آغاز به کار کنگره بین‌المللی استاد شهریار در دانشگاع تبریز
آغاز به کار کنگره بین‌المللی استاد شهریار در دانشگاع تبریز

حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در حاشیه آغاز به کار این کنگره بین‌المللی گفت: تحلیل زوایای اندیشه انقلاب و ارزشی، دینی و ولایی استاد شهریار و بازخوانی اشعار نغز و عرفانی این شاعر ایران و جهان امری ضروری است. وی افزود: کنگره بین‌المللی فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار با تکیه بر […]

حسن میلانی رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در حاشیه آغاز به کار این کنگره بین‌المللی گفت: تحلیل زوایای اندیشه انقلاب و ارزشی، دینی و ولایی استاد شهریار و بازخوانی اشعار نغز و عرفانی این شاعر ایران و جهان امری ضروری است.

وی افزود: کنگره بین‌المللی فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار استاد شهریار با تکیه بر تفکر دینی، انقلابی، اخلاقی و تربیتی استاد شهریار برگزار می‌شود.

میلانی اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاهد اظهارنظرهایی در زمینه جایگزینی شعرای دیگر به جای استاد شهریار در گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی بودیم که همین امر نشان می‌دهد اگر از این ظرفیت به خوبی محافظت نکنیم، شاعر دیگری جایگزین استاد شهریار برای گرامیداشت این روز می‌شود.

به گفته میلانی مهم‌ترین محورهای این کنگره انقلاب اسلامی در آثار استاد شهریار، نقش استاد شهریار در شکل‌گیری و گسترش جریان شعر دفاع مقدس، تجلی معارف و مناقب اهل بیت (ع) در اشعار استاد شهریار، ولایت فقیه در اندیشه استاد شهریار، تجلی مضامین قرآن در شعر شهریار و تبلور هویت دینی در منظومه حیدربابا، بررسی مبانی دینی اشعار استاد شهریار، آداب اخلاقی و تربیت اسلامی در اشعار استاد شهریار، شاخصه‌های عرفان شیعی در اشعار استاد شهریار، فرهنگ عاشورا در شعر استاد شهریار، تجلی بصیرت دینی و انقلابی استاد شهریار در اشعار وی و ایران و هویت و وحدت ملی در اشعار استاد شهریار است.

وی با اشاره به شرکت اساتید، فرهنگ دوستان و افراد فرهیخته در این کنگره گفت: علاوه بر اساتید داخلی، میزبان ۳۰ نفر از مهمانان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و آذربایجان خواهیم بود.

میلانی در خصوص برنامه‌های جانبی این کنگره نیز گفت: پس از مراسم افتتاحیه، مراسم بازدید و گلباران مقبره الشعرا، محفل عصر شعر استاد شهریار، نشست علمی، رونمایی از مشاهیر آذربایجان و مراسم اختتامیه در منطقه آزاد ارس از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان ادامه داد: همچنین در طی این کنگره، برنامه‌های ویژه‌ای برای مهمانان داخلی و خارجی خواهیم داشت که از آن جمله می‌توان به تبریزگردی و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی استان و زیبایی‌های منطقه آزاد ارس اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۲۵۰ اثر شعر به دبیرخانه ارسال شده است که در محفل عصر شعر شاهد شعرخوانی توسط شاعران خواهیم بود.

منبع : فارس