آرزویی که در حسرت زنگ مدرسه ماند
آرزویی که در حسرت زنگ مدرسه ماند

بسیاری از ما گریه ی اولین روز مدرسه دانش آموزارن کلاس اولی را بارها و بارها دیده ایم اما اشکهای شکوفه ای دبستانی که آرزویش اولین بار نشستن سر کلاس درس و گوش سپردن به حرف های معلم است را هرگز نشنیده ایم. صدای گریه مظلومانه آرزو، دختر روستایی باعث تغییر مسیر و جلب توجه […]

۲۲۹۱۰بسیاری از ما گریه ی اولین روز مدرسه دانش آموزارن کلاس اولی را بارها و بارها دیده ایم اما اشکهای شکوفه ای دبستانی که آرزویش اولین بار نشستن سر کلاس درس و گوش سپردن به حرف های معلم است را هرگز نشنیده ایم.

صدای گریه مظلومانه آرزو، دختر روستایی باعث تغییر مسیر و جلب توجه من به سمت خودش شد، علت گریه اش کیف و کفش دختر همسایه بود که با فخر کودکانه ای لباس فرم نو مدرسه اش را پوشیده و نو بودن لوازم التحریر و کفشهای کتانی اش را به چهره مظلوم و اشک آلود آرزو می زد.

از چشمان گریانش می شد شور و شوق رفتن به مدرسه و شاگرد اول شدن کلاس اول مدرسه شان را فهمید آرزوهایی در دریای دل کوچکش موج می زد می خواست با آبخوری های مدرسه دلش را سیراب کند، اما…..

پدر آرزو می گوید: توانایی مالی جهت تهیه سرویس برای فرزندم را ندارم.  محصول کشاورزی امسال خوب نبوده با این اوضاع درآمد، زمستان را سر کنیم برای ما کافی است دیگر توان مالی تامین هزینه های تحصیلی دخترم را ندارم و از این بابت هم از خانواده و دخترم شرمنده ام.

وی ادامه داد: طاقت دیدن گریه های دخترم و چهره غمگینش را وقتی شور و شوق بچه های دیگر را می بیند ندارم.

پدر آرزو گفت: مدرسه روستایمان کمی آنطرف تر هست ولی به خرابه ای بیش تبدیل شده چون ۱۰ سالی می شود که درهایش بسته است.

وی خاطرنشان کرد: کاش می توانستم برای دخترم سرویس بگیرم و بتوانم او را برای تحصیل به شهر بفرستم تا مثل پدرش بیسواد نماند.

پدر آرزو ادامه داد: البته کسانی هم در روستا وجود دارند که به ایستگاه رفته و با ماشین های سر راهی به شهر می روند که من نمی توانم دخترم را به تنهایی به شهر بفرستم.

تعطیلی مدارس روستایی به دلیل تعداد کم دانش آموز غیر قابل قبول است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: تعطیلی مدارس روستایی به دلیل تعداد کم دانش آموز امری غیر قابل قبول است و آموزش و پرورش باید تمامی امکانات آموزشی را در روستاها فراهم کند.

فتاحی افزود: بسیاری از روستاییان در فصل سرد سال توانایی فرستادن فرزندان خود به شهر جهت امر آموزش را نداشته و آموزش و پرورش باید تلاش کند تا در هر روستایی متناسب با شان و منزلت ساکنان آن روستا مدرسه احداث کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل در راستای ارائه خدمات به روستاییان در روستاهای زیر ۲۰ خانوار است، افزود: باید  در مناطق محروم و روستاها برای دانش آموزان مدرسه دایر شود، حتی اگر تعداد دانش آموزان آن روستا دو یا سه نفر باشد و در صورت عدم توانایی احداث مدرسه حداقل باید از کانکس برای آموزش دانش آموزان روستایی استفاده شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از خانواده های روستایی توان این را ندارند تا فرزندان خود را جهت امر آموزش به شهر بفرستند، افزود: صدها معلم حق التدریسی در استان وجود دارد چرا نباید این معلمان وارد امر آموزش شده و در روستاها به دانش آموزان آموزش دهند.

فتاحی گفت: بهداشت و آموزش در ایران اسلامی طبق قانون اساسی رایگان بوده و اگر آموزش و پرورش دانش آموزان روستایی را با زور به مدارس شهری بفرستد با قانون اساسی مخالفت کرده است.

وی با بیان اینکه بسته شدن مدارس روستاییان را با مشکلات متعددی مواجه می کند تصریح کرد: اغلب روستاییان توان کافی برای اجاره کردن منزل در شهر جهت آسایش فرزند خود را نداشته و حتی پول کافی برای ایاب و ذهاب فرزندان حود را ندارند و تمامی این مشکلات باعث ترک تحصیل دانش آموزان روستایی می شود.

دوری مسافت عاملی در ترک تحصیل دانش آموزان روستایی

مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: آموزش و پرورش باید در همه روستاها، مدرسه دایر کند حتی با وجود اینکه تعداد دانش آموزان کم باشد.

“مقصود فداکار” با بیان اینکه در همه روستاها باید مدرسه دایر باشد، گفت: آفتی که در روستاهای ما وجود دارد این است که دانش آموزان بخاطر دوری مسافت، نداشتن امکانات و پول کافی از رفتن به مدرسه خودداری می کنند.

وی ادامه داد: حق هر فرد ایرانی است که در نزدیکترین محل زندگی خود درس بخواند و فرستادن دانش آموزان به نقاط دیگر حالتی اجبار داشته و وقتی بحث اجبار پیش بیاید دانش آموز از مدرسه، درس و معلم زده می شود.

فداکار با اشاره به اجرای ناموفق بسیاری از طرح ها در روستاها، افزود: اجرای یک طرح زمانی با عدم موفقیت روبرو می شود که مجریان طرح ها بصورت صحیح عمل نکرده و طرح به موقع اجرا نشود.

وی با بیان اینکه بسته شدن مدارس روستایی باعث مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر ها می شود، افزود: سیاست های دولت باید به گونه ای باشد تا جلوی مهاجرت روستاییان را به شهرها بگیرد.

مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه با اشاره به اینکه مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها قطعا مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد گفت: با اقداماتی از جمله دادن امکانات در قالب طرح ها به نقاط محروم می توان از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد.

دکترای علوم اجتماعی با اشاره به اینکه دلایل اجرای طرح روستا مرکزی به نداشتن بودجه دولت و عدم توانایی آن در احداث مدارس در نقاط دور و محروم است گفت: دولت بخاطر ناتوانی در ایجاد مدارس در روستاها طرحی به نام “طرح روستا مرکزی” را اجرا کرد.

فداکار ادامه داد: طرح روستا مرکزی می تواند طرح خوبی باشد به شرطی که امکاناتی نظیر ایاب و ذهاب به دانش آموزان داده شود و مجریان امر این کار را به درستی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: سه مانع در اجرای صحیح این طرح وجود دارد؛ پیاده نشدن به موقع سیاست دولت، فراهم نبودن امکانات و مشکل سوء مدیریت از جمله موانع موجود در اجرای طرح روستا مرکزی است.

بازگشایی مجدد مدارس روستایی منوط به اعلام دهیاران

رئیس اداره ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: بیش از ۱۰ سال است که برخی از مدارس روستایی در استان تعطیل است.

“میر صادق جامعی” در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: علت اصلی عدم بازگشایی مدارس روستاهایی که در گذشته به علت عدم وجود حد نصاب دانش آموز بسته شده و اکنون تعداد دانش آموزان آن روستا به حد نصاب رسیده است را می توان کم کاری ریش سفیدان، شورا و دهیار آن روستا ذکر کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که بعد از رسیدن تعداد دانش آموزان به حد نصاب دهیار روستاها پیگیر بازگشایی مدرسه شود آموزش و پرورش نسبت به بازگشایی مدرسه اقدام می کند.

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه شرط استمرار فعالیت یک مدرسه ابتدایی وجود پنج نفر دانش آموز است، ادامه داد: برای مدارس روستایی حتی با یک نفر دانش آموز هم معلم اختصاص می باید.

جامعی با اشاره به مشکلات ناشی از آمدن دانش آموزان روستایی به شهر، افزود: مهاجرت دانش آموزان از روستا به شهر موجب افزایش تراکم کلاسهای شهری می شود.

وی با بیان اینکه طرح روستا مرکزی در دوره راهنمایی اجرا می شود، ادامه داد:  تا بحال طرح روستا مرکزی در مقاطع ابتدایی اجرا شده  و هیچ مدرسه ابتدایی در استان به دلیل طرح روستا مرکزی تعطیل نیست.

تمامی این گفته ها یک طرف و اجرای درست سیاست های آموزش و پرورش یک طرف دیگر قضیه است مسئولین زمانی که مسئولیت خود را قبول کرده و پشت میز مدیریت نشستند قول انجام کارهای زیادی را دادند ولی متاسفانه بسیاری از وظایف خود را فراموش و از انجام آن ها غافل شدند و نتیجه این غفلت چیزی بیش از نظاره گر بودن آه و افسوس دانش آموزان مناطق محروم و روستاها نیست.

آموزش و پرورشی که ۱۰ سال گذشته مدارس روستایی را به بهانه تعداد کم دانش آموز تعطیل کرده و قفل بر در آن ها زد دیگر پیگیر باز کردن این قفل ها نبوده و دانش آموزان را در راه مدرسه به امان خدا رها کرده و کاری به این ندارد که دانش آموزان در برف و سرمای زمستان چگونه در مدرسه حضور پیدا کنند.

بیش از ۲۸۰۰ روستا با جمعیت قابل توجه در آذربایجان غربی دارای سکنه بوده و کمابیش با مشکلات نبود مدرسه مواجه هستند، عدم اجرای سیاست های محرومیت زدایی از مناطق روستایی موجب مهاجرت روستاییان به شهر شده و قطب اقتصادی استان را دچار تزلزل خواهد کرد لذا باید با برنامه ریزی مسئولان و دستگاههای اجرایی زیرساخت های مختلف رفاهی، اقتصادی و اجتماعی و آموزشی از جمله تسهیل امکان تحصیل رایگان در مدارس در روستاهای آذربایجان غربی فراهم شده تا هیچ پدری شرمنده فرزند خود نباشد.

ایسنا