدیل شد. در این موزه مجموعه آثار هنری و ادبی و لوازم شخصی شهریار به نمایش در آمده است. در این موزه علاوه بر آثار چاپ شده استاد، دفاتر و اوراق بسیاری از آثار و اشعار دست نویس ایشان و قرآنی که به خط زیبای نسخ نگاشته شده است و برخی لوازم تحریر و آلبوم های محتوی عکس های یادگاری این شاعر اندیشمند و فرزانه در ویترین های مخصوص در معرض نمایش علاقه مندان قرار دارد.

 

موزه آذربایجان

در کنار مسجد کبود تبریز بنای بزرگی با ایوان رفیع، مشرف به خیابان امام قرار دارد . این بنا یکی از قدیمی ترین موزه های درجه اول ایران به شمار می رود و به موزه ی آذربایجان معروف است. این موزه برای اولین بار در سال ۱۳۳۶ با نمایش ۲۰۲ قطعه از آثار فرهنگی انتقالی از موزه ایران باستان شروع به کار کرد. ساختمان فعلی موزه از سال ۱۳۴۱ رسماً افتتاح و شروع به کار کرده است.

 

موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین

این موزه در سال ۱۳۷۴ در تالار اصلی بنای تاریخی بقعه شیخ شهاب الدین اهری در اهر تأسیس گردید و آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان را گردهم آورد. موزه ادب و عرفان از موزه های تخصصی کشور در نوع خود محسوب می شود.

 

این موزه بیشتر ارائه کننده آثار دوره های تاریخی صفویه تا قاجاریه است. در بخش ادبی موزه نیز آثار نفیسی از کتب خطی دوران صفوی تا قاجار از قبیل قرآن های خطی با جلد مذهب لاکی و دیوان شعرا و عرفا مانند دیوان جلال الدین مولوی و گلستان سعدی وجود دارد. کتابهایی مزین به نقوش مینیاتوری زیبا با آثار خوش نویسی شده از این جمله اند. همچنین قطعه خط هایی به خط شکسته و نستعلیق از آثار استاد عبدالمجید طالقانی خوشنویسان قاجاریه و نیز زیارت نامه حضرت سید الشهدا به قلم میرآقای اهری و نیز آثاری از استاد درویش معروف در آن به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه ارامنه

خلیفه گری ارامنه آذربایجان در سال ۱۳۴۵ شمسی در کنار کلیسای مریم مقدس، واقع در خیابان شریعتی تبریز، موزه ای به نام موزه کلیساهای خلیفه گری ارامنه آذربایجان تأسیس کرد. در این موزه آثار فرهنگی نفیس از قبیل کتب خطی، طومارها ، فرمان ها ، نشان ها، تابلوهای نقاشی ، سکه ها ، نگین ها ، سلاح ها ، عصاها ، ظروف نقره ای ، مسی ، سفالی، چینی، بلورآلات، زیورآلات، پارچه های ترمه و زری و مجسمه ها و آثار چوبی منبت و خاتم کاری نگهداری می شود.

بعضی از اشیای این موزه از این نظر که با تاریخ و فرهنگ ارامنه پیوند می خورد، برای ارامنه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از جمله صندلی منبت کاری که در سال ۱۷۲۸ میلادی در ارمنستان برای اسقف اعظم کلیسای” آختامار” واقع در دریاچه وان، ساخته شد و طی حوادث سال های ۱۸۹۵ میلادی همراه عصای اسقف اعظم و ناقوس سوراخ سوراخ کلیسای مذکور به خلیفه گری تبریز منتقل شد. تاریخ ساخت این عصا سال ۱۸۲۵ میلادی و تاریخ ساخت ناقوس ۱۸۳۱ میلادی است.

 

خانه لاله ای ها

خانه لاله ای ها که دفتر پژوهش های تاریخی مرحوم یحیی ذکاء در آن افتتاح شد، متعلق به دوره پهلوی اول و در جنوب کوچه صدر در مسیر یکی از قدیمی ترین راه های تبریز که از محله خیابان و مسجد کبود باغ شمال جریان داشته، واقع است. این بنا در دو طبقه با عرصه ۹۰۰ متر مربع و اعیانی ۶۰۰ متر مربع احداث شده است. نمای این بنا آجری و بالکن های آن دارای سرستون ها و ستون های  گچ بری شده و حیاط و باغچه است. نمای ساختمان دارای قاب بندی های آجری پرکاری است، راه پله فرعی از کلاه فرنگی طبقه همکف نیازهای اندرونی را برطرف می کرد.

 

موزه تاریخ طبیعی تبریز

موزه تاریخ طبیعی وابسته به سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی، در خیابان آزادی واقع است. این موزه در بر گیرنده پیکره های تاکسیدرمی(جانوران و حیوانات گوناگون منطقه آذربایجان است که به صورت علمی آرایش شده و در ویترین های مخصوص به نمایش در آمده اند. این موزه از معدود موزه های موجود از این نوع در کشور محسوب می شود و از جاذبه های توریستی استان به شمار می آید.

 

موزه دوره ایلخانی مراغه

موزه ایلخانی در جوار آرامگاه شاعر نامدار” اوحدی مراغه ای” در خیابان دانشسرای مراغه تأسیس و به مکانی زیارتی – فرهنگی تبدیل شده است. این موزه که آثار فرهنگی مربوط به تاریخ دوره ایلخانی را به نمایش گذاشته، در تاریخ ۱۳۶۴ شمسی تأسیس گردیده است و از جاذبه های توریستی مراغه محسوب می شود. اشیای دیدنی این موزه شامل انواع سفالینه، مجموعه سکه های شاهان ایلخانی و ظروف شیشه ای و فلزی مربوط به همان دوره و نیز قطعه خطی اثر” یاقوت” خوشنویس معروف آن دوره است.

 

موزه قران و کتابت

مسجد شاه طهماسب (صاحب الامر) در شرق میدان صاحب آباد تبریز قرار گرفته است و یک گنبد و دو مناره بلند دارد. مسجد شاه طهماسب مسجد سلطنتی شاه طهماسب اول صفوی بود. این مسجد در سال ۱۰۴۵ قمری به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم عثمانی تخریب شد.

 

موزه مشروطه تبریز

با توجه به نقش بزرگی که آذربایجان، به ویژه مردم تبریز در پیروزی انقلاب مشروطه داشته اند، تأسیس موزه ای برای نگهداری و ارائه آثار و یادگارهای به جای مانده از رهبران بزرگ آن انقلاب و نیز جمع آوری اسناد و مدارک و عکس های مستند مربوط به حوادث انقلاب مشروطه ، در خانه مشروطه ، بسیار بجا و شایسته و حتی ضروری بود.

بنابراین از سال ۱۳۷۵ کلیه اشیای مربوط به این دوره از تاریخ ایران از موزه آذربایجان و نیز اشیای اهدایی مردم و بازماندگان رهبران و مجاهدین انقلاب مشروطیت فراهم آمد و نخستین پایه این موزه به صورت حاضر را بنا نهاد.

اینک موزه مشروطه تبریز با داشتن مجموعه قابل توجهی از عکس های مستند و تابلوهای نقاشی از تصاویر بزرگان انقلاب مشروطه و اسناد و مدارک و نامه ها و اعلامیه های مربوط به قیام و مبارزات مجاهدین مشروطه، یکی از گنجینه های منحصر به فرد کشور محسوب می شود.

 

منبع : خبرگزاری شبستان

انتشار : حسین پرهام