جشنواره بین‌المللی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد
جشنواره بین‌المللی شهریار در دانشگاه تبریز برگزار شد

محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز بعد از ظهر امروز در این آیین اظهار داشت: در شهر تبریز میزبان شما هستیم؛ شهر اولین‌ها و شهر علم و هنر و فرهنگ؛ شهری که تاریخ نویسان، این شهر را به آبادانی و وفور نعمت، اعتدال آب و هوا، بازارهای بزرگ، بناهای بلند، تاریخ پر طمطراق، با مردمانی فهیم […]

۱۸۴۴۳۷۲۲۵_PhotoAمحمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز بعد از ظهر امروز در این آیین اظهار داشت: در شهر تبریز میزبان شما هستیم؛ شهر اولین‌ها و شهر علم و هنر و فرهنگ؛ شهری که تاریخ نویسان، این شهر را به آبادانی و وفور نعمت، اعتدال آب و هوا، بازارهای بزرگ، بناهای بلند، تاریخ پر طمطراق، با مردمانی فهیم و دانشمند و سلحشور و تنوع غذایی و آب گوارا و … ستوده‌اند.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به تاریخ تبریز افزود: قدمت این شهر به بلندای تاریخ است و یکی از نخستین نوشته‌ها درباره تبریز در کتیبه پادشاه آشور سارگن دوم آمده و همچنین اکتشافات انجام شده در طی سال‌های  ۱۳۸۰ هجری قمری در سایت موزه عصر آهن در حوالی مرکز شهر، نشان از وجود تمدنی در محل کنونی شهر تبریز در هزاره اول و دوم قبل از میلاد دارد. این شهر در طول تاریخ چندین بار به عنوان پایتخت حکمرانانی نظیر صفویان، آق‌قویونلوها، قراقویونلوها، ایلخانیان و … انتخاب شده است و بر همین اساس هم نخستین چاپخانه سربی، نخستین کتابخانه، نخستین تحصیلات ابتدایی به شیوه نوین، اولین مدرسه آموزش کودکان استثنائی، پول کاغذی، اتاق تجارت، شهربانی، شهرداری، سینما و آتش نشانی در این شهر ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از نظر شعر، ادب، هنر، خطاطی، تاریخ، سیاست، فقه، تفسیر و فلسفه، مشاهیر زیادی از تبریز برخاسته‌اند که از آن جمله می توان از قطران و خطیب تبریزی تا بهزاد و میرعماد، محسن هشترودی، پروین اعتصامی و سید محمدحسین شهریار نام برد. همچنانکه ستارخان و باقرخان و شهید باکری‌ها به عنوان نماد وطن‌پرستی و ظلم‌ستیزی بر تارک ایران اسلامی می‌درخشند.

وی در ادامه همچنین دانشگاه تبریز را یکی از معتبرترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران و جهان خواند و متذکر شد: دانشگاه تبریز از لحاظ تاریخ تاسیس به عنوان دومین دانشگاه کشور و از لحاظ عملکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جزو دانشگاه‌های کم نظیر است.

دکتر پور محمدی در سخنان پایانی خود با اشاره به موفقیت استراتژیک قفقاز گفت: در جهان کمتر جایی را می‌توان نام برد که به اندازه قفقاز از تنوع فرهنگی و قومی و زبانی برخوردار باشد و سبب این تنوع، بیش از هر چیز به موقع ممتاز جغرافیایی این دیار کوهستانی با فرهنگی غنی بر می‌گردد که زیستگاه تمدن‌های قدیمی و مامن و پناهگاه مردمانی با باورها و فرهنگ‌های مختلف شده است که آذری، گرجی، ترک، تات، تاتار، آوار، چچنی، اینگوش از آن جمله‌اند.

وی با بیان اینکه این جشنواره با حمایت وزارتخانه‌های محترم علوم، تحقیقات و فناوری و امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که نشان فرهنگی شهریار در تقویت مطالبات ادبی، فرهنگی منطقه قفقاز موثر واقع شود.

فارس