«شهریار» ترک پارسی‌گوی مصداق بارز «حب‌الوطن من‌الایمان» بود
«شهریار» ترک پارسی‌گوی مصداق بارز «حب‌الوطن من‌الایمان» بود

حسین نوشابادی ظهر امروز در کنگره بین‌المللی استاد شهریار در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با ابراز خرسندی در دیار ادب و هنر و دیار شهریار، اظهار داشت: آنچه در نگاه نخست از تماشای باغ سبز و خرم دیوان استاد در دل جان خواننده می‌نشیند سروده‌های دلنشینی است که جان آرامش را آتشین کرده است. وی […]

حسین نوشابادی ظهر امروز در کنگره بین‌المللی استاد شهریار در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با ابراز خرسندی در دیار ادب و هنر و دیار شهریار، اظهار داشت: آنچه در نگاه نخست از تماشای باغ سبز و خرم دیوان استاد در دل جان خواننده می‌نشیند سروده‌های دلنشینی است که جان آرامش را آتشین کرده است.

وی افزود: همین اشعار شهریار را از جهان صورت به عالم معنا برده و روزنه‌ای از نور و معنویت را به رویش گشوده است و جذبه این نور جان و دل شاعر را لرزانده و او را به شوق وصال سر به سجده معرفت کشانده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بی‌گمان شهریار تبریز پس از شاعران عصر مشروطه همانندی ندارد؛ چرا که او از همان آغاز دوران شاعری خود و در جوانی بلند آوازه زیست و نامش در کنار چهره‌های برجسته‌ای چون ملک الشعرای بهار، ایرج میرزا، میرزاده عشقی و … مطرح بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نام شهریار نه تنها در جغرافیای سرزمین‌های فارسی‌گوی بلکه در میان کشورهای ترک زبان مثل ترکیه، قفقاز و آذربایجان نامی آشنا است و در این میان آنچه شهریار را بی‌همتا کرده تسلط و تبحر او بر هر دو زبان ترکی و فارسی و خلق شاهکار به این دو زبان است.

نوشابادی با بیان اینکه شاهکار حیدربابای شهریار به زبان مادریش حال و هوای دیگری دارد، ادامه داد: نباید نقش مهم مذهبی او را انکار کرد که او در دیار آذربایجان که دیار اهل بیت است بهترین اشعار را در منقبت ایشان سرود و راز عمده موفقیت او در این زمینه این است که آنها را از عمق دل سروده است.

وی گفت: شعر «علی ای همای رحمت» شهریار نمونه‌ای از ده‌ها شعر دینی اوست و به طور خلاصه باید گفت: او شاعری مسلمان است که ایمان به خداوند با او زاده شد؛ رشد کرد و با او همراه شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: استاد شهریار هیچ‌گاه سرچشمه نور ازلی الهی را از دست نمی‌دهد و همواره بر دامان پاک اهل بیت چنگ توسل می‌زند.

این مسئول ابراز داشت: همراهی شاعر با نهضت خروشان مردمی در انقلاب اسلامی و پس از آن دفاع مقدس از دیگر ویژگی‌های شهریار است که به سان باغبانی دلسوز قصد تیمار و پرستاری از درخت انقلاب را دارد.

نوشابادی یادآور شد: این ترک پارسی‌گوی غیرت و حمیت خود را از کوه‌های آذربایجان به ارث برده و هر ماه نصف حقوق خود را صرف جنبه‌های دفاع مقدس می‌کرد چرا که احساس میهن دوستی او از نوع «حب‌الوطن من الایمان » است و هویت خود را از ایران می‌گیرد.