رئیس جمهور پیشین افغانستان با تأکید بر اینکه علت ترور «ربانی» تخریب روند صلح بود، خطاب به مردم و جوانان گفت: با تبلیغات بی.بی.سی فریب نخورید. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان صبح امروز در چهارمین سالروز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی اظهار داشت: این شخصیت افغانستان، در میان تمام اقشار جامعه افغانستان طرفدار و پیرو […]

رئیس جمهور پیشین افغانستان با تأکید بر اینکه علت ترور «ربانی» تخریب روند صلح بود، خطاب به مردم و جوانان گفت: با تبلیغات بی.بی.سی فریب نخورید.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان صبح امروز در چهارمین سالروز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی اظهار داشت: این شخصیت افغانستان، در میان تمام اقشار جامعه افغانستان طرفدار و پیرو داشت.

وی استاد ربانی را یک شخصیت وطن‌دوست عنوان کرد و گفت: زمانی که قرار بود شورای عالی صلح تشکیل شود، از استاد خواستم مسئولیت این نهاد را به عهده بگیرد، استاد در پاسخ گفت اگر احراز این پست به قیمت آبرویم هم تمام شود، آن را به خاطر ایجاد صلح در افغانستان، می پذیرم.

کرزی، استاد ربانی را انسانی با عزت نفس عنوان کرد و گفت: استاد شهید پروسه صلح افغانستان را در سطح بین المللی مطرح کرد.

رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به حادثه شهادت رئیس شورای عالی صلح افغانستان تصریح کرد: شهادت وی به منظور تخریب پروسه صلح افغانستان انجام شد.

مردم و جوانان فریب دروغ‌های بی‌بی‌سی را نخورند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز نیز افغانستان در مقطع حساسی قرار دارد و اگر هشیار باشیم، افغانستان به کشور مترقی و پیشرفته تبدیل خواهد شد.

کرزی سپس به توانایی هایی افغانستانی‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه پاک دل هستیم و زود فریب می خوریم.

رئیس جمهور سابق فریب خوردن افغانستانی‌ها را از شجاعتشان عنوان نمود و گفت: باید مواظب باشیم که دیگر فریب نخوریم.

وی خطاب به جوانان افغانستان گفت: امروز فریب رفتن به غرب و اروپا را نخورید.

کرزی با انتقاد از تبلیغات بی‌بی‌سی در خصوص بدتر شدن اوضاع افغانستان گفت: چنین اخباری، دروغی بیش نبود.

وی به مردم افغانستان گفت: با تبلیغات بی.بی.سی فریب نخورید و خطاب به جوانان تأکید کرد که در خارج از کشور به جایی نخواهید رسید بنابراین در کشور خود حضور داشته باشید.

با ملت پاکستان مشکلی نداریم

کرزی در پاسخ به شعار یکی از حضار که پنجابی‌ها را دشمن افغانستان خطاب کرد، گفت: پنجابی‌ها برادران ما هستند.

وی افزود: آنها مسلمان هستند، این سخن درست نیست، پنجابی‌ها افرادی مثل مردم افغانستان هستند و ما با حاکمان آنان که از ارتش و سازمان‌ های اطلاعاتی پاکستان علیه ما استفاده می کنند، طرفیم.

کرزی تصریح کرد: ملت پنجاب برادران ما هستند و مردم عادی پاکستان برادران مان می‌باشند و از یاد نبریم که ما سال ها در پاکستان مهاجر بودیم.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در ادامه تأکید کرد: شکایت ما از آی.اس.آی و از ارتش پاکستان است.

باید از تحولات گذشته درس بگیریم

وی در بخشی از سخنانش به تاریخ ۳۰۰ سال اخیر افغانستان اشاره کرد و گفت: در قیام ملی «میرویس خان» علیه «گرگین»، «زبردست خان» و «علی جان خان» هزاره نقش بارزی داشتند.

وی در ادامه به جنگ اول افغانستان و انگلیس اشاره کرد و گفت: انگلیس در آن زمان با «نَمّامی» قصد داشت رهبران مقاومت را به جان هم اندازد که «وزیر اکبر خان» متوجه این توطئه شد و آن را با کشتن «مکناتن» نماینده انگلیس در کابل، خنثی کرد.

کرزی سپس به جهاد ملت افغانستان علیه ارتش شوروی سابق اشاره کرد و گفت: در سال‌هایی که قرار بود جهاد ملت افغانستان به پیروزی برسد، خارجی ها با دخالت در افغانستان اقداماتی را انجام دادند.

رئیس جمهور سابق در ادامه تصریح کرد: این داستان را سه چهار ماه پیش شنیدم که موثق است.

وی افزود: داستان از این قرار است که ۲ ماه پیش از کشته شدن «ضیاالحق» رئیس‌جمهور پاکستان، هیئتی از آمریکا با وی در اسلام آباد ملاقات کرد. در ملاقات هیئت آمریکایی با ضیاالحق مطرح شد که تا یک و نیم سال دیگر، ارتش شوروی از افغانستان خارج می شود و نیروی عظیمی را از خود در افغانستان برجای می گذارد که با ادغام تجهیزات مجاهدین، قدرت بزرگ جهانی تشکیل خواهد شد.

کرزی تصریح کرد: طرف های آمریکایی و پاکستانی به توافق رسیدند که باید اسلحه از افغانستان جمع آوری شود.

رئیس جمهور سابق افغانستان افزود: ادامه این داستان را به صورت عینی در افغانستان مشاهده کردیم که چه گذشت و دیدیم با ورود اره های برقی از پاکستان، امکانات و تجهیزات افغانستان را اره کردند و بردند.

مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت استاد ربانی امروز با شرکت جمعی از شخصیت‌های سیاسی، جهادی و با حضور جمع کثیری از شهروندان کابل در محل خیمه لویی جرگه برگزار شد.

منبع: فارس