حمید چیت‌چیان عصر  چهارشنبه برای حضور در محفل شب شعر استاد شهریار، در مجتمع فرهنگی آبادگران حاضر شد. کنگره بین المللی شهریار، با حضور اهالی فرهنگ و هنر کشور و مهمانان خارجی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، فلسطین، مصر، اوکراین و لیتوانی، طی امروز و فردا درتبریز و جلفا برگزار می شود. گفتنی […]

حمید چیت‌چیان عصر  چهارشنبه برای حضور در محفل شب شعر استاد شهریار، در مجتمع فرهنگی آبادگران حاضر شد.

کنگره بین المللی شهریار، با حضور اهالی فرهنگ و هنر کشور و مهمانان خارجی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، فلسطین، مصر، اوکراین و لیتوانی، طی امروز و فردا درتبریز و جلفا برگزار می شود.

گفتنی است؛ این محفل با حضور شاعران ایرانی و خارجی برگزار شد.

شهریار به سال ۱۲۸۵ شمسی در تبریز متولد شد و دوران کودکی را به علت شیوع بیماری در شهر در روستاهای قیش قورشاق و خشگناب بستان آباد سپری کرد.

شهریار در سال ۱۳۰۰ شمسی برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون مشغول فراگیری علم شد تا اینکه در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد، اما پس از حدود پنج سال و پیش از گرفتن مدرک ترک تحصیل کرد.

شهریار اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۱۰ شمسی منتشر کرد. بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزو آثار ماندگار این زبان هاست.

علاوه بر دیوان فارسی استاد شهریار، منظومه “حیدر بابایه سلام” که در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ سروده شد از مهمترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می شود که به بیش از ۹۰ زبان در جهان ترجمه شده است.

شهریار در روزهای آخر عمر به دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری و در صبحدم ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ به دیار باقی شتافت.