وزارت کشور رژیم سعودی از بازداشت دو افراطی مظنون به ارتباط با داعش و مقادیر زیادی سلاح و کمربند انفجاری در ریاض خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس این کشور در دو عملیات، دو فرد افراطی مظنون در ریاض و مقادیر زیادی سلاح و کمربند انفجاری ترقیف کرده است. بر اساس […]

وزارت کشور رژیم سعودی از بازداشت دو افراطی مظنون به ارتباط با داعش و مقادیر زیادی سلاح و کمربند انفجاری در ریاض خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس این کشور در دو عملیات، دو فرد افراطی مظنون در ریاض و مقادیر زیادی سلاح و کمربند انفجاری ترقیف کرده است.

بر اساس این بیانیه نیروهای پلیس سعودی یک ساختمان را در محله المونسیه در ریاض محاصره و پس از درگیری مسلحانه، دو فرد مظنون به نام‌های «احمد سعید جابر الزهرانی» ۲۱ ساله و «محمد سعید جابر الزهرانی» ۱۹ ساله را بازداشت کردند.

نیروهای پلیس سعودی مقادیر زیادی پول، سلاح، مهمات و دستگاه جعل کارت شناسایی از محل اختفای‌ این دو نفر کشف کردند.

وزارت کشور عربستان تاکید کرد که حدود نیم میلیون ریال را در هنگام بازداشت از این دو شخص کشف و ضبط کرده است.

به گفته مقامات سعودی، این عوامل علاوه بر سلاح، مدارک جعلی و پول نقد و ارز، چندین قبضه کلت، چند دستگاه کامپیو‌تر، تلفن همراه، دوربین‌ و کروکی مناطقی که قرار بود مورد هدف قرار گیرد را، همراه داشتند.

وزارت کشور سعودی اعلام کرد که عملیات دیگری در استان ضرما در غرب ریاض از سوی پلیس عربستان صورت گرفت و افراد مظنون در این عملیات پس از شلیک به سوی نیروهای پلیس، با پای پیاده موفق به فرار شدند و نیروهای پلیس از خودروی این افراد که دارای پلاک جعلی عمانی است، کمربند انفجاری کشف کردند. همچنین نیروهای پلیس سعودی در ساختمان محل اختفای این افراد کارگاه ساخت بمب کشف کردند.

سرلشکر «منصور الترکی» سخنگوی رسمی وزارت کشور سعودی در تشریح این عملیات گفت: اطلاعاتی از تحرکات مشکوک برخی افراد در دو منطقه به دست آمد. یکی از این مناطق دربرگیرنده یک واحد مسکونی در محله المونسیه ریاض بود و دیگری استراحتگاهی در استان ضرما بود. رصد کردن این تحرکات، خطرناک بودن وضعیت افراد مظنون را به دلیل وجود اسلحه در اختیار آن‌ها نشان داد، مساله‌ای که باعث شد اقدامی فوری برای دستگیری آن‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: ماموران امنیتی در ساعت شش روز گذشته اقدام به تخلیه منازل مجاور در منطقه نخست کردند و واحد مسکونی مورد نظر را محاصره کردند. دو فرد حاضر در این واحد مسکونی چاره‌ای جز تیراندازی و پرتاب نارنجک به سمت نیروهای امنیتی نیافتند، پس پاسخ مناسب را نیز دریافت کردند و در ‌‌نهایت توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

این مقام سعودی خاطر نشان کرد که موقعیت دوم، یک استراحتگاه در استان ضرما بود. هنگامی که حاضران در آن از راه دوربین‌های مداربسته متوجه حضور نیروهای امنیتی شدند، به وسیله خودروی تویوتا که پلاک جعلی عمان را داشت، فرار کردند. آن‌ها هنگام فرار اقدام به تیراندازی سنگین به سمت نیروهای امنیتی کردند که در نتیجه پاسخ نیروهای امنیتی، خودروی آن‌ها از کار افتاد. سپس افراد فراری اقدام به پیاده کردن یکی از شهروندان از خودرویش و سرقت آن و فرار از مکان درگیری کردند. تلاش برای حفظ سلامتی عابران باعث شد که نیروهای امنیتی تعقیب افراد مظنون را متقوف کنند، اما جستجو‌ها برای یافتن آن‌ها همچنان ادامه دارد.

پلیس سعودی در سال جاری صد‌ها فرد مظنون به داشتن ارتباط با داعش را بازداشت کرده است این درحالی است که مقامات سعودی ادعا می‌کنند که داعش تشکیلات پیچیده‌ای در عربستان ندارد و برای اجرای عملیات مورد نظر خود در عربستان تنها به باندهای جداگانه و افراد تندرو تکیه دارد.

حدود یک سال پیش «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش از هواداران خود در عربستان خواست به اراضی تحت اشغال داعش در سوریه و عراق سفر نکنند، بلکه در کشورشان بمانند و همانجا دست به عملیات بزنند.

عوامل وابسته به گروهک تروریستی داعش که همواره از سوی عربستان برای ارتکاب جرم و جنایت در عراق و سوریه مورد حمایت واقع شده است، سال جاری چند عملیات از جمله انفجار انتحاری در مساجد شیعیان و حمله مسلحانه به پلیس این کشور انجام داده‌اند.

منبع:اینا