نقش ترکیه در بحران پناهندگان سوری
نقش ترکیه در بحران پناهندگان سوری

امروزه یکی از مشکلاتی که رهبران اروپایی با آن دست به گریبان هستند،ورود سیل عظیمی از پناهندگان سوری به کشورهای اروپایی است.ورود غیرمترقبه پناهندگان سوری به اروپا باعث سردرگمی مسئولان اروپایی و شروع اختلافات بین آنها در مورد پذیرش یا عدم پذیرش پناهندگان سوری شده است. چندین سال از شروع جنگ های داخلی در سوریه […]

۸۱۷۴۵۲۳۴-۷۰۱۳۸۹۵۱امروزه یکی از مشکلاتی که رهبران اروپایی با آن دست به گریبان هستند،ورود سیل عظیمی از پناهندگان سوری به کشورهای اروپایی است.ورود غیرمترقبه پناهندگان سوری به اروپا باعث سردرگمی مسئولان اروپایی و شروع اختلافات بین آنها در مورد پذیرش یا عدم پذیرش پناهندگان سوری شده است.

چندین سال از شروع جنگ های داخلی در سوریه می گذرد ولی تاکنون چنین حجمی از آوارگان سوری عازم کشورهای اروپایی نشده بودند. بدنبال شروع درگیریهای داخلی در سوریه ، ترکیه که از یک کشور دوست و استراتژیک برای دولت بشار اسد به یک دشمن برای وی تبدیل شده بود، پناهندگان سوری را در این کشور اسکان داد. بر اساس آخرین آمارها یک ملیون و نیم آواره سوری در ترکیه مستقر هستند. پذیرش این حجم از آوارگان سوری از سوی دولت ترکیه مطمئنا بی دلیل نبوده است.

هدف اصلی دولت ترکیه از اسکان آوارگان سوری در واقع بهره برداری از این آوارگان در جهت براندازی دولت بشار اسد بوده است. اسکان حجم بسیار زیادی از پناهندگان در ترکیه با این هدف صورت گرفت که کشورهای غربی ترغیب به همکاری با دولت آنکارا برای براندازی بشار اسد از قدرت شوند. ولی دولتهای غربی بویژه آمریکا رغبتی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه و یا حمله نظامی به این کشور جهت براندازی دولت بشار اسد از خود نشان ندادند.

دولت ترکیه که از غرب ناامید گشته بود به حمایت از گروههای تروریستی بویژه داعش پرداخت که کشف محموله کمک های سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه “میت” به داعش از سوی ماموران پلیس ترکیه باعث ایجاد جنجال در ترکیه شد و رهبران مخالف دولت آنکارا ، حزب حاکم توسعه و عدالت را به کشاندن ترکیه به جنگ و ضربه زدن به منافع ملی این کشور متهم ساختند.

دولت ترکیه که نتوانست با استفاده از حربه های پذیرش آوارگان سوری و نیز حمایت های تسلیحاتی و آموزشی از تروریست ها بشار اسد را سرنگون سازد، سیاست جدیدی را در پیش گرفت و آن ترغیب آوارگان سوری برای اعزام به کشورهای اروپایی جهت فشار به رهبران اروپا برای کمک به آنکارا در براندازی دولت بشار اسد بود. آنکارا تصمیم گرفت با سرایت دادن بخشی از فشار به سوی اروپا، کار را برای غربی ها سخت تر کند.

طی چند ماه اخیر، ترکیه از متوقف کردن پناهندگانی که به سوی غرب می روند، دست برداشت. گفته می شود در حال حاضر،همان نیروهای امنیتی ترکیه که جلوی پناهندگان را می گرفتند، به قاچاقچیان انسان کمک می کنند تا آن ها را به اروپا برسانند. واضح است که هیچ یک از این اقدامات بدون اطلاع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قابل انجام نبوده است. برای چندین سال، اردوغان پناهندگان سوری را به این امید نگه داشت که از آن ها برای براندازی دولت بشار اسد استفاده کند.

از آنجا که همه طرح های رئیس جمهور ترکیه در این زمینه شکست خورد، وی تصمیم گرفت، فشار انسانی غیرقابل تحملی را به اروپا وارد کند. به نظر می رسد وی امیدوار است با این کار، کشورهای اروپایی را وادار کند که ریشه مشکل را هدف قرار داده و علیه دولت بشار اسد، اقدام نظامی کنند. بایستی منتظر حوادث آینده بود و دید که آیا سیاستمداران اروپایی بدلیل فشار ناشی از هجوم آوارگان سوری تسلیم خواسته دولت آنکارا خواهند شد.

علی حیدری منور